Pravěká dieta: Jezte jako pračlověk a stane se z vás stroj na spalování tuků | Pro ženy | Blesk.cz

Pravěká dieta: Jezte jako pračlověk a stane se z vás stroj na spalování tuků

  • Zkuste dietní návyky jeskynních žen! Budete spalovat tuky jako divá.
    6. září 2014 | 06:00

    Jedna z nejpopulárnějších diet současnosti, tzv. paleo dieta vyžaduje poměrně razantní změnu jídelníčku a především zakazuje všechny průmyslově zpracované sacharidy, tedy veškeré výrobky z pšeničné (a jakékoli jiné) mouky, cukr a nedoporučuje také luštěniny. Přesto slaví v západním světě obrovský úspěch. V USA a západní Evropě již existují i restaurace, které podle zásad paleo ditey vaří a specializované obchody s doporučenými potravinami. Nedávno u nás vyšla její méně radikální verze pod názvem Primal Blueprint (Původní plán). Ať už na paleo přísaháte, nebo ne, některé z pravidel této stravovací filozofie vám pomohou hubnout tak jako tak.

  • Jezte to nejlepší

    Bio potraviny zlepší kvalitu nejen vašeho života, ale prospěje i vašemu zdraví!
    Paleo dieta si zakládá na tom, že eliminuje ze stravy většinu průmyslově vyráběných potravin. Na tom, že je nepoměrně lepší, si připravovat jídlo doma, se autor knihy Primal Blueprint Mark Sisson shoduje s většinou současných dietologů. V případě všech potravin dávejte přednost lokálním produktům, masu z volných chovů a biopotravinám. Možná vám připadají drahé, ale ušetříte na spoustě jiných potravin, které ze stravy vyřadíte.

  • Obilniny – zakázané ovoce


    Na obyčejné zahryznutí do housky musí celiaci zapomenout...
    Pro většinu lidí, je zcela nemyslitelné, vyřadit ze stravy pšeničné produkty. Řada odborníků se však shoduje, že právě ony, mají na epidemii obezity v západním světe lví podíl. Pro začátek zkuste vyřadit jen pšenici a žito a volte alternativy jako je pohanková mouka či kukuřičná. Časem zjistíte, že se bez obilnin zcela obejdete. Případně si je dáte vzácně, jako malý hřích.

  • Jezte zeleninu


    Biopotraviny jsou podle nové studie americké Stanfordovy univerzity jen o málo zdravější než ty, které se jako bio označovat nemohou.
    Zelenina je jedním z pilířů nejen paleo diety. Měla by společně s masem činit většinu vašeho jídla. Vybírejte nutričně bohatou zeleninu, ať na kvalitní tuky nebo přirozené sacharidy. Mark doporučuje: avokádo
, brokolici
, cibuli, červenou papriku, česnek, kapustu, květák, lilek, mrkev, růžičkovou kapustu, řepu
, špenát
, žlutou tykev.

  • Ovoce především lokální a sezónní


    Víte, že většina lidí jí jablko špatně?
    V případě ovoce je paleo dieta opatrnější. Stejně jako u všech druhů potravin volte ovoce lokální, ideálně volně rostoucí, případně bio. Vyhýbejte se exotickému ovoci, obsahuje příliš fruktózy, a ta jde na tloušťku. Kupujete-li přeci jen ovoce zdaleka, volte to v biokvalitě. V našich podmínkách si tedy můžete po celý rok pochutnávat na čerstvých jablkách a hruškách. V sezóně si užívejte hlavně divoce rostoucího ovoce jako jsou borůvky, lesní jahody, maliny, brusinky a další bobule.

  • Tučné maso není problém


    Grilované švestky ve slanině
    Vybírejte maso z volných chovů. Nemusí být za každou cenu libové, jak velí ostatní diety. Podle paleo teorie totiž v případě výrazného omezení sacharidů (cca na 50 – 100g denně), dojde k radikálnímu snížení produkce inzulínu, který má na svědomí ukládání tuků. Bez inzulínu se tuky neukládají, tudíž je můžete v rozumné míře konzumovat. Proto jeho doporučení nezavrhují ani slaninu či sádlo.

  • Mléko nikdy, za to sýry tučné


    Obyčejný sýr se za dva dny promění v delikatesu.
    Mléko a mléčné výrobky původní paleo filosofie zcela zavrhuje, ale Mark je ve své „lehčí“ verzi palea smířlivější. Doporučuje však především přírodní sýry a sýry tučné, zrající a ty nejlepší. Co na tom, že jsou o něco dražší. Do jídelníčku je zařazujete jen občas. Na milost bere ještě smetanu a zakysané produkty.

  • Hledejte pohyb v každodenní rutině


    schody
    Podle paleo filosofie bychom se měli vrátit k přirozenému pohybu, který měl pračlověk. Tedy lovec a sběrač. A ten denně neběhal 10 kilometrů. Spíše chodil, občas zasprintoval a zvedal těžké předměty. Mark radí hledat pohyb v každodenní rutině. Při telefonování chodit, všude kde můžete jít pěšky, nebo dojet na kole. Vynechte výtah a jděte po schodech. Dopřejte si dlouhé svižné procházky se psem. Časem přidejte posilovací cvičení, kde posilujete vlastní vahou. Mezi příznivci palea je populární tzv. silový trénink, ale stejnou službu vám prokáže i jóga nebo pilates. A hlavně se nepřepínejte. Mark si stojí za tím, že důležitější je, to co jíte, ne jak moc rychle a intenzivně se hýbete. A řada dalších specialistů na fitness a dietologii mu dává za pravdu.

    PS. Paleo není jen dieta, je to životní styl a vyžaduje hlubší proniknutí do tématu. Pokud vás zaujalo, zkuste třeba výše zmíněnou knihu, ze které se dozvíte vše potřebné.

     

Diskuse ke článku
.