Velký test diet: Víme, která funguje a která vám uškodí! | Pro ženy | Blesk.cz

Velký test diet: Víme, která funguje a která vám uškodí!

  • Není dieta jako dieta. Po které zhubnete a kterou je lepší raději nezkoušet?
    15. ledna 2014 | 06:00

    Nízkosacharidová, paleo, dělená, makrobiotická, ananasová, atkinsova, podle krevních skupin a tak dál a tak podobně. Diet, o kterých se psalo a mluvilo a které jsme zkoušely, je nespočet. Buďte v klidu, některé z nich vám opravdu pomohou shodit nežádoucí kila. S jinými si ale můžete zadělat na pořádné zdravotní trable.

  • DASH dieta ( )

    ...
    Před Vánoci Ameriku doslova posedla nová hubnoucí mánie. Stala se jí takzvaná DASH dieta, která slibuje zhubnout za dva týdny celá tři kila, aniž by nastal jojo efekt. V čem spočívá? Zapomeňte ne počítání kalorií a dření v posilovně. DASH vsází na naprosté vynechání sacharidů v prvních 14 dnech diety.

    Následující dva měsíce pak nastává hubnutí podporující fáze, ve které už je celozrnné pečivo a ovoce povoleno a díky které stále hubnete, a to především v oblasti bříška. Není divu, že se do této diety, navržené původně pro pacienty s problémy s vysokým tlakem, zbláznila celá Amerika.

  • TLC dieta ( )

    ...
    TLC neboli Therapeutic Lifestyle Changing vlastně není dietou v pravém slova smyslu. Vznikla jako podpora léčby pacientů, kteří mají problémy s vysokou hladinou cholesterolu. Vedlejším (a velmi příjemným) efektem je ale hubnutí.

    Velkou vědu, ani zázraky v ní ovšem nehledejte. Jde v podstatě o prostou, avšak nejúčinnější a nejzdravější, změnu životního stylu a úpravu jídelníčku. Denní příjem žen by v něm neměl přesáhnout 7500Kj a jeho samozřejmou součástí jsou kvalitní tuky, ideální poměr živin a vlákniny a dostatek čerstvého ovoce a zeleniny.

  • Středomořská dieta ( )

    ...
    Středomořská dieta se zakládá na potravinách typických pro státy oblasti Středozemního moře. Jejími hlavními složkami jsou tak čerstvá zelenina a ovoce, ryby, olivový olej a snížené množství soli.

    Už z tohoto výčtu je jasné, že doplníte li tyto zdravé tuky a dostatek vlákniny sacharidy v podobě výrobků z celozrnné mouky, máte v podstatě vyhráno. Ani v případě této diety se tedy nejedná o dietu v pravém slova smyslu, ale spíše o další způsob trvalé změny životního stylu.

  • Flexitariánství ( )

    ...
    Slyšíte tento pojem poprvé? Pak vězte, že flexitarián je v podstatě vegetarián. S jednou drobnou odchylkou. I strava flexetariánů se zakládá primárně na ovoci, zelenině, obilovinách a luštěninách, ale zahrnuje i občasnou dávku masa.

    Flexitariáni ovšem nekonzumují maso z velkochovů, ale pouze z biochovů, nebo maso zvířat ulovených ve volné přírodě. Jedná se tak o životní styl vhodný pro celou rodinu i němé tváře. A samozřejmě i pro hubnutí.

  • Dieta Volumetrics ( )

    ...
    Tato dieta, která byla sestavena na prestižní univerzitě v Pensylvánii v podstatě nepřináší nic objevnějšího, než opět základy zdravého životního stylu. Z jídelníčku se snaží výrazně minimalizovat příjem tuků, a to především těch nenasycených. Naopak výrazně doporučuje konzumaci potravin obsahujících hodně vody a málo kalorií, jako je zelenina, ovoce, vývary a podobně. Podle odborníků se tak jedná o velmi účinnou a zdravou dietu, která by měla vyhovovat opravdu každému.
  • Dělená strava ( -)

    ...
    Pomyslným středem hubnoucí osy je princip dělené stravy. Jde totiž o poměrně účinnou dietu, která ale funguje z úplně jiných důvodů, než je nekombinovat v rámci jednoho jídla "kytičky" a "zvířátka". U dodržování dělené stravy totiž zhubnete výlučně tím, že o potravinách začnete přemýšlet a z nouze zařadíte do jídelníčku daleko víc zeleniny. K masu si totiž dáte zeleninu, místo brambor a k bramborám zeleninu, namísto masa.

    Kdybyste si ale stejnou porci masa, brambor i zeleniny rozdělila do dvou identických obědů, bude efekt stejný. Navíc díky zákazu konzumovat společně bílkoviny (potažmo tuky) a sacharidy. Automaticky tak vyloučíte smažená jídla, která kombinují obě složky a sladké a přitom tučné dortíky či buchty, které jsou na tom zrovna tak. Není proto divu, že hubnete. Dělení na tom ale žádné zásluhy nenese.

  • Paleolitická dieta (-)

    ...
    Živte se jako pračlověk! Nezdá se vám to? Ani se nedivíme. Podle Paleo diety jsou totiž povolené pouze ty potraviny, které konzumovali naši dávní předkové, jejichž největším objevem byl oheň.

    Uvědomíme li si, že lidé v době kamenné byli především lovci a sběrači, základní stravu vašeho jídelníčku by měly tvořit ryby, maso, zelenina, ovoce, houby, vejce a ořechy, Zapovězené jsou naopak mléčné výrobky, obiloviny, luštěniny a pečivo. I přesto, že s Paleo dietou pravděpodobně zhubnete, odborníci se shoduji, že toto rozložení potravin je nesmyslné, nevyvážené a nezdravé.

  • Dunkanova dieta (-)

    ...
    Zajímá vás, kterou dietu nutriční experti označují za skutečně pitomou? Je to právě Dunkanova dieta. Těžko říci, proč je tolik populární v zemích jako Francie, Velká Británie nebo Polsko, protože obsahuje naprosto nesmyslné množství pravidel, kterými je nutné se řídit a navíc není ani příliš účinná. Procento lidí, kteří s ní totiž zhubli je opravdu malé.

    Dieta je rozdělená na 3 fáze, z nichž první je založená na maximálním snížení příjmu sacharidů, které se v dalších fázích postupně přidávají. Svádí ale k vysoké konzumaci tuků a přirozeně pracuje s vysokým množstvím bílkovin. Takže nejen že vám hrozí přibírání, namísto hubnutí, ale při dlouhodobém stravování tímto způsobem také dostávají pořádně zabrat vaše játra a ledviny.

  • Raw dieta (-)

    ...
    Už ze samotného názvu (raw = syrový) je patrné, na co se tento způsob stravování zaměřuje. Základem jídelníčku je totiž syrová, tepelně neupravená strava. Její příznivci tvrdí, že člověk konzumující pouze "živou" stravu je zdravější, plný energie a netýká se ho stárnutí ani nadváha. Bohužel ale mají pravdu jen v tom posledním.

    Konzumace pouze syrové stravy vám totiž sice zaručí štíhlou figuru, avšak dlouhodobé omezení se pouze na takto sestavený jídelníček často způsobuje nedostatek vitamínů a potřebných živin a s tím související oslabení imunity, narušení zubů a kostí a například i ztrátu menstruace.

  • Atkinsova dieta (-)

    ...
    Čtyřfázová a nízkosacharidová. Takové jsou dvě hlavní vlastnost Atkinsovy diety, do níž se svého času zbláznily ženy po celém světě. Pokud byste se do ní ale chtěla pustit, pak vězte, že v případě této diety byste měla mít na paměti ještě další dvě magická slůvka - jojo efekt. Ten totiž nastává téměř okamžitě poté, co se vrátíte ke svému klasickému jídelníčku.

    Atkins navíc slibuje, že můžete konzumovat cokoliv, kromě sacharidů a na snídani doporučuje například vejce na slanině. Jistě ale už nemusíme dodávat, proč je způsob stravování založený na mase, uzeninách a libovolném množství tuku a soli, pro zdraví velmi nevhodný.

Diskuse ke článku
.