Dejte si předsevzetí, která vám opravdu prospějí | Pro ženy | Blesk.cz

Dejte si předsevzetí, která vám opravdu prospějí

1. ledna 2014 | 08:00

Také patříte k lidem, kteří si na Nový rok dávají spoustu předsevzetí? Což tahle se letos, respektive příští rok, soustředit na své zdraví?

Spousta z nás si jako předsevzetí dává tradiční „začnu držet dietu a zhubnu“. Ovšem ve většině případů nás to samé předsevzetí čeká za rok zase, protože se nám letos nějak nepovedlo dodržet.

„Všemožné drastické diety a hladovění, které často začínáme po Novém roce v rámci předsevzetí zhubnout, totiž odradí prakticky každého a nijak zvláště nefungují,“ upozorňuje výživová poradkyně Všeobecné zdravotní pojišťovny Petra Rejzková a dodává:"Klíčem k úspěchu je spíš předsevzetí: změním svůj životní styl a začnu žít zdravě."

A jaká předsevzetí odbornice doporučuje?

„Je potřeba být realistou – ani sebepřísnější dieta nepovede k okamžitým změnám, a pokud ano, jistě ne trvalým a nijak zdravým.

...
Navíc, čím přísnější na sebe budete, aniž byste si celou věc dopředu promysleli, tím je větší pravděpodobnost, že brzy ztratíte motivaci a předsevzetí se vytratí bez většího efektu,“ upozorňuje Petra.

Například pokud si „předepíšete“ hladovění, nejenže ublížíte svému tělu, ale po pár dnech ztratíte nervy a vyjíte celou lednici. Pokud jste zase nikdy necvičili, těžko můžete čekat, že se hned stanete králem či královnou posilovny nebo že uběhnete 10 kilometrů. Po několika neúspěšných pokusech tak pohyb nejspíše zcela vzdáte s mylným odůvodněním, že vám prostě nejde.

Dobré předsevzetí: Budu dodržovat pitný režim

...
Čekat s pitím, až budeme mít žízeň, je velkou chybou, kterou spousta lidí stále dělá. Žízeň je totiž již známkou dehydratace. Ideální je proto pít během celého dne po menších sklenkách, nikoli vypít najednou litr vody.

Minimální hranicí, k níž byste se měli dostat, jsou 2 litry tekutin za den. A mimochodem, do pitného režimu se nezapočítává káva, černý čaj nebo neředěné džusy. Ideální je voda a teď v zimě přijdou k chuti také nejrůznější ovocné či bylinkové čaje.

Dobré předsevzetí: Budu přemýšlet nad jídlem

...
Omezování se v jídle je pro spoustu z nás jedno z nejtěžších předsevzetí a často jej nedodržíme. Důvodem je, že si pod tímto pojmem představíme hladovění. Ovšem opak je pravdou.

Při snaze o zhubnutí, ale i o zdravý životní styl obecně, je důležité jíst pravidelně. To znamená nejlépe 5krát denně v menších porcích. Hlavně nikdy nesmíte hladovět! Mnohem důležitější, než kolik toho sníte, je co jíte. Odpusťte si tučná a sladká jídla a nahraďte je zdravějšími alternativami. Především zařaďte do jídelníčku zeleninu, ovoce, celozrnné potraviny, luštěniny a ryby.

Dobré předsevzetí: Budu se hýbat

...
Pro spoustu z nás to možná není potěšující zpráva, ale je to tak – bez pohybu se hubnutí a zdravé žití zkrátka neobejde. Většina lidí dnes tráví den v práci sezením u počítače a naprostým minimem pohybu. Všude jezdíme autem či hromadnou dopravou a jediný pohyb, který máme, je často jen ježdění s nákupním vozíkem mezi regály v samoobsluze, když jdeme po práci nakoupit.

A to se na našem organismu samozřejmě neblaze projevuje. Nejen tím, že snáze přibýváme na váze, ale také nejrůznějšími bolestmi kloubů či páteře. „Pohyb je pro nás přirozený, a pokud chybí, je to znát,“ varuje výživová poradkyně Petra, která se také často setkává s argumentem, že lidé přijdou z práce tak vyčerpaní, že to poslední, na co mají chuť, je sport.

...
„Je to docela paradox, protože pohyb vás naopak energií ještě více nabije. Ano, můžete z něho být fyzicky unaveni, ale psychicky budete v mnohem větší pohodě. A upřímně řečeno, naše únava je především psychická, protože 8 hodin sezení zas tak fyzicky vyčerpávajících není. Jde tedy jen o to párkrát se překonat a jít si večer zacvičit. Pak už to půjde samo,“ ujišťuje Petra Rejzková a dodává, že by si měl člověk vyzkoušet více sportů, aby zjistil, který ho baví. Pokud totiž nebudete cvičit s nadšením, dlouho s pravidelným pohybem nevydržíte.

Dobré předsevzetí: Zbavím se škodlivých zlozvyků

...
Cigarety, alkohol, málo spánku. Tři zlozvyky, které nám škodí, ale přesto se jich nemůžeme nebo nechceme zbavit. Ke zdravému životnímu stylu však ani jeden z nich nepatří, protože našemu organismu prokazatelně škodí.

S kouřením byste měli přestat úplně. Pokud si nejste jisti, že to zvládnete sami, obraťte se na odborníka. Jednak pro vás bude proces odvykání mnohem snazší, jednak budete mít větší motivaci.

...
Co se alkoholu týče, nemusíte být abstinent, ale vyhnout byste se měli nadměrné konzumaci. Mimochodem, alkohol v rozumném množství tělu sice neškodí, ale sám o sobě, dokáže významně sabotovat pokusy o zhubnutí. Alkoholické nápoje jsou totiž vysoce kalorické. Pokud tedy již sáhnete po sklence, ideálně byste si měli dát vinný střik, který je nejdietnější.

...
Nedostatek spánku je prokletím dnešní uspěchané doby plné stresu. Přitom je prokázáno, že je spojen s celou řadou zdravotních obtíží (včetně například obezity či kardiovaskulárních chorob). Ve výsledku pak málo spaní zkracuje život o několik let. Málokomu se každou noc podaří prospat oněch doporučovaných 8 hodin, avšak pokoušet bychom se o to měli co nejčastěji.