Dieta 2011: Nejvetší dietní pasti v supermarketu

28. ledna 2011 | 10:38

Hubnutí začíná už v supermarketu. Nevěříte? Vždyť důkladně kontrolujete, co kupujete, pozorně čtete přebaly potravin a dáváte pozor na kalorickou hodnotu. Přesto na vás číhají v obchodech nejrůznější zákeřnosti. Vezměte si proto při nakupování k srdci následující rady.

Nestačí kontrolovat jen energetickou hodnotu potravin, které si speciálně při redukci váhy kupujete. Důležité jsou přísady, kvalita olejů a zda tmavý chléb je skutečně celozrnný a s vysokým obsahem vlákniny.

Dívejte se na seznam přísad
Přísady, která je uvedena na přebalu na prvním místě, je ve výrobku největší množství. V mnoha produktech, jako např. omáčkách nebo polotovarech, se skrývají skutečné tukové a cukrové bomby.

Krycí názvy matou
Cukr zůstává cukrem, proto si dávejte pozor na jeho »krycí jména« jako sacharóza, dextróza, kukuřičný sirup, maltóza, hnědý cukr Kandisfarin, laktóza, rafinovaný cukr nebo modifikované škroby. Neexistuje žádný »zdravý« cukr a i ovocný cukr je pořád jenom cukr!

Jogurtová lež
Také po jogurtu a tvarohu se může tloustnout. Řada nízkotučných výrobků má sice nízký obsah tuků, chybějící chuť však nahrazují zahušťovadla a cukry.

Ne víc než 20 procent
Ten, kdo chce shodit kila, by měl volit nanejvýš nízkotučné pomazánky, pomazánková másla nebo tavené sýry s maximálně pěti gramy tuku na 100 gramů. U sýra by podíl tuku neměl být vyšší než 20 procent.

Pozor na »dietní« nápoje
Wellness nápoje a jogurtové nápoje si sice dělají reklamu nízkým podílem cukru, jeho obsah je však pořád příliš vysoký. Nejlepšími nápoji jsou proto voda a neslazený čaj. Pokud si děláte mix s džusem, měl by být obsah vody 4:1.

Není olej jako olej
Řada rostlinných olejů obsahuje příliš mnoho nezdravých omega-6 mastných kyselin a příliš málo zdravých omega-3 mastných kyselin, které posilují srdce a krevní oběh. Proto ruce pryč od nápadně levných olejů. Používejte řepkový, ořechový, lněný a olivový olej.

Margarín, nebo máslo?
Skutečnými zabijáky pro zdraví jsou transmastné kyseliny obsažené v částečně ztužených tucích. Tento druh tuků podporuje např. vznik srdečních onemocnění a cukrovky. Zatímco naprostá většina margarínů je díky moderní technologii prakticky neobsahuje, v másle jich několik procent najdeme. Vznikají totiž přirozeně v trávicím ústrojí přežvýkavců.

Tohle při redukční dietě vůbec nekupujte

* Tmavě zbarvený vícezrnný chléb - tmavá barva má zákazníka přesvědčit, že jde o celozrnný výrobek. Ve skutečnosti však bylo do chleba pouze přidáno umělé barvivo.

* Nízkotučný jogurt - neobsahuje sice skoro žádný tuk, má však často vysoký obsah cukru

* Jogurtový nápoj - čistá cukrová bomba

* 100% džus - půl litru obsahuje 50 g cukru!

* Müsli tyčinka - čistá sacharidová bomba

Autor: Iva Dvořáková, Klena
1080p 720p 360p
DesktopMobile