DIETA 2010: 10 nejčastějších chyb při hubnutí | Pro ženy | Blesk.cz

DIETA 2010: 10 nejčastějších chyb při hubnutí

11. ledna 2010 | 13:31

Stále se neúspěšně snažíte zbavit se natrvalo těch několika kilogramů navíc, které vás trápí? Ručička váhy jde sice dolů, ale po pár týdnech je zase zpět? Pak někde děláte chybu!

1. Ručička na váze se nehýbe
Dodržujete dietu a ručička na váze ukazuje pořád stejné číslo a neshodili jste ani kilo. Kde je chyba? Základem úspěšného hubnutí je, aby byl výdej energie (zejména v podobě pohybu a práce) vyšší než její příjem, tedy to, co sníte. Příčinou může být také unavený organismus z dodržování nevhodných a drastických diet.

Náš tip: Kromě diety začněte také pravidelně cvičit. A pokud ani to nezabere, zkuste navštívit odborníka a hubnout zdravě pod dohledem.

2. Cítíte se velmi unavení
Pokud si sami naordinujete dietu, ve které je malé množství sacharidů, můžete se začít cítit unavení. Když budete přijímat extrémně málo energie v jídle s ohledem na to, kolik jí naopak vydáváte, vyčerpání na sebe nenechá dlouho čekat.

Náš tip: Dopřávejte si pravidelně sacharidové potraviny, jako jsou celozrnné pečivo, celozrnné těstoviny, rýže natural, brambory a samozřejmě zelenina a ovoce.

3. Držíte drastické hladovky
Hladověním si organismus zvykne na nízký přísun energie a jakmile začnete více jíst, tělo ukládá nadbytky v podobě tuku. Vaše tělo se totiž obává dalšího hladovění, a proto si dělá zásoby.

Náš tip: Držte dietu s rozumem a dopřejte si vyvážený a pestrý jídelníček. Měli byste jíst čtyřikrát až pětkrát denně menší porce jídel.

4. Zhubli jste příliš rychle
Nechtějte hned zlomit všechny rekordy a zbavit se nadváhy za pár dnů, tím si jen ublížíte. Zdravě byste měli zhubnout za měsíc 2–4 kila.

Náš tip: Klesne-li váha o více než 1 kg týdně, přidávejte si porce o 400 kJ, dokud nebude úbytek 0,5 až 1 kg za týden. Takový úbytek je pro váš organismus zdravý.

5. Shodili jste jen svalovou hmotu
Sice jste se konečně dostali na nižší váhu a jsou vidět první výsledky, ale je možné, že to děláte špatně. Pokud v jídelníčku nemáte dostatek bílkovin a pravidelně necvičíte, nebo si alespoň nedopřejete procházku, je velice pravděpodobné, že shazujete svalovou hmotu a ne tukové polštáře.

Náš tip: Sestavte si dobře dietní jídelníček a vše, co sníte, si pečlivě pište, ať zjistíte, jestli nejíte jen jednostrannou stravu, ve které vám něco chybí.

6. Trápí vás zažívací potíže
Doteď jste byli téměř výhradně masožraví a najednou změníte jídelníček. Tak opatrně, v takovém případě vás mohou potrápit zažívací potíže například z náhlého množství vlákniny, na které váš organismus nebyl zvyklý. Ta je sice velice zdravá, ale když někdo nebyl zvyklý jíst ovoce, zeleninu, celozrnné výrobky a luštěniny, měl by měnit svoje stravovací návyky pozvolna, aby to pro jeho tělo nebyl šok. Začít je možné i po malých krocích, které ale mohou pro vaše zdraví hodně znamenat.

Náš tip: Začněte si k obědu dělat zeleninové saláty a postupně svůj organismus zvykejte na zdravou stravu.

7. Nepijete a jste dehydrovaní
Můžete držet dietu a omezovat se v jídle, ale nikdy nezapomínejte na dostatečný přísun tekutin. Tím, že budete méně pít, rozhodně nezhubnete, jen si ublížíte. Můžete se například cítit stále unavení. Tekutiny jsou pro organismus nezbytně důležité, protože všechny metabolické pochody v těle se odehrávají ve vodném prostředí. Organismus se může smířit s nedostatkem potravin, ale s úbytkem tekutin se dlouhodobě vyrovnat neumí.

Náš tip: Pijte hlavně vodu, nebo neslazené minerálky a čaje.

8. Vyškrtli jste z jídelníčku tuky
Výrazně jste omezili tuky ve vašem jídelníčku? Tak to není správná cesta. Tuky (ty dobré) naše tělo potřebuje jako zdroj esenciálních mastných kyselin (omega 3 a omega 6), které si náš organismus neumí vytvářet sám a musíme je proto pravidelně dodávat stravou.

Náš tip: Tuky nezavrhujte, ale vybírejte ty dobré – rostlinné oleje a produkty z nich vyrobené, např. margaríny. Využít můžete i jejich nízkotučné varianty.

9. Jíte jednostrannou stravu
Necháváte se strhnout experimenty a dodržujete jednostranné diety. Dejte pozor, abyste nesklouzli ke stravě, v níž bude pro  organismus nedostatek vitaminů, minerálních látek nebo konce základních živin (bílkovin, sacharidů nebo tuků).

Náš tip: Myslete na to, že váš jídelníček by měl být co nejpestřejší. Nechte se inspirovat například týdenním rozpisem dietních jídel na Blesk.cz.

10. Po čase přišel jo-jo efekt
Když chcete snížit váhu, musíte dlouhodobě upravit životní styl. Není to jednorázová akce. Při hubnutí si stanovte reálné cíle. Pokud začnete dodržovat zásady, které jsou pro vás dlouhodobě neudržitelné a po nějaké době se zase vrátíte k původním stravovacím návykům, začnete opět tloustnout.

Náš tip: Najděte si ve zdravém životním stylu zalíbení. Vařte si jídla, která vám opravdu chutnají, a zaměřte se na sport, který vás chytne.

Autor: sim