Dieta podle Buddhy? Jezte od sedmi ráno do čtyř odpoledne a zhubnete!

  • 9. června  2018 
     06:00

    Buddha byl ve skutečnosti štíhlý, a jeden čas dokonce vyzáblý – když se pokoušel držet dietu. Jenže pak došel k závěru, že nejlepší cestou, jak opravdu zhubnout, je zlatá střední cesta. Nevěnovat jídlu extra pozornost, nekupovat si speciální potraviny ani si nevyrábět koktejly na hubnutí. Vše o Buddhově dietě se dočtete v knize Jíst jako Buddha, kterou vydalo nakladatelství Anag.

  • Jak jedl Buddha?

     

    Autor: iStock

     

    Kniha Tary Cottrellové a Dana Zigmonda je v podstatě návod na to, jak se zbavit přebytečných kilogramů, ale neztratit při tom hlavu. Zajímavé je, že tenhle návod je prověřený časem a postavený na vědeckých základech. Buddha vytvořil zásady pro společenství mnichů a zavedl jedno jediné pravidlo o jídle.

     

     

    Nejíst v nevhodnou dobu. Jinak není až tak důležité, co jíme, ale kdy to jíme. Podstatou jeho přístupu k dietě je zlatá střední cesta mezi nezdravým přejídáním a nereálným odříkáním. Což zní rozumně. Jak Buddhův princip diety funguje?

     

     

     

     

     

  • Krok první: Dvanáctihodinové okno

    Autor: iStock

     

    Omezení jídelního rozvrhu na 12 hodin denně. Je jedno, co konkrétního a jaké množství toho budete jíst, jen prostě nejezte déle. V praxi to třeba znamená: jídelní okno si nastavíte na dobu mezi 7. hodinou ranní a 7. hodinou večerní, případně od 8 do 8. Pohlídejte si, že večeři (a cokoli jiného) dojíte maximálně 12 hodin od okamžiku, kdy jste začali se snídaní.

     

  • Krok druhý: Jedenáctihodinové okno

    Autor: iStock

     

    Zkracujte časové rozmezí, během kterého můžete jíst – a to vždy o hodinu. Nejjednodušší je posunout snídani. Možná budete cítit zpočátku hlad, ale zvyknete si. Nebo si dejte večeři o hodinu dříve. Tohle praktikujte dva týdny.

  • Krok třetí: Desetihodinové okno

    Autor: iStock

     

    Dobu, po kterou můžete jíst, zredukujte o další hodinu na 10 hodin. Budete muset posunout nejen snídani, ale i večeři, možná i hnout s obědem. Rozhodně ale snídani nevynechávejte. Čím blíže k sobě mají tři hlavní jídla dne, tím menší máte potřebu prokládat je menšími svačinkami. I tohle byste měli vydržet dva týdny.

     

     

  • Krok čtvrtý: Devítihodinové okno

    Autor: iStock

     

    Snižujte dobu, po kterou budete jíst, na devět hodin. Brzo zjistíte, že na večeři vám stačí menší porce. Hlad by neměl být takový problém, protože od oběda k večeři nebude tak daleko. Snězte vždy jen tolik, kolik cítíte, že potřebujete právě teď.

    Někteří lidé doporučují ještě menší časové okno než 9 hodin, třeba 6 hodin. To by znamenalo, že pokud byste snídali v 6 ráno, naposledy byste jedli ve 12 – tedy v poledne. I mniši jedí od východu slunce do poledne. To ovšem nutriční terapeutka Dana Šímová považuje za nesmysl, protože to jen málokdo může vydržet. My nejsme mniši a žijeme v docela jiných podmínkách.

     

  • A co jíst, abyste jedli jako Buddha?

    Autor: iStock

     

    V podstatě jde o jídelníček s nutričně vyváženým jídlem, což lze jen kvitovat. Měl by však obsahovat nějakou obilovinu, vařenou i syrovou zeleninu, bílkoviny a zdravé tuky. Dále byste měli jíst to, co vám chutná a co vás tak akorát zasytí. Problém většiny diet totiž spočívá v tom, že jen málokdo dokáže dlouhodobě vydržet předepsanou skladbu jídla.

    Jeho rady tedy nespočívají v tom, jaká jídla jsou dobrá a špatná, ale v tom, jaká jsou užitečná. Tedy méně cukru, téměř žádný alkohol, žádné přeslazené limonády či fast foody. A s tímto Buddhovým doporučením rozhodně většina výživových specialistů bude souhlasit.

    Jakých deset potravin vám pomůže při hubnutí? Podívejte se na naše VIDEO:

    360p 240p
    Deset superpotravin, které vám pomohou při hubnutí • VIDEO: 

     

     

     

/
Autor: aši

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji