Premenstruační syndrom: Zkroťte pekelné období | Pro ženy | Blesk.cz

Premenstruační syndrom: Zkroťte pekelné období

21. dubna 2010 | 17:31

Obvykle jste spokojená a vyrovnaná žena. Čtrnáct dnů před menstruací je z vás najednou labilní fúrie. Rozhodí vás i dvouminutové zpoždění autobusu. Na vině je PMS.

Premenstruační syndrom prožívá většina žen a často i mužů, kteří musejí naše hormonální výkyvy snášet. „Deset dnů před menstruací mi na něm vadí úplně všechno. Jsem naštvaná, podrážděná, schopná podat žádost o rozvod nebo dát v práci výpověď. Snažím se to strašné období přežít, aniž zbourám svět kolem sebe. Vím, že mě to vždycky nakonec přejde, ale někdy se to nedá vydržet,“ vypráví Radka (36). Její muž jen souhlasně přikyvuje.

Trápení pro tělo i duši

Není sice zařazený do seznamu nemocí, ale říká se mu syndrom sto padesáti obtíží. Některé jsou tělesné, jiné se projevují na duši. Většina z nás popisuje bolestivé napětí a zvětšení prsou, břicho nafouklé jako balon, otoky víček, prstů a kotníků. Jako by to nestačilo, přidávají se k těmto nepříjemnostem ještě bolest hlavy, bušení srdce, trávicí potíže a akné nebo ekzém. Ještě hůř než rozladěné tělo ale snášíme problémy psychického rázu. Poruchy nálady, neklid, agresivitu, podrážděnost, nesnášenlivost, vyhledávání konfliktů a deprese.

Dá se s tím žít?

„Někdy mám strach, že nejsem normální. Ze dne na den je ze mě uzlíček pocuchaných nervů a vůbec to nedokážu ovládnout,“ svěřuje se Radka. Buďte klidná. Pokud trpíte premenstruačním napětím, nejste neurotička. I když si to možná vaše okolí myslí. Za vaše nálady můžou výkyvy hladiny hormonu serotoninu, který ovlivňuje to, jak se cítíte. Nepomůže ani maximální sebeovládání a pevná vůle.

Potřebuji se milovat několikrát týdně, ale on jen tak jednou za čtrnáct dní.
Potřebuji se milovat několikrát týdně, ale on jen tak jednou za čtrnáct dní.
Autor: SHUTTERSTOCK.COM

Čtrnáct dnů mimo

Ještě horší stavy vyvolává premenstruační dysforická porucha. Trápí až osm procent žen. Nejsou schopné fungovat ani v soukromém, ani v pracovním životě. A to až dva týdny mezi ovulací, a dokonce i první dny menstruace. Deprese a úzkosti kulminují čtyři dny před začátkem periody. Zvyšuje se počet sebevražd.

Léčí se jen příznaky

Proti této poruše existují léky, potravinové doplňky. Zmírňuje ji hormonální terapie a samozřejmě hormonální antikoncepce. Jediný způsob, jak se jí  zbavit úplně, je odstranění vaječníků. Ovšem až po klimakteriu. Nezoufejte. Medicína si umí poradit alespoň s jednotlivými nepříjemnými příznaky. Gynekologové doporučují léky na odvodnění, bolesti prsou nebo trávicí potíže. Pokud jsou vaše problémy převážně v psychické rovině, můžou vám pomoci antidepresiva.

Chvála pohybu

I odborníci radí dát na zkušenost našich babiček, které na špatnou náladu ordinovaly drhnutí schodů. Samozřejmě můžete vyměnit cídění bytu za běh, cvičení, břišní tance nebo jakýkoli jiný aktivní pohyb. Nemusíte hned začít trénovat na olympiádu, ale stačí v tomto období přidat pár minut cvičení nebo svižné chůze navíc a uleví se tělu i duši.

Cvičení a trénink ve skupině jsou efektivnější
Cvičení a trénink ve skupině jsou efektivnější
Autor: Famous

Nastartujte hormony

Většina žen, které se potýkají s premenstruačním syndromem, logicky sáhne po hormonální léčbě. Jednou z možností je podávat rostlinné hormony například ze sóji a jetele, které podporují hormonální rovnováhu a zmírňují potíže. Obsahují totiž rostlinné estrogeny, jež jsou tak trochu podobné estrogenům v našem těle.

Léčba světlem

I jasné světlo dokáže zmírnit potíže před menstruací, především psychické napětí a nervozitu. Dostatek slunce totiž způsobuje vyšší produkci hormonů, které fungují jako přirozená antidepresiva. Pokud to jen trochu jde, vyhněte se během „kritických dnů“ tmavým místnostem a před uzavřenými prostory dejte přednost pobytu na čerstvém vzduchu. Nemusíte hned měnit kancelář za práci v lese, ale někdy stačí, když se cestou do práce projdete nebo na oběd zajdete do zahradní restaurace.

Pomoc na talíři

Než se vám vyrovná hormonální hladina, můžete si pomoci i úpravou jídelníčku. Dietologové doporučují zvýšit přísun komplexních uhlovodanů, takže si dopřávejte více těstovin a celozrnného pečiva. Nezapomeňte také na minerály. Magnezium například upravuje příznaky PMS a ulevuje od bolesti hlavy. Z vitaminů tělu dopřejte B6, protože zmírňuje depresi a podrážděnost. Najdete ho v droždí, játrech, rybách, drůbeži a vejcích. Vegetariáni nemusejí zoufat, dostatek tohoto vitaminu je také v bramborách, hnědé rýži, ořeších, sójových bobech, luštěninách, celozrnných obilovinách a listovém salátě.

Náš tip:
Pokud máte sklony k premenstruačním potížím, vyměňte kávu za bylinkový čaj a zapomeňte na kofein, alkohol, soli, cukry i tuky.

Autor: připravila: vin, lena