Voda: Tekutina, která život bere i dává | Pro ženy | Blesk.cz

Voda: Tekutina, která život bere i dává

19. dubna 2010 | 17:23

Máte pitný režim pod kontrolou? Obsah tekutin v těle má zásadní vliv na organismus. Příliš vody zatěžuje ledviny. Malé množství stojí za únavou. Sliznice vysychají. Pokožka stárne rychleji.

Dospělý člověk má kolem 50 až 55 procent podílu vody v těle. Ten se navíc s postupujícím věkem snižuje. O to víc bychom měly dbát, aby náš organismus dostal tolik „závlahy“, kolik potřebuje.

Kolik tekutin vypít?

- Určitě neplatí, že čím více tekutin do sebe dostaneme, tím lépe. Vypijete-li bez zjevného důvodu (jako je vysoká fyzická zátěž nebo práce v horku, zvýšené pocení, nemoc) více než čtyři litry denně, neúměrně zatěžujete ledviny.

- Optimální denní dávka vody by se měla pohybovat mezi dvěma až třemi litry. Vybírejte pozorně, jaké tekutiny konzumujete. Sladké, ochucené, barvené a sycené minerální vody nejen nejsou úplně zdravé, ale navíc po nich můžete pěkně přibrat.

Co se stane, když málo pijete

- Jste unavení, nervózní, může vás bolet hlava.

- Vaše sliznice trpí a vysychají.

- Ledviny odvádějí nadměrnou práci a hrozí vám riziko zánětu nebo tvorby močových kamenů.

- Pokožka se odvodňuje a rychleji stárne.

- Dlouhodobý nedostatek vody vede k závažným zdravotním potížím.

Často si myjte ruce.
Často si myjte ruce.
Autor: SHUTTERSTOCK.COM

Tekutiny „na odpis“

- Džusy: často obsahují mnoho přídavných látek a určitě nejsou pro naše zdraví ani štíhlou linii to nejlepší. Chcete-li sáhnout po džusu, volte bioprodukt.

- Barvené a slazené vody: není důvod, proč byste měla tělo zatěžovat barvivem, cukry, náhradními sladidly, aromaty a konzervanty.

- Ochucené vody: tváří se jako „bylinkové“ nebo „s příchutí“ a vypadají, že po nich nepřiberete ani gram – kdo by přibral po bylinkách, že? Chyba lávky. Podívejte se na složení – určitě tam najdete cukr.

- Káva: neberte ji jako tekutinu, protože odvodňuje. Jeden šálek denně by vám měl stačit.

Nalijte si:

- Čistou vodu z kohoutku nebo lahve: ideální řešení.

- Černý, zelený, bílý čaj: kupte si kvalitní produkty a nahraďte jimi kávu!

- Bylinkové čaje: pokud nedržíte bylinkovou kúru, dejte si čaj maximálně jednou denně. Bylinky střídejte!

- Ovocné čaje: v rozumné míře, ne více než dva šálky denně.

- Minerálky: sáhněte v obchodě po nízkomineralizovaných, občas si dejte i obyčejnou minerálku, základ přijatých tekutin by ale měla tvořit čistá voda.

- Sycená voda: zvedá náladu a není přímo škodlivá, rozhodně ale není přirozenou formou tekutiny, na kterou je tělo zvyklé.

Nezapomínejte na pitný režim
Nezapomínejte na pitný režim
Autor: SHUTTERSTOCK.COM

Kalorický trik

Obsahuje-li nápoj 80 kJ na 100 ml, nezdá se to tak moc. Ale pozor. Když vypijete jeden litr, dostanete do sebe 800 kJ, což je polovina stogramové čokolády. Nedáte si raději tu kvalitní čokoládu?

Autor: oli, lena