Úterý 5. března 2024
Svátek slaví Kazimír, zítra Miroslav
Oblačno, déšť 10°C

Ranní protažení je nejdůležitější pohyb dne: Jak začít a na co dávat pozor?

Ranní protažení je nejdůležitějším pohybem dne
16. dubna 2023 | 06:00

Někdo se probudí a hned vstane. Jiný potřebuje ještě nějaký čas, aby se pořádně probral. Jak ho využít pro zdraví? Tohle jsou tipy pro správné ranní protažení!

Jsem ten první případ – když jsem vyspalá, nechce se mi už ležet. Těším se na kávu, ranní show na Evropě 2 i snídani. Ale jsou dny, které lenošení nahrávají. Co se dá udělat během pár minut, abyste zbytek dne měla spoustu energie?

Správné cvičení je základem úspěšného dne

Odborníci tvrdí, že ranní protažení je nejdůležitější pohyb dne. Ztuhlé svaly se prokrví, tělo se probudí, mysl rozjede i nastartuje a den může začít.

Video: Zacvičte si jógu pro zpevněný střed těla:

Video se připravuje ...
Jógou pro pevný střed těla - cvičte s časopisem Dieta • VIDEO: Videohub

Kolébka pro uvolnění páteře

Skvělé je protažení vleže s koleny přitaženými k břichu. V této kolébce se pak můžete zhoupnout dopředu i dozadu, čímž si masírujete páteř. Poválet se můžete i ze strany na stranu.

Zvedejte nohy pro jejich lepší prokrvení

Kromě klasického protažení, kdy zvednete ruce nad hlavu, zívnete si a zavrtíte se, si můžete i vleže na zádech dát ruce podél těla a narovnat nohy. Pak je pomalu zvednout a v klidu spouštět dolů... Krev se vám nahrne i tam, kde doteď nebyla.

Uvolnění s pokrčenýma nohama

Zůstaňte ještě ležet na zádech s pokrčenými koleny. Rozpažte ruce, kolena nechte spadnout doleva a hlavu pomalu obracejte doprava. Jen tak, aby vás nic nebolelo a bylo vám to příjemné. Vraťte kolena zpět na střed a proveďte na opačnou stranu.

Úklony do stran

Pokračovat se dá i při spuštění nohou z postele, kdy zvednete pravou ruku do vzpažení a ukloníte se doleva. To samé pak druhou rukou na opačnou stranu. Žádné rychlé pohyby, pěkně na pohodu.

Dechová cvičení

Přidat můžete i práci s dechem. Pár nádechů a výdechů jen přes nos, kdy vnímáte, kudy a kam vám v těle vzduch proudí. Pošlete ho do břicha, pod klíční kost, do beder, nenechávejte ho pouze v plicích. Protáhnete tím pěkně tělo i zevnitř.

Dračí dýchání

Říká se mu také ohnivé nebo dračí dýchání, protože vás po pár vteřinách hodně zahřeje. Není vhodné pro toho, kdo má vysoký tlak, ani pro toho, komu je to nepříjemné. Vsedě se dlouze a pomalu nadechněte nosem. Pak silou nosem vydechněte tak, že stáhnete svaly spodního břicha. Prudký výdech je důležitý – tempo na 1 nádech-výdech, každé 2 sekundy, zhruba 8 opakování.

Mějte se ráda, obejměte se

Za dechovou práci si zasloužíte určitě pochvalu a také příjemné obejmutí. Pokud není nikdo nablízku, kdo by vám ho dopřál, stačí překřížit ruce a dlaněmi se pohladit.

Nezapomeňte se protáhnout během dne

Protahovacích tipů najdete na internetu bezesporu dost, ale zase to není potřeba nějak přehánět, spíš je třeba myslet na to, že je dobré se protáhnout i kdykoli během dne. Třeba dlouho sedíte, řídíte, malujete, učíte… Při jednotvárné činnosti klesá soustředění a tělo se kroutí do ne zrovna jemu prospěšných pozic. Jakmile uděláte jiný pohyb, zpozorní, narovná se, uleví si.

Obličejová jóga

A teď tu máme velkou legraci, u které se vidět nechcete. Každopádně pobavíte sama sebe: otevřete pusu co nejvíc a zase ji zavřete. Několikrát opakujte. Nebo rychle zavřete oči a rychle je otevřete. Přidat můžete i další pohyby obličeje zvané ksichtíky.

Autor: Blanka Kubíčková
Video se připravuje ...