Středa 23. září 2020
Svátek slaví Berta, zítra Jaromír
Oblačno, déšť 22°C

Jste neurotik? Nejspíš děláte některou z těchto 7 věcí

26. května 2020 | 06:22

Říkají vám přátelé často, že jste neurotik? Nebo se za neurotika sami považujete? Zjistěte, jak na tom doopravdy jste. Co je normální, co už je problém a kdy byste měli běžet k odborníkovi?

Termín neurotik se sice běžně používá, v lékařském slovníku už ho ale nenajdete. „Existuje však široké spektrum neurotických poruch, např. sociální neuróza, obsedantně-kompulzivní neuróza, neurastenie, neboli nervová slabost,“ vysvětluje psycholožka Pavla Koucká. Různých příznaků se dá proto najít opravdu hodně a každý má pochopitelně jen některé z potíží, ne všechny najednou. Mezi ty nejčastější patří nicméně tyto:

Nejčastější příznaky, že jste neurotik

1. Často jste nervózní, plní úzkosti nebo strachu

Co je ještě v pohodě: Když se bojíte zkoušky nebo máte vystoupit před větším množstvím lidí a máte trému, je to naprosto normální.
Co už je moc: Pokud vás strach paralyzuje tak, že ani nedojdete na místo nebo ze sebe nevypravíte slovo, máte problém.

2.  Nedokážete se soustředit

Co je ještě v pohodě: Špatně jste se vyspali nebo zrovna v životě něco řešíte? Pak je drobná roztržitost a nesoustředěnost normální. Když vás zítra čeká pohovor, a do toho vám sousedka začne vykládat, co vyvádí dcera její neteře, je pochopitelné, že přikyvujete spíše automaticky a nepamatujete si z toho téměř nic.
Co už je moc: Jestli se ale ve vašem životě zrovna nic zásadního neděje, a vy opakovaně zjišťujete, že stránku v knize musíte číst potřetí, protože nevíte, co jste četli, v pořádku to není.  

3.  Snadno se unavíte

Co je ještě v pohodě: Jestli za sebou máte dlouhou nebo namáhavou činnost (ať už fyzickou nebo duševní), je únava nutným jevem. Všichni se cítíme unaveni, když dlouho pracujeme, řídíme auto, pečujeme o děti...
Co už je moc: Cítíte se vyčerpaní i po důkladném odpočinku? Nemáte energii ani na to, co vás jinak těší? Musíte se přemlouvat, abyste vstali z postele a došli si na toaletu? Tak takhle by únava určitě vypadat neměla.

4.  Máte vtíravé myšlenky

Co je ještě v pohodě: Každému z nás se stává, že se mu v hlavě usídlí nějaká přitažlivá, nebo naopak odpudivá myšlenka, ačkoli by ji raději neměl. Většinou ji tedy necháme být a ona po chvíli sama zmizí.
Co už je moc: Jestli vás taková myšlenka trápí pořád dál, stává se takzvaně obsedantní a působí těžkosti. Typické je to u představ pojících se s nějakým strachem, třeba z bakterií a virů. Člověku se např. neustále honí hlavou, jestli si umyl dostatečně ruce, neměl použít více mýdla apod. „Lidé chycení v takovéto pasti se mohou velkou částí dne protrápit,“ podotýká psycholožka Koucká.   

5.  Vaše sebevědomí je na bodu mrazu

Co je ještě v pohodě: Neznepokojujte se, jestli o sobě občas pochybujete, něco si vyčítáte a chtěli byste být lepší. Určitě se kvůli tomu nemusíte obviňovat, že jste neurotik.
Co už je moc: Jestli ale máte pocit, že všichni jsou šikovní, hezcí, chytří a vtipní, zatímco vy jste trapní, oškliví a všechno zkazíte, je něco špatně. Takové porovnávání s ostatními vám totiž způsobuje velkou bolest a výrazně snižuje kvalitu života.

6. Trpíte nutkavým jednáním

Co je ještě v pohodě: Když odcházíte z domova a zkontrolujete jednou, jestli je dobře zamčeno, nejde o žádnou neurózu.
Co už je moc: Když to kontrolujete třikrát, a pak se vracíte, abyste to ještě znova ověřili, je to příliš.

7. Špatně spíte

Co je ještě v pohodě: Je poměrně běžné, že po ulehnutí člověk nemůže třeba dvacet třicet minut usnout nebo se v noci vzbudí.
Co už je moc: Potíž nastává, když se dlouhodobě cítíte nevyspalí, podráždění a „rozlámaní“, ačkoli v posteli trávíte dostatečnou dobu (pro většinu lidí je to okolo osmi hodin denně).

Kdy navštívit odborníka?

Jestli jste se poznali v některé ze situací, které už jsou za hranou, určitě byste měli zbystřit. „V určité malé míře jsme neurotici všichni, problém je to ale ve chvíli, kdy neuróza snižuje kvalitu života vašeho nebo vašich blízkých,“ říká psycholožka Pavla Koucká a přidává jednoduchou radu: „Důležité je, jak se cítíte. Pokud vyhodnotíte, že špatně, vyhledejte psychologa, a pokud hodně špatně, pak zvažte i návštěvu psychiatra.“

Autor: taj