Zdravé a vyvážené svačinky pro děti? Inspirujte se u Zdravé 5 | Pro ženy | Blesk.cz

Zdravé a vyvážené svačinky pro děti? Inspirujte se u Zdravé 5

23. května 2019 | 00:00
Prezentace klienta |

Správná výživa je jedním ze základů zdravého vývoje dětí. Stravovací návyky osvojené v dětství navíc mohou výrazně ovlivnit to, jak se budou děti stravovat v dospělosti. Zdravým a vyváženým jídelníčkem docílíme mnoha důležitých věcí nejen v oblasti zdraví.

Správně sestavená svačina dodá dítěti energii na celé dopoledne, podpoří soustředění ve škole, a zároveň vytvoří návyk pravidelného stravování, které je jednou z nejdůležitějších věcí. Na co bychom měli dávat pozor, při přípravě svačiny do školy, nám prozradila Alena Paldusová z projektu Zdravá 5, který je realizován Nadačním fondem Albert.

Vyhněte se jednoduchým cukrům

Jednoduché cukry jsou asi největším strašákem dnešní doby. Zřejmě každý alespoň tuší, že bychom neměli cukr konzumovat v nadměrném množství. Sladkosti by rozhodně neměly být součástí každodenního jídelníčku dětí. Jednoduché cukry sice zajistí rychlý přísun energie, stejně tak rychle však přichází únava a potřeba dát si cukr další. V případě, že má vaše dítě problém s pozorností,  velmi pravděpodobně za to může také nadbytek jednoduchých cukrů. „Sacharidy by měly děti přijímat převážně v komplexní formě, a to například z brambor, rýže, pečiva (straší děti také z celozrnného pečiva) nebo luštěnin. Jednoduché cukry, které tělu dodají rychle energii, dětem dávejte převážně ve formě ovoce, které je zároveň bohaté na vitamíny, minerály a vlákninu,“ říká Alena Paldusová a doporučuje: „Dopoledne je ideálním časem pro konzumaci ovoce. Doplňte proto dopolední svačinku dítěte také o kousek ovoce, a to klidně každý den.“

Autor: Albert

Naučte děti jíst zeleninu

Pokud dáte dítěti do svačinky ovoce, zřejmě nebudete mít problém s tím, aby ho snědlo. Ovoce dětem chutná díky své sladké chuti. Větším oříškem pro malé strávníky bývá konzumace zeleniny. „Zeleninu by však děti měly přijímat ve větším množství než ovoce, protože obsahuje méně jednoduchých cukrů, a naopak více vlákniny,“ radí Alena Paldusová a dodává: „Pokud vaše děti nemají příliš rády syrovou zeleninu, zkuste jim připravit třeba lahodnou pomazánku nebo polévku, která bude obsahovat zeleninu v rozmixovaném stavu.“ Zkuste také společně s dětmi vytvořit nějaký zajímavý obrázek ze zeleniny a určitě uvidíte, jak na zeleninku ve tvaru autíčka budou mít najednou mnohem větší chuť!

Nepřehánějte to s celozrnnými potravinami

Celozrnné potraviny a výrobky z nich obsahují velké množství vlákniny. Ta je sice pro zdraví prospěšná a potřebná, ale nic se nesmí přehánět. U malých dětí může nadměrné množství přijaté vlákniny snížit vstřebávání některých minerálů a vitamínů z potravy. „Děti by měly sníst tolik gramů vlákniny, kolik je jim let plus pět. Pro desetileté dítě je tedy ideálním množstvím maximálně 15 gramů vlákniny za den. Pro malé děti je vhodnější bílé pečivo nebo kváskový chléb,“ říká Alena Paldusová. Ideální svačinkou tak může být například sendvič vytvořený z plátků kváskového chleba.

Autor: Albert

Nezapomínejte na bílkoviny

Bílkoviny jsou základní stavební látkou pro lidský organismus. Pro zdravý růst a tedy i správný vývoj dítěte jsou naprosto nezbytné. „Každá vyvážená svačinka by tak měla obsahovat i zdroj bílkovin, kterým může být třeba kousek šunky, plátek tvrdého sýru, vajíčko, tvaroh nebo neslazený jogurt, který dochutíte například čerstvým ovocem,“ vyjmenovává Alena Paldusová a pokračuje: „Zdrojem rostlinných bílkovin mohou být luštěninové pomazánky, oříšky nebo semínka.“

Autor: Albert

Co k pití?

Zapomeňte na slazené limonády. Ty obsahují velké množství jednoduchých cukrů. Může to být až 30 kostek cukru v 1 litru limonády. Základem pitného režimu u dětí by měla být neperlivá a neslazená voda. Vhodnými nápoji jsou také neslazené čaje, čerstvá vymačkaná šťáva z ovoce nebo 100% džusy, které bychom však měli naředit půl na půl s vodou. Nezapomeňte ke svačince vždy přibalit i pitný režim, který podporuje hydrataci, trávení a celkové správné fungování organismu.

Připravte vyváženou svačinku společně s dětmi

Nechte se překvapit tím, jak šikovné a nápadité děti jsou při přípravě jednoduchých svačinek. Když si děti jídlo samy připraví, bude je také o to více bavit ho jíst. Inspiraci pro jednoduché recepty najdete na stránkách https://www.zdrava5.cz/pro-deti/zdrava-strava. Jak si správně vybírat potraviny nebo jaký vliv má jídlo na jejich zdraví učí děti ve školách i školkách odborné lektorky projektu Zdravé 5. Program, který zaštiťuje Nadační fond Albert, je pro školy i školky zdarma.