Jak zvládnout předvánoční stres? Tyhle rady vám pomůžou!

  • ...
    20. prosince 2018 | 06:00

    V předvánočním shonu je tak snadné na sebe zapomenout. Ono udělat takové Vánoce je někdy pořádná fuška. Aby bylo napečeno, uklizeno, nakoupeno – a vůbec zařídit tisíc
    dalších drobností tvořících Vánoce dá jednomu pěkně zabrat. Jak se ale bránit stresu v hektickém předvánočním čase, kdy před sebou máme víc úkolů než jindy?

    Zařaďte do svého dne či týdne drobné rituály, které vám pomohou uvolnit
    nahromaděné napětí a dostat vás zpět do rovnováhy. Může to být pár minut nebo
    půlhodinka, záleží na vás. Důležité pouze je, že při těchto činnostech budete vědomě vnímat své tělo.

  • Udělejte si seznam

    ...

    Bude se hodit jak seznam dárků, tak seznam potravin, které ještě potřebujete nakoupit. Pečlivě si všechno napište na papír a ten průbězně kontrolujte nebo si jednotlivé body odškrtávejte. Jedině tak nezapomenete na všechny důležité věci. Navíc se tak vyhnete bezcílnému bloudění v obchodech, protože budete mít jasno v tom, co přesně potřebujete ještě koupit.

  • Nakupujte na internetu

    ...

    Pokud vám nedělají dobře davy lidí v nákupních centrech, pořiďte dárky jednoduše na internetu. Nejenže se tak vyhnete houfům lidí, ale navíc si můžete ten pravý dárek v klidu vybrat a nehrozí, že vám ho někdo vykoupí. Letos už toho asi moc nestihnete, ale myslete na to příští rok a ideálně třeba už v listopadu. Na poslední chvíli se hodí využít internetové obchody, které nabízí vyzvednutí zboží v kamenných obchodech či na speciálních místech, která máte po ruce. Dávejte pozor také na to, jestli zboží, které objednáváte, je v e-shopu skladem.

  • Zapojte druhé

    ...

    Nikde není psáno, že veškeré vánoční přípravy závisí pouze na vás. Požádejte partnera nebo děti o pomocnou ruku při úklidu, nákupech nebo při vaření a uvidíte, jak vám práce půjde rychleji od ruky a bez zbytečného stresu. 

  • Vyrazte do přírody

    ...

    Ozdravné účinky přírody najdete na každém kroku. Je jedno, jestli vám pod nohama křupe zmrzlé bláto nebo čerstvě napadaný sníh, zimní krajina může mít spoustu podob. Na její kráse jí to ale vůbec neubírá. Zaposlouchejte se do ztichlé zimní přírody, naplňte plíce studeným vzduchem a zhluboka vydechněte. Cítíte, jak se zpočátku zahlcená mysl postupně zklidňuje a starosti odcházejí ty tam?

  • Napusťte si vanu

    ...

    Vytvořte si doma koupelový rituál a naložte své tělo alespoň na půl hodiny do teplé vany. Když budete koupele provádět pravidelně ve stejný čas i den v týdnu, jejich účinky se ještě znásobí. Do vody můžete přidat himálajskou koupelovou sůl, a vytvoříte si tak doma své vlastní moře. Nasypte do vany alespoň kilogram této soli a užívejte si blahodárné účinky zásadité koupele, která má i úžasné zdravotní benefity v působení na pokožku, cévy, ženské pohlavní orgány a močové cesty.

  • Nezapomínejte dýchat

    ...

    Nejen Dinah Rodrigues, zakladatelka hormonální jógové terapie, si uvědomila, že stres je spouštěčem vnitřní nerovnováhy. Ta může vést až k problémům s hormonálním systémem. V její ucelené sestavě najdete celou řadu antistresových a dechových cvičení. 

    Vyzkoušet můžete například střídavý dech (nádí šódhana). Tento typ dechu harmonizuje a vyrovnává neurovegetativní systém, působí tak i proti stresu. Sedněte si tak, aby vám bylo příjemně a přitom jste měla rovná záda. Může to být jakýkoliv sed – na patách, zkřížený, lotosový, klidně i na židli. Levá ruka odpočívá na levém koleni – v džňána mudře – kdy špička ukazováku spočívá u kořene palce levé ruky a palec překryje stočený ukazovák, ostatní prsty jsou propnuté.

    Hřbet dlaně opřete o stehno nebo koleno levé nohy, dlaň směřuje ke stropu. Tato pozice otevírá levé rameno a zvyšuje koncentraci. Ukazováček a prostředníček pravé ruky pokrčte, palec a prsteníček pak budou jako pinzeta střídavě ucpávat pravou a levou nosní dírku. Začněte tím, že zlehka stiskněte pravou nosní dírku, nadechněte se levou nosní dírkou, následně ucpěte levou nosní dírku, uvolněte pravou a vydechněte pravou nosní dírkou, poté se nadechněte tou stejnou pravou nosní dírkou, ucpěte ji, uvolněte levou a vydechněte levou nosní dírkou. A tak stále dokola. Na konci této pránájámy vydechněte levou nosní dírkou.

    Následně spočiňte v základní pozici vzpřímeného sedu a přejděte k přirozenému dechu, který probíhá mimoděk, kdy nádech přechází do výdechu, přirozeně a bezpečně. Dovolte si ten komfort a spočiňte sama se sebou s plnou pozorností a respektem k sobě. 

Autor: Aneta Valešová
Diskuse ke článku
.
1080p 720p 360p