Osteoporóza: Jak vypadají hlavní příznaky a co s nimi dělat? | Pro ženy | Blesk.cz

Osteoporóza: Jak vypadají hlavní příznaky a co s nimi dělat?

28. listopadu 2016 | 06:00

Řídnutí kostí mi nehrozí! Tak tohle může říct jen každá druhá padesátnice. Jak zjistíte, že jsou právě vaše kosti nemocné? A co se s tím dá dělat? 

Podle lékařů je osteoporózou po pětačtyřicátém roce života ohrožena už každá druhá Češka. Proč? Málo potravin bohatých na vápník a vitamin D, nedostatek pohybu, kouření a pravidelné popíjení alkoholu. Tak tohle jsou typické hříchy, kterých se léta dopouštíme a které řídnutí kostí startují.

Počáteční příznaky nemoci, při níž kosti postupně ztrácejí pevnost a pružnost a stávají se náchylné ke zlomeninám, mohou být zpočátku docela nevinné. Nejčastěji se projevují jako tupé, neurčité bolesti zad.

Následky

Ženy s osteoporózou mají mnohem více řídké kosti.
„Mnoho žen si je bohužel právě s osteoporózou nespojí, a tak se o nemoci dozví až v pokročilejší fázi onemocnění. Tedy v době, kdy už se kosti snadno lámou,“ upozorňuje profesor Vladimír Palička, předseda Společnosti pro metabolická onemocnění skeletu. Následky osteoporózy u svých blízkých snad již každý někdy zažil. K typickým patří zlomeniny krčku kosti stehenní a zvýšené opotřebení meziobratlových plotének, takže se začnou povážlivě kulatit záda.

Jak kosti chránit

Zkuste omezit kouření, černou kávu a alkohol. Tahle „trojkombinace“ totiž komplikuje ukládání vápníku v kostech. Co jim naopak dělá moc dobře, je pravidelný pohyb, ideálně rychlé procházky. A nikdy není pozdě na správnou životosprávu. Kvůli vápníku zkuste jíst pravidelně mléčné výrobky. Pokud se jim vyhýbáte, protože vám nedělají dobře, investujte do některého z volně prodejných léčivých přípravků na prevenci osteoporózy.

...

Doplňovat vápník ale není všechno. O jeho správné využití v kostech se totiž stará vitamin D. Ten získáváme přirozeně ze slunce. Kvůli používání opalovacích přípravků s vysokým faktorem a stále kratšímu pobytu na čerstvém vzduchu však nedáváme tělu šanci si potřebnou dávku déčka vyrobit. A není to jen český problém. Aktuální studie ukázaly, že nedostatkem vitaminu D trpí 59 procent světové populace.

Jak doplnit vitamin D

Odborná doporučení mluví jasně: minimálně jednou až dvakrát týdně jíst ryby a nejlépe ty mořské z volného chovu. A čím jsme starší, tím pozorněji bychom měli lékaře poslouchat. Schopnost organismu si vitamin D během pobytu na sluníčku vyrábět totiž s věkem klesá. Navíc si tu sluníčka přes rok ani moc neužijeme. „Ženám po klimakteriu proto doporučuju užívat tabletu vitaminu D s vápníkem v dobrém poměru po celou zimu. U mužů bych tuto terapii nasadila po šedesátce,“ radí lékařka Barbora Hanychová z pražského Diagnostického centra Olšanská. V každém případě existuje možnost nechat si hladinu vitaminu D v těle změřit.

 

Autor: lac