Ledvinové kameny? Triky, jak se jim vyhnout! Pouhé pití vody nestačí | Pro ženy | Blesk.cz

Ledvinové kameny? Triky, jak se jim vyhnout! Pouhé pití vody nestačí

28. října 2016 | 06:00

Pokud si myslíte, že se kameny v ledvinách tvoří jen přestárlým zhýralcům, kteří je přetěžují mizerným životním stylem, jste na omylu. Problém postihuje všechny věkové skupiny, včetně malých dětí. Nejčastěji se ledvinné kameny vyskytují mezi dvacítkou a čtyřicítkou a pak po šedesátce.

Jen pro představu: kameny v močových cestách postihují více než čtyři procenta naší populace, to znamená, že každý má zhruba dvanáctiprocentní riziko, že se i on stane pacientem. „U poloviny nemocných, kteří měli kámen v močových cestách, se navíc do několika let po léčbě objeví kámen nový,“ říká profesor Marek Babjuk, předseda České urologické společnosti. Do jednoho roku se choroba navrátí u 10 procent pacientů, do deseti let u 50 procent  pacientů.

Kde se berou?

Bolest zad je pouze jedním z příznaků bolesti ledvin, a rozhodně ne tím nejčastějším.
Proč se kameny v ledvinách tvoří? Tenhle orgán máme, aby naše tělo zbavoval přebytečných látek a různých zplodin, které v těle vznikají. Odcházejí z těla spolu s močí. Když se ale v moči z nejrůznějších důvodů zvýší koncentrace odpadních látek a hlavně minerálů, začnou krystalizovat. Někdy se krystalky zase rozpustí, jindy bohužel ne a postupně se z nich stanou kameny.

Co dělat, aby se neobjevily?

Pokud kámen vyputuje směrem k močovým cestám a ucpe je, bývá to prý bolest, jako když vám vrazí nůž do zad. Říká se jí ledvinová kolika. Co pro své ledviny můžete udělat, abyste se takovému zážitku vyhnuli?

1. Vypijte minimálně 2 litry  tekutin. Při nadměrném pocení, zvýšené tělesné námaze, dlouhodobém pobytu v horkém prostředí nebo při průjmu příjem tekutin úměrně zvyšte.

2. Pití během dne rovnoměrně rozdělte do menších dávek (pijte zhruba

ve 2- až 3hodinových intervalech).

3. Před spánkem vypijte přibližně 0,5 litru tekutin a tekutiny doplňujte i po nočním močení.

4. Pijte především přírodní vodu bez obsahu cukru a chemických přídatných látek (měla by tvořit polovinu přijatých tekutin).

Je potřeba být pořádně hydratován.

5. Do každodenního pitného režimu zařaďte přírodní minerálky (slabě i středně mineralizované vody můžete pít dlouhodobě).

6. Pitný režim by měl být pestrý, proto střídejte i bylinné čaje, ovocné šťávy (nejvhodnější je 100% pomerančová) a mléko.

7. Omezte příjem piva a alkoholu vůbec. K nevhodným nápojům patří i ty s obsahem kyseliny fosforečné, tedy colové nápoje, nebo nápoje slazené. Stejně tak není dobré pití piva, protože dodává tělu spoustu energie. Tím se zvyšuje vylučování kyseliny močové močí. Z ní se pak snadno tvoří kameny.

8. Stravujte se střídmě a rozmanitě, nepřekračujte svůj optimální energetický příjem.

9. Ve svém jídelníčku omezte živočišné bílkoviny na nejvýše 0,8 až 1 gram na kilo tělesné hmotnosti.

10. Omezte také příjem soli na 4 až 5 gramů za den, dávejte pozor na složení potravin, protože mohou obsahovat sůl v podobě stabilizátoru, konzervantu, dochucovadla nebo barviva.

Autor: lac