7 zdravotních chyb, kterých se dopouštíme každý víkend, a zkracujeme si tím život

  • Jednou z chyb, které děláme, je, že  trávíme až příliš času s telefonem v ruce.
    14. října 2016 | 06:00
    Od pondělí do čtvrtka jsme mistry zdravého životního stylu. Pravidelně chodíme cvičit, do práce si vaříme zdravé obědy a včas ulehneme, abychom byli dostatečně vyspalí. Jenže jen co se v pátek ráno probudíme, ta tam jsou všechna přesvědčení. A ze specialistů na zdravou výživu se z nás stávají těžcí anarchisté. Au.
  • Sláva večírkům!

    žena, ženy, party, drink, dámská jízda
    Je víkend! To znamená: co takhle vyrazit s holkami na skleničku? Proč ne, ale myslete přitom na své zdraví. Ono je fajn, že za večer vypijete spoustu tekutin, ale bohužel vašemu tělu jdou na dluh. Alkohol způsobuje dehydrataci, poškozuje buňky a játra. Jasně, jedna sklenička cirhózu nezpůsobí, ale je známo, že pravidelné popíjení zvyšuje hladinu jaterních enzymů v krvi, což vede k rychlejšímu poškozování. Játra prostě pod náporem alkoholu stárnou rychleji, než kdybychom se přehnanému pití vyhýbali.

    Neznamená to ale, že se z vás teď musí stát abstinent. Důležité je vědět, kde je vaše míra a kdy přestat. "Alkohol také narušuje hluboký spánek, kterému se říká R.E.M. Tělo totiž potřebuje detoxikovat, a tak jede na plné obrátky, i když spíte," říká Michael Breus, klinický psycholog. Proto byste si měli hlídat, abyste mezi poslední skleničkou a spánkem měli pár hodin.

  • Postujeme vše, co vidíme

    ...
    Když se rozhodneme, že si uděláme o víkendu hezký výlet, připravíme si pořádnou krásnou snídani nebo se prostě jen budeme válet, nezapomínáme o tom informovat naše přátele a followery na sociálních sítích. I když si tím možná posilujeme svůj virtuální sociální život, ten skutečný tím trpí. Blikání světel elektronických zařízení je pro naše oči namáhavé, kromě toho nejsme schopni na chvíli vypnout mozek a skutečně relaxovat. Na sociálních sítích se často dozvídáme zprávy, které nás třeba úplně netěší, a vzápětí se tu zase u něčeho dojímáme. Tyto emocionální vzestupy a pády mohou být pro nás vyčerpávající.

    Zkuste tedy jednou na výlet nebrat chytrý telefon, ale třeba klasický fotoaparát. A obrázky si pořizujte touto "oldschoolovou" cestou. Navíc když odložíte telefon a tablet, bude se vám lépe spát. Modré světlo, které tato zařízení vyzařují, narušuje přirozenou produkci melatoninu, který je důležitý pro spánek. Zkuste si pro začátek aspoň vypnout data!

  • Dopřáváme si až moc spánku

    spánek
    Ale zase to s tím spánkem nepřehánějte, ani to není moc zdravé. Zvláště pokud v týdnu spíte sotva pět a půl hodiny, a o víkendu si tam šoupnete rovnou deset. Odborníci tomu říkají "sociální jetlag". To znamená, že rozdílnými dobami spánku si narušujete své vlastní vnitřní hodiny.

    Jestli chodíte v týdnu spát brzy a brzy vstáváte, tak není dobré, že o víkendu si čas večerky posunujete. Jakmile půjdete spát v pátek později a v sobotu vstanete později, to samé uděláte i další den, tak vám garantujeme, že v neděli večer se vám nebude chtít spát v adekvátní hodinu hodnou týdenního rytmu a v pondělí bude vstávání o to větší utrpení. Aha! Tak teď už víte, proč je pondělní vstávání vždycky taková potíž! Snažte se tedy spát po celý týden přibližně stejný počet hodin. Ano, občas se to vymkne kontrole, ale když je to jednou za čas, ničemu to nevadí. Nemusíme být přece dokonalí 365 dnů v roce.

  • Víkend plný hříchů

    Nejhorší jídla pro ploché břicho? Rozhodně mezi ně patří ta, která obsahují nasycené mastné kyseliny. A nejsou to rozhodně jen produkty fast foodů.
    Přes týden se držíte, a pak o víkendu sníte, na co přijdete? Protože je přece volno, a to je vše povoleno. Přitom si v hlavě stále hýčkáte myšlenku, že v pondělí ráno opět najedete na svůj standard a vše bude jako dřív. To sice ano, ale toto nárazové přejídání je pro tělo velký zásah. Celou dobu se totiž snaží být v nějaké rovnováze, pracovat stále stejně, a vy ho pak takto vykolejíte.

    Při dlouhodobých a častých výkyvech pak mnohem více hrozí různé civilizační choroby, jako jsou vysoký cholesterol či tlak. Navíc tělo se tak dostává do stavu podobného stresu. A to nemluvíme o tom, že spotřebujete mnohem více energie na trávení. Můžete si přivodit zácpu, nebo naopak průjem. Proto je lepší hřešit občas trochu průběžně, ne nárazově. 

  • Chytrá horákyně

    Nezanedbávejte správné odličování. Bez něj perfektní pleti nedocílíte.
    Ruku na srdce, dámy, jak moc velkou péči věnujete kosmetice o víkendu? Říkáte si "no jo, jeden den, to vydržím a v neděli večer si udělám pořádnou očistu, masku, peeling a vyčistím se...". Ve dvaceti je to v pohodě, ale vysvětlujte pak svému staršímu, padesátiletému já, proč má tolik vrásek. Ačkoliv se kosmetika snaží být čím dál tím přírodnější a šetrnější vůči naší pokožce, pořád obsahuje nějakou chemii, která pro nás není přirozená. A to se zákonitě musí někde podepsat.

    Vždyť přece pět minut denně věnovat odličování, to není žádná velká tragédie a čas si na to určitě najdete. Když už nic jiného, tak myslete na to, jak špatně se pak dostává řasenka z povlečení... 

  • Dohánění restů

    ...
    Víte, proč jsou víkendy? Aby si člověk odpočinul, jak překvapivé, že? Proto pracovat o víkendu je to poslední, co byste měli dělat. Alespoň ty dva dny v týdnu byste měli zapomenout na proces, který musíte během zbytku týdne absolvovat. Budete jinak totiž v permanentním stresu, který je pro organismus zničující a vede akorát k závažným chorobám.

    Že vám chodí pracovní e-maily od vašeho šéfa o víkendu? Ani je neotvírejte. Nic není tak horké, jak se zdá, navíc máte plné právo na to, o víkendu nepracovat a jen relaxovat a užívat si volna. Nechte problémy na pondělí.

  • Přehnané cvičení

    Na cvičení si pořiďte kvalitní podprsenku, abyste si neublížila.
    Nesnažte se o víkendu dohnat tu pohybovou aktivitu, kterou jste přes týden nestihli. Jestli jsou vaše svaly pět dnů v naprostém klidu a stagnaci, tak když je na dva dny zaměstnáte a dáte jim co proto, nemusí se vám odvděčit zrovna tak, jak byste si přáli. Svaly potřebují regenerovat a rozhodně to nemá být regenerace trvající pět dnů, a pak dva dny zápřah. Když to přeženete, tělo se dostane do stresu, a tak se zpomalí i metabolismus.

    Místo toho se snažte si v týdnu vyhradit alespoň hodinu, abyste si šli zacvičit, a druhou pohybovou aktivitu si schovejte na víkend. Uvidíte, že i hubnutí pak půjde lépe.

Diskuse ke článku
.
1080p 720p 360p
DesktopMobile