PMS a jak na něj? Léky nejsou nutné, zkuste naše tipy! | Pro ženy | Blesk.cz

Ničí vás PMS? Dá se zdolat i bez léků!

6. dubna 2014 | 06:00

Premenstruační syndrom neboli „péemeska“, trápí každou druhou dospělou ženu. Bolesti v podbřišku, pocity jako nafouklý balón, oteklé nohy, nálada pod psa, vztek pro nic z nic. Z milé paní se stává fúrie, které se vyhýbá okolí i rodina. Většina z nás si v tomto období bere prášky proti bolestem zad, hlavy, břicha… Potíže se dají ale překonat i bez nich. Jak?

Jezte zdravě

Jak jíst zdravě v období menstruace, když právě v této době nás chytají ty nejpodivnější chutě? I když se během měsíce držíme, tak týden před menstruací by většina z nás snědla cokoli – od smažených brambůrků, přes kotel řízků až po kilo čokolády nebo krabici dortíků. Když ale chceme, aby nám bylo líp, tak prý jsou tyhle stravovací úlety úplně špatně. Nejhorší je pít alkohol, jíst sladké nebo příliš tučné jídlo. Naopak pomáhá syrová zelenina a ovoce, minerálky, vitamíny (například éčko nebo céčko), ryby, ořechy a semínka. Když je chuť n sladké nesnesitelná, pak si prý máme dát maximálně hořkou, tak 75% čokoládu.

Hýbejte se

Když budete v této fázi cyklu sedět jako pecka a jen vzdychat, a u toho pojídat třeba chlebíčky s vajíčkem, líp vám nebude. Jděte ven na vzduch. A aspoň trochu sportujte. Ideální je jogging, mírný běh, pak rychlá chůze, jízda na kole, pilates,  plavání... Někomu pomáhá jóga, nebo jen procházka po zelené louce. Všechno je zkrátka lepší než nedělat nic a zase sáhnout po prášku a zapít ho kávou. Při pohybu se do těla uvolňují endorfiny, které snižují stres, pocity napětí, bolesti a celkově likvidují pocity provázející premenstruační pnutí.

Dejte si vápník

Vápník neboli kalcium je moc dobrá věc nejen v době premenstruačního syndromu. V tom období nicméně pomáhá nepříjemné pocity, které PMS provázejí, výrazně snížit. Můžete si ho dát například v mléčných výrobcích, ale je i v máku, pohance, slunečnicových semínkách, v dýni, pažitce nebo v mandlích.

Hořčík na bolest hlavy. Kde ho najdete?

Říká se, že když vám je všechno a nic anebo vás prostě všechno štve a bolí, tak si vaše tělo asi žádá hořčík. V protivném období před menstruací ho ženský organizmus potřebuje v každém případě. Přestává po něm bolet hlava, posiluje svaly a zmírňuje tlak v podbřišku. Hodně žen se naučilo pít například minerálky s magnesiem, bohaté na něj jsou i luštěniny, ořechy, listová zelenina, celozrnné pečivo, banány nebo mandle.

Premenstruační syndrom a bylinky

Naše babičky sahaly po přírodních lécích daleko častěji, takže je měly dost vychytané. Výborné jsou na projevy syndromu „péčka“ bylinky. Třeba čaje z levandule, meduňky, třezalky a taky z bylinky zvané vitex jehněčí (dá se koupit v bioprodejnách a na e - shopech). Ta pomáhá i při jiných hormonálních výkyvech a zmírňuje příliš silnou menstruaci.

Autor: rie