Stres v práci vás může zabít! Jak ho zvládnout? | Pro ženy | Blesk.cz

Stres v práci vás může zabít! Jak ho zvládnout?

23. listopadu 2009 | 05:00

Máte pocit, že jste na nejlepší cestě upracovat se k smrti? Nemusí to být jen pocit! Podle britských vědců je to možné. A stačí k tomu málo – pracovat ve stresu.

I když stres vzniká v hlavě, ovlivňuje zdraví celého těla. Dokáže totiž narušit jeho vnitřní systém a zvýšit riziko vzniku infarktu téměř o sedmdesát procent. „Stres na pracovišti významně zvyšuje riziko mnoha chorob, zejména pak nemocí srdce a cév,“ potvrzuje skryté nebezpečí tým odborníků ze serveru www.ulekare.cz.

Například podle finské studie bylo u pracovníků v průmyslu, kteří pracovali ve stresu, více než dvakrát vyšší riziko úmrtí, dodávají odborníci.

Stresem trpí každý čtvrtý Evropan
Stres se tak stává jedním z nejvážnějších problémů, kterým musí lidé v práci čelit. Podle statistik je dokonce hned po bolestech zad druhým nejčastějším zdravotním problémem. Trpí jím 28 procent pracovníků v Evropské unii. Navíc počet lidí, kteří si stěžují na pracovní stres, neustále roste.

V nebezpečí jsou hlavně ženy
Stresovaní pracovníci obvykle jedí nezdravě, kouří, pijí alkohol a vyhýbají se cvičení. Mají také vyšší hladinu stresového hormonu kortizolu.A právě ten, pokud ho má člověk v krvi hodně, může poškodit cévy a srdce. A nevyhýbá se nikomu. Může jím trpět »lopaťák i kravaťák«, podřízený i nadřízený, zkušený pracant i nováček. Jediné, co vědí vědci jistě, je, že náchylnější ke stresu jsou ženy.

Vynervovaní zaměstnanci pracují hůř
Šéf, který má pocit, že jen ze stresovaných zaměstnanců vyždímá maximum práce, dělá chybu. Nejenže lidé ve stresu dělají více chyb, podávají horší pracovní výkon, a navíc jim hrozí i větší riziko úrazu. Dlouhodobý stres se také výrazně podepisuje i na nemocnosti zaměstnanců. Je totiž příčinou více než padesáti procent všech zameškaných pracovních dní.

Hodiny
Hodiny
Autor: Archiv ABC

 

3 nejstresovější profese
Pracovní psychologové studovali stres v mnoha profesích a vybrali nestresovější zaměstnání.
1. místo horníci
2. místo
policisté
3. místo piloti, pracovníci vězeňské služby, novináři

Šéfe, sniž své nároky
Tohle přispívá k pracovnímu stresu:
*práce v časovém tlaku
*dlouhá pracovní doba
*špatná organizace práce
*malý plat
*snižování počtu pracovních míst
*neustále rostoucí nároky zaměstnavatelů
*uzavírání pracovních smluv na dobu určitou
*hrozba ztráty práce
*zhoršující se pracovní vztahy
*protikladné pokyny nadřízených

Vystresovaní lidé se šéfům nevyplácejí
*častá nemocnost zaměstnanců
*vysoká fluktuace
*pozdní příchody
*problémy s disciplínou
*snížená výkonnost
*vyšší riziko úrazů

Tohle s nimi dělá:

*podrážděnost
*náladovost
*nerozhodnost
*problémy se soustředěním
*poruchy spánku
*deprese

15 tipů proti stresu

1. Rozsviťte si. Tělo potřebuje světlo a bez něj je náchylnější k depresi. S krátícími se dny proto sviťte čím dál víc.

2. Snídejte. Je vědecky dokázáno, že lidé, kteří snídají, se lépe soustředí a mají lepší pracovní výsledky.

3. Vsaďte na vlákninu. Vědci totiž zjistili, že umí regulovat hladinu krevního cukru a tím pomáhá potlačit stresový hormon.

4. Plánujte. Než se zhroutíte z toho, že nic nestíháte, tak si v klidu sedněte a projděte si diář. Opravdu pro sebe nevyšetříte ani minutu?

5. Čmárejte si. I mozek potřebuje občas na chvíli vypnout. Pokud se cítíte vyždímaní, udělejte si kratičkou pauzu a jen tak si bezmyšlenkovitě čmárejte.

.
.
Autor: PROFIMEDIA.CZ

6. Zhluboka dýchejte. Potřebujete se uklidnit? Zkuste dechové cvičení. Stoupněte si a jen mírně roznožte. Nadechněte se co nejvíc a ruce při nádechu zvedněte nad hlavu. Při výdechu je nechte klesnout. Opakujte pětkrát.

7. Broukejte si. Pracujete někde, kde hraje hudba? Pak si k ní pobrukujte. Hudba podporuje uvolnění a broukání pomáhá lepšímu dýchání.

8. Hýbejte se. Při stresu vylučuje tělo látky, které zvyšují krevní tlak i tep. Pohyb je pomůže odbourat a vrátit tělu rovnováhu.

9. Promasírujte si uši. Na vnější straně uší je totiž velké množství akupresurních bodů. Pokud si je budete třít, budete se lépe soustředit a podpoříte produkci endorfinů, kterým se také říká hormony štěstí.

10. Naložte se do vany. Nic tak neuklidní jako vana plná vody. Zapalte si svíčku, pusťte oblíbenou hudbu a relaxujte.

11. Dopřejte si čokoládu. Vědci dokázali, že kvalitní tmavá čokoláda (aspoň 70 % kakaa) pomáhá zklidnit nervy a prospívá srdci.

12. Zkuste masáž hlavy. Kromě obvyklých masáží můžete vyzkoušet i masáž hlavy. Uvolní napětí, tiší bolest a odstraní únavu.

13. Mazlete se. Mazlení a muchlování v těle vyvolává pocity štěstí. Pomazlete se s partnerem a když ho nemáte, tak aspoň se svým psem nebo kočkou.

14. Vrhněte se na oříšky. Zapomeňte na slané brambůrky nebo dort se šlehačkou. Nejenže nezabírají proti stresu, ale navíc škodí vaší figuře. Zkuste oříšky, které snižují tlak a zvyšují imunitu.

15. Vykřičte se z toho. Pokud se snažíte držet své pocity pod kontrolou, může se stát, že ve vás budou tak dlouho bublat, až jednou vybuchnete. Zkuste se zamknout v bytě, nebo vyrazit na opuštěný lesní palouk a zplna hrdla si zahulákejte.

Autor: Radka Růžičková