Aby nás klouby nebolely - tipy, jak je šetřit, chránit i léčit | Pro ženy | Blesk.cz

Aby nás klouby nebolely - tipy, jak je šetřit, chránit i léčit

24. března 2009 | 12:52

Sportujete, jezdíte na kole nebo se jen ráda procházíte a přesto cítíte, že s vašimi klouby není něco v pořádku. Na bolavé klouby si totiž ztěžujeme v čím dál mladším věku. Co proti tomu můžeme udělat?

Proč nás klouby vlastně bolí?
Tak jako stárneme my, stárnou i naše klouby. Postupné opotřebení kloubů je něco, co čeká téměř každého. Jde o takzvané degenerativní onemocnění – osteoartózu, která patří mezi nejčastější nezánětlivá onemocnění kloubů. Postihne ty nejdůležitější klouby, záda, kolena, zápěstí a kyčelní kloub.

Není to jen nemoc starých lidí?
Problémy s klouby má čím dál víc mladých lidí. Ve věku 25 let mají postižené klouby asi tři procenta populace. Čím jsme starší, tím je to horší. Po 65. roce života má klouby zničené víc než 70 procent lidí. Pokud se ale budeme o klouby starat od mládí, dáme jim správnou výživu i zevnitř, odmění se nám dobrým fungováním po dlouhé roky.

Co se vlastně děje v kloubu, že nás začne bolet?

Chrupavka, která je jakýmsi těsněním v kloubu, se opotřebuje. Může se destruovat postupně a bolí to jen trošku. Může to trvat i celá léta, než se chrupavka úplně rozdrolí na prášek a odkryje kost. V takovémto stádiu už jsou bolesti pekelné.

Jak poznáme, že artróza v kloubech propukla?
Na začátku se může projevovat docela nenápadným praskáním nebo vrzání při pohybu, postupně se přidává zhoršení pohyblivosti. Jedním z prvních projevů artrózy je i ranní ztuhlost. Když se delší dobu pohybujeme, tento pocit se zlepší. Po několika letech máme pocit napětí při každém pohybu, nakonec nás bolí klouby a svaly, i když nic neděláme.

Které klouby vlastně zasahuje?
Téměř všechny. Pokud jsou zasaženy kolena a kyčle, člověku způsobuje bolest už samotná chůze, zejména po schodech. Když zasáhne klouby rukou, je namáhavé i obyčejné psaní. Nejčastěji vypovídají službu nejvíc používané klouby – kyčelní a kolenní. Kolena se většinou začínají nenápadně ohlašovat už okolo čtyřicítky, o několik let později i kyčle. Intenzita bolesti je nejdřív slabá a občasná.

Zánět pochvy je vůbec nejčastějším důvodem, proč pacientky plní ordinace gynekologických lékařů.
Zánět pochvy je vůbec nejčastějším důvodem, proč pacientky plní ordinace gynekologických lékařů.
Autor: PROFIMEDIA.CZ, SCOM

Kdy je třeba navštívit lékaře?
Nepohoda a velké bolesti se projeví až tehdy, když se chrupavka ztenčí. V každém případě je důležité navštívit ortopeda ještě tehdy, pokud cítíte malé bolesti, aby vám předepsal vhodné léky, které pomáhají obnovovat zničené chrupavky. Nemocné klouby se mohou léčit různými způsoby. V lékárnách je možné sehnat různé masti, doplňky výživy ve formě tablet, injekcí nebo gelů, které vyživují chrupavky a léčí klouby.

Můžou být bolavé klouby dědičné?
Určitou roli tu hrají i geny. Pokud měla babička a děda artrotická kolena, i my je asi budeme mít. Svou roli hraje i svalový aparát. Dispozice k artróze má i člověk, který má slabší svalstvo. Někoho začnou bolet v patnácti, někoho v padesáti. Když někdo vrcholově sportuje, může mít problémy s nohama už kolem dvaceti let. Klouby ničí nadměrné solení, sedavé zaměstnání, naše lenost, ale i nepřiměřená aktivita.

Ženy jsou na tom prý hůř?

Ano, jsou opravdu ke vzniku osteoporózy třikrát náchylnější než muži. Riziku, že je bude trápit bolest kloubů, jsou vystaveni i obézní lidé a vůbec všichni, kdo nepřiměřeně namáhají klouby při náročných silových sportech, ale paradoxně také úředníci a lidé se sedavým zaměstnáním.

Kdy je nutná operace?
Když koleno nebo jiné klouby bolí tak nesnesitelně, že každý krok způsobuje muka. Při artroskopii se otevře koleno a speciální kamera zavedená do těla ukáže lékaři, co je třeba udělat.

Jak je šetřit, chránit a léčit

Správný původ prevence
Každý přistupuje ke své artróze trochu jinak. Někdo si ji pěstuje jako v bavlnce. Například věnuje půlhodinku denně myšlenkám na vhodnou obuv, na přiměřené zatížení a pro jistotu v křesle polyká tabletky. Jiní zase jakoby nic hrají fotbal, lyžují, bruslí a bolavá kolena se snaží ignorovat. Správný není ani jeden způsob. Nebezpečná je nečinnost i nepřiměřená zátěž.

 

K hubnutí nestačí jen správně jíst, musíte se také pohybovat.
K hubnutí nestačí jen správně jíst, musíte se také pohybovat.
Autor: SHUTTERSTOCK.COM

Promastěte si klouby dřív, než bude pozdě
Téměř každý, kdo má auto, přesně ví, kdy má vyměnit olej, a dává na to velký pozor. Nechce přece zničit motor. Na sebe už však tak pečliví a opatrní nejsme. To, že nám chybí olej v kloubech a že je potřeba je promazat, ani netušíme. S přibývajícím věkem nám ale v kloubech začne chybět důležitá tekutina. „Především v ní ubývá její hlavní složka – kyselina hyaluronová. Je tedy na místě začít se co nejdříve začít se o kloubní tekutinu starat,“ radí sportovní lékař MUDr. Ernest Caban. Vhodným řešením může být doplněk výživy, který obsahuje přírodní extrakt této kyseliny. Napomáhá totiž lepšímu promazávání vašich kloubů a zlepšení jejich pohyblivosti. Je to podobné, jako kdybyste promazali řetěz na vašem kole.

Recepty z lesa

Březové listí
Hrst sušených březových listů vařte na mírném ohni v půl litru vody po dobu pěti minut. Nechte vychladnout, trochu vymačkejte a listy přikládejte na bolavá místa.

Obklad z jehličí
Půl kilogramu čerstvého borovicového jehličí namočte na den do dvou litrů vody a potom vařte na mírném ohni ani hodinu. Do odvaru namáčejte obklady a přikládejte je na bolestivá místa.

Pomoc z lékárny

K obnově poškozených chrupavek jsou vhodné přípravky a léky, které obsahují chondroitin a glukosamin. Pomáhají efektivní obnově kloubních lůžek a chrupavek a zlepšují celkovou pohyblivost. Proti zánětlivým kloubním nemocem účinně zabírá olej z pupalky. Obsahuje totiž kyselinu gamalinolenovou. Bolesti kloubů zmírňuje i sójový olej. Dalšími zdroji omega-3 a omega-6 mastných kyselin jsou slunečnicový a kukuřičný olej a olej z pšeničných klíčků. Podobnou službu udělá i olej z arašídů a ořechů.

TIPY A RADY

Vyhněte se dlouhému stání
Nejdřív byste měly omezit každé nadměrné zatížení postižených kloubů. Pokud máte nadváhu, pokuste se dosáhnout optimální hmotnosti. Šetřete své klouby a vyhýbejte se pozicím, které velmi zatěžují kolena a kotníky – klek, podřep nebo dlouhé stání.

Dopřejte kloubům zdravé oleje zevnitř
Riziko poškození malých a velkých kloubů můžete snížit i kvalitní stravou a výživovými preparáty. Pokud chcete mít klouby co nejdéle zdravé, dopřejte si alespoň jednou týdně tučnější rybu, například makrelu, platýze, kapra nebo tresčí játra. Jsou určitě lahodnější než rybí tuk, který jsme dostávali v dětství. Jestli vám chutná huspenina, tak si ji dejte. Pomáhá obnovovat chrupavky.

Vyberte si vhodný pohyb
Když sportujete, dodržujte základní pravidlo:mnoho pohybu při minimálním zatížení. Plavání je úžasný sport pro klouby, ve vodě se totiž můžou pohybovat a nejsou přitom přetížené. Ideální pohyb je svižná chůze, například procházky se psem. Vhodná je také jóga, taiči, nejrůznější uvolňovací cviky, jízda na kole. Není třeba se vzdávat ani relativně náročnějších sportů, ale jen za podmínky, že máte dobrou fyzickou kondici.

Očista se týká i psychiky. Vyzkoušejte jógu.
Očista se týká i psychiky. Vyzkoušejte jógu.
Autor: SHUTTERSTOCK.COM, DUŠAN KŘÍSTEK, lázně Hevíz

Autor: připravily: vin, hrd