Dvojice, která zvedla ze židle celé Česko. Jak se Jakub Gulab a Anna Šulcová seznámili?
Takzvané influencery na sociálních sítích sledují statisíce fanoušků, proto také mají díky nim nevídaný vliv. Nesetkávají se však jen s pozitivními ohlasy, nýbrž čelí i kritice.
Minulý týden se dostali do hledáčku médií, a tedy i celé veřejnosti, Anna Šulcová a Jakub Gulab, a stali se tak na pár dní nejvíce diskutovanou dvojicí. Co tomu všemu předcházelo, kdo jsou tito mladí lidé a jak se seznámili?
Kritizovaná kampaň na podporu očkování proti covid-19 v čele s mladými influencery
V posledních dnech mladí influenceři – Anna Šulcová a Jakub Gulab – doslova nadzvedli celé Česko. Vše začalo oznámením Úřadu vlády ČR na jeho twitterovém účtu, že nově vstoupil i na sociální síť TikTok (vytváří a sdílí krátká videa v rozsahu do jedné minuty, je oblíbená především mezi mladou populací) kvůli kampani pro vyvracení dezinformací o očkování proti covidu-19. Hlavním propagátorem je v tomto případě mladá influencerská dvojice. Problematiku pandemie totiž aktivně sleduje a již dávno se k ní vyjadřuje na svých osobních profilech.
Annu a Jakuba sužovaly mýty o očkování. Chtěli je vyvrátit, abychom se všichni mohli co nejrychleji vrátit k normálnímu životu. Připravili tak ucelený koncept a detailní scénář, které předložili Úřadu vlády s tím, aby jim pomohli propojit se s autoritami vědců a odborníků ze zdravotního sektoru. Kampaň o sedmi krátkých videích, v nichž mimo jiné vystupují lékaři, virologové a epidemiologové, má proběhnout nejen na již zmíněné sociální síti TikTok, ale také na Instagramu, Twitteru, Facebooku či kanálu YouTube.
Ostrá kritika však nastala v momentě, kdy byla zveřejněna objednávka Úřadu vlády na nákup reklamního prostoru na vybraných sociálních sítích za půl milionu korun u agentury Medialer patřící Jakubu Gulabovi. Agenturu založil na konci minulého roku s vkladem 1000 korun. Jakub však později vysvětlil, že inzerce na síti TikTok se nakupuje prostřednictvím certifikovaných partnerů, jedním takovým se stal v roce 2020, proto také společnost založil. Jiné agentury by totiž žádaly za svou práci desítky tisíc korun, a proto se influenceři rozhodli pro svépomoc.
Bez nároku na honorář
Mladí influenceři se po nepochopení celé situace veřejností vzdali částky 500 000 korun nabízené Úřadem vlády, upustili tak od inzerované části kampaně a videa budou šířit na svých dostupných kanálech. Jejich kampaň totiž získala nevídanou sledovanost, které chtěli dosáhnout, i kvůli úvodnímu videu. To se však stalo terčem posměchu a negativních komentářů.
Úvodní video jako terč výsměchu a rozhořčení
Video, kde Anna a Jakub ukazují prostory Strakovy akademie s pochvalnými komentáři dechberoucího výhledu z historické budovy, s obdivováním opulentního lustru či poukázáním na okna kanceláře premiéra Babiše, vzbudilo v lidech rozčilení, že dělají kampaň pro vládu jako takovou – přičemž tento natočený úvod nebyl, dle slov influencerů, součástí kampaně proti mýtům o očkování.
Jakub Gulab však v rozhovoru pro DVTV v reakci na dotaz Martina Veselovského, zda se spíše nejednalo o nešikovnost mladých influencerů než o nemístnou propagaci, sdělil, že by situaci dnes přehodnotili a udělali by to jinak. Anna poté dodala: „Udělali jsme možná chybu v tom, že to bylo špatně načasované. To první video ze Strakovky, které není součástí kampaně, mělo vyjít zároveň s těmi, která už ke kampani patří.“
Anna se vyjádřila pak k celé kauze i na svém instagramovém účtu. Zde zní obhajoba úvodního videa. „Když jsme náš nápad předložili Úřadu vlády, pozvali nás na projednání do Strakovy akademie. Byli jsme tam poprvé v životě a moc se nám ty prostory líbily. Bohužel se tam nemůže úplně všude natáčet, ale chtěli jsme alespoň část ukázat,“ sděluje mladá influencerka.
Na celé znění se můžete podívat na jejím Instagramu:
(Ne)známý Jakub Gulab
Annu Šulcovou věrně známe a na sociálních sítích není rozhodně žádným nováčkem. Proslavila se na kanálu YouTube pod přezdívkou Anna Sulc a do povědomí se dostala především v roce 2017, kdy byla oceněna jako blogerka roku. Během kauzy však ve vzduchu kolovala otázka, kdo je její parťák Jakub Gulab. Influencer, marketingový stratég a student mezinárodního obchodu a firemního řízení, který se stal výhercem na Czech Social Awards v kategorii Cosmo Rising Star v roce 2019.
První seznámení a společný projekt
S Annou společně natáčí podcasty s názvem PROUD. „Univerzální jméno, které můžeš použít i v angličtině (v překladu pyšný, hrdý, pozn. red.), ale je to především označení pro tok myšlenek, nápadů, ale i lidí. Protože na konci každého podcastu si budeme zvát anonymní lidi (pokud se to podaří), kteří se budou na dané téma, které budeme probírat, vyjadřovat,“ sdělili mladí influenceři v prvním díle Seznamování ve svém podcastu.
A jak se seznámila naše mladá dvojice? „Já natáčím vtipná krátká příběhová videa na TikTok a Aničce se líbila, že jsou vtipná, a smála se u nich,“ vysvětloval Jakub a Anička dodala: „Chtěla jsem se s tebou bavit, ale nerada vystupuji ze své komfortní zóny a nerada se seznamuji s novými lidmi... Takže když mi Kuba napsal, ať jdu ven, tak jsem si zprávu jen přečetla a neodpověděla jsem.“ Nakonec došlo k seznámení přes společného kamaráda Adama, když všichni spontánně vyrazili na výlet a mezi Annou a Jakubem vzniklo pevné přátelství.