Úterý 24. prosince 2024
Oblačno, déšť se sněhem 3°C

Pozor, tohle nejsou reálné modelky! Umělá inteligence otřásá i světem módy

Pozor, tohle nejsou reálné modelky! Umělá inteligence otřásá i světem módy
5. dubna 2023 | 05:00

Není aktuálnějšího tématu, než je umělá inteligence, která šokuje napříč společností. Ačkoliv se zpočátku mohlo zdát, že její dopad stěží otřese kreativním odvětvím, alespoň tedy ne v dohledné době, nový jazykový model GPT-4 i umělá inteligence generující realistické fotografie modelek a modelů aktuálně dokazují pravý opak. V čem AI podává pomocnou ruku módnímu průmyslu a jedná se o skutečné zefektivnění práce, nebo o pouhou iluzi?

Ještě před pár lety byly mlhavé představy o dopadu vývoje technologie, který se prý má podepsat na celé řadě profesí. S nástupem automatizace bylo zřejmé, že se citelně dotkne zejména zaměstnanců s manuální specializací. Avšak ze zbrusu nového, multimodálního jazykového modelu GPT-4, který byl nedávno zpřístupněn veřejnosti, ale i z technologie generující skutečné manekýny opadá úsměv i všem kreativcům.

K jistým obavám o budoucnost některých pracovních pozic přispěla i věhlasná značka ikonických džín Levi’s, která se spojila s digitálním módním studiem, společností se špičkovou umělou inteligencí Lalaland.ai. Ta dokáže vygenerovat, jak to sami tvůrci nazývají, „jedinečného avatara za méně než 5 minut“. Lze ho upravit podle nejrůznějších zadání a preferencí, na které chce značka cílit směrem k zákazníkovi.   

Jak zní z oficiálního vyjádření tohoto spojenectví, americká společnost chce zvýšit inkluzivitu, a spotřebitelům tak zajistit větší rozmanitost. „Módu a technologii vnímáme jako umění a vědu a jsme nadšeni z partnerství se společností Lalaland.ai, s firmou s tak kvalitní technologií, že nám může pomoct pokračovat v naší cestě za více diverzní a inkluzivní zkušeností pro zákazníky,“ upřesnila Amy Gershkoff Bolles, globální ředitelka digitální technologické strategie Levi Strauss & Co.  

Ačkoliv chce Levi’s nabídnout zákazníkům širší představu o tom, jak vypadají jejich produkty na nejrůznějších tělesných proporcích, a doplňovat již zmíněné avatary reálnými modelkami ve snaze o lepší nákup, na povrch probublává prvotní myšlenka. Tedy zda se původně dobrým záměrem udržitelnosti a inkluzivity nevracíme o dva kroky zpět. Modeling se totiž poslední léta snaží o odlišnost a otevírá brány i ženám nejrůznější diverzity, včetně typické předlohy štíhlé vysoké modelky s půvabným, zajímavým obličejem. Tento pokus jít vpřed a nabídnout zákazníkům nepřeberné možnosti nákupu tak dost možná těmto ženám definitivně zavře bránu do světa modelingu.

I když se značka nevyznačuje klasickou povrchností modelingu a je zřejmé, že jí prostupuje skutečná diverzita, v konečném důsledku bezmála dvě a půl stránky výčtu produktů věnovaných plus size modelkám není zrovna příliš, a navíc s vědomím toho, že ostatní produkty končí velikostí L či XL... Na tuto myšlenku nás přivedla i majitelka modelingové agentury Verona, odbornice na udržitelnou módu Veronika Poláková, která razí jasné stanovisko v této tematice: „Rozumím tomu, že pokrok nelze zastavit, a bylo jen otázkou času, kdy se některá ze značek vydá tímto směrem a bude jeho průkopníkem. Přijde mi, že se tu ale problém řeší z opačného konce. Pokud má být zapojení modelek generovaných umělou inteligencí skutečnou snahou o inkluzi, dávalo by smysl prvotně rozšířit nabídku oblečení ve větších velikostech a také pravidelně dávat pracovní příležitosti i reálným plus size modelkám.“

Uvidíme, zda nové experimenty, které slibují v druhé polovině roku, s sebou přinesou i onu reálnou pomoc zákazníkům. Nezbývá než doufat, že se nejedná o pouhou iluzi.

Autor: Žaneta Podlahová