Pátek 18. září 2020
Svátek slaví Kryštof, zítra Zita
Jasno 18°C

Dětská obezita: Čím dál častější problém

13. srpna 2013 | 17:00

Věděli jste, že v České republice obezitou až pětina dětské populace? To je dost velké a hlavně odstrašující číslo. Obezita se stává nejen zdravotním, ale také psychosociálním problémem, který je poztřeba řešit co nejdříve. Malý tlouštíci často trpí, jsou často vystaveni posměchu a velkému společenskému tlaku. A právě to je a jejich rodiče často přivádí do nutričních poraden.

Zapomeňte na věty typu "Ten náš Pepíček je takový kulaťoučký. Ale on z toho vyroste." Věřte totiž, že Pepíček ani nikdo jiný z toho nevyroste, právě naopak, buclaté děti zůstavají ve většině případů i buclatými dospěláky a jen velice obtížně pak mění své stravovací návyky a svých kil se zbavují.

Tlusté děti
Proč jsou děti tlusté?

Podle průzkumu výživové poradny Svět zdraví, chybí dětem ve stravě bílkoviny, což způsobuje to, že mají hlad. Chybějící energii pak doplňují sacharidy v podobě sladkostí, po nichž tloustnou. „Problém je, že rodiče většinou sami nevědí, jak se má jejich dítě stravovat, aby netloustlo a případně i nějaké kilo shodilo," doplňuje nutriční specialistka Dana Šímová.

Důležitá je prevence a včasná léčba obezity dětí

Prevence obezity v dětském věku je prevencí obezity v tom dospělém. Pro zdraví dítěte je velice důležité, aby obezita byla eliminována již v předškolním věku. „Podle dostupných studií jsou obézní děti do 6 let méně často náchylní k obezitě v dospělosti, než ti, u kterých obezita přetrvává i ve školním věku,“ říká MUDr. Ondřej Nývlt, člen lékařské rady Světa zdraví. Tloušťka navíc ovlivňuje zdravotní stav nejen v dětském věku, ale také v dospělosti. „Časté jsou dýchací potíže ve spánku, nemoci jater, žlučníku, slinivky, a začínající ortopedické problémy vzhledem k nadměrné zátěži rostoucích končetin. Výjimkou není ani vyšší krevní tlak či cukrovka druhého typu,“ doplňuje MUDr. Ondřej Nývlt.

tlusté děti
Příklady táhnou

V tomto ohledu je velice významná role rodičů, potažmo také prarodičů, kteří vytvářejí dětem ty správné nebo naopak bohužel špatné stravovací návyky. V dětském věku je tak léčba dětské obezity léčbou stravovacích návyků celé rodiny, protože novému jídelníčku se musejí přizpůsobit všichni. „Nemůžeme očekávat, že dítě začne jíst pravidelně zeleninové saláty, pokud rodiče sami zeleninu nekonzumují. Také nemůžeme počítat, že desetiletá dívenka s nadváhou se začne sama hýbat, pokud rodiče žádné pohybové aktivity nemají,“ říká vedoucí nutriční specialistka Světa zdraví Michaela Özdogan Schafferová.

Desatero stravování dětí

1. Strava pravidelně cca 5x – 6x denně – zásadně nevynechávat snídaně

2. Od malička zvykat dítě na to, že zelenina je součástí jídelníčku, ne pouze ozdoba a nutné zlo

3. Vysvětlovat, proč jíst zdravě - např. aby měly dost síly na sport, aby vyhrávaly, aby byly zdravé a mohly za kamarády, budou se cítit dobře, nebude je bolet bříško

4. Dbát na dobrou kvalitu – zvykat dítě na to, že polotovary nejsou plnohodnotné potraviny, že jídlo se vaří doma, výběru se věnuje pozornost

Když si budete krabičkouvou dietu vyrábět sami, ušetříte
5. Sledujte co dítě jí ve škole či ve školce, pokuste se ovlivnit dítě ve výběru jídel ve škol(c)e - zajímat se o to, co mu chutná, jestli si byl přidat, co si vybralo z jídelníčku

6. Nedovolit dítěti, aby si bralo samo jídlo z ledničky a jídlo si samo kupovalo – připravovat svačinky s sebou (pokud si nejsme jisti, že ve spíži není nic nevhodného nebo že si dítě vezme jen to co je pro něj určeno)

7. Jíst v klidu a v pohodě - nabízet, ale nenutit, netrvat na tom, aby vše dojedlo (pokud vidí, že rodiče jí, bude dřív nebo později jíst taky)

8. Motivovat děti tím, že pomůžou s přípravou

9. Nezakazovat nevhodné jídlo pod hrozbou trestu - zakázané ovoce nejvíc chutná neuplácet za jídlo sladkostmi (když sníš papriku, dám ti čokoládu)

10. Vážně jděte svým dětem ve stravování příkladem. Pokud sami snídáte kávu a párek, nelze očekávat, že vaše dítko bude samo od sebe chtít celozrnný chléb se zeleninou.

Myslete na pitný režim svých ratolestí
Neopomíjejte pitný režim dětí

Důležitý je také pitný režim, který by rozhodně neměl sestávat ze sladkých nápojů. Pít by děti měly nejen, když mají žízeň, ale také pravidelně během dne. Proto jim sklenici vody přineste k aktivitám, které provozují a během nichž by se sami nedošly napít. Děti by měly vypít během dne 1-2 litry a napít je nechte i před spaním, rozhodně jim nápoj nezakazujte se slovy „Bude se ti chtít čůrat“, jejich zdraví je přednější než to, jestli budou muset v noci na záchod.