Mnoho dětí v současnosti trpí poruchou čtení. Jedná se o vadu, která může být vrozená. Může být ale i získaná poškozením mozku v průběhu života.Tudíž se dítě s touto vadou nemusí nutně narodit, ale pokud se zraní v oblasti hlavy, může se u něj dyslexie projevit.
Až 15% populace trpí dyslexií!
V poslední době se tvrdí, že se dyslexie stala jakýmsi „trendem“ pro školáky, kteří se na tuto poruchu odvolávají i když jsou zcela zdrávi, aby se vyhnuli přísnějšímu hodnocení od učitelů. Pedagožka českého jazyka, Věra Brožová k tomu dodává: „Učitelé musí plně respektovat rozhodnutí pedagogicko-psychologické poradny. Když se ovšem učitel a rodiče dítěti dostatečně věnují, tak se často stává, že se dyslexie dá na ústup a školák se postupně naučí správně číst a psát“. Na otázku, zda se dá rozpoznat, jestli dítě opravdu nemůže nebo nechce textu porozumět, odpovídá: „Samozřejmě, že to odborník pozná, ale vše záleží zcela na dítěti, jak je ochotno přijímat nové věci a jak je podněcováno rodiči a svým okolím.“
Hlavně trpělivost!
Kdysi se v pedagogických příručkách uvádělo, že dítě musí „načíst“ až 1400 hodin, aby se naučilo číst a aby text technicky zvládlo a zcela mu rozumělo. Od toho se samozřejmě v současnosti ustupuje, ale i tak je faktem, že čím více toho dítě přečte, tím lépe bude pak text psanou i tištěnou formou zvládat. Jako příklad vám stačí, když s dítětem budete před spaním číst společně knihu, a dítě si tak navykne, aby se čtení stalo jeho běžnou součástí života začne text samo vyhledávat.
Šance pro dyslektiky!
Pokud čtení před spaním ani společné psaní např. pohádky nebo deníčku nepomáhá, je tu šance, jak dítě zapojit do procesu systematického učení se. Na český trh teď přichází unikátní projekt výtvarnice Aleny Kupčíkové. Jedná se o multimediální interaktivní Slabikář pro dyslektiky, který je zaměřen na podporu koncentrace, prostorové orientace a rozšíření vědomostí. Výtvarnice se domnívá, že dítě se díky této naučné hře naučí vnímat písmenka taková, jaká ve skutečnosti jsou a ještě ho učení bude bavit. Více info o slabikáři, testech, ale i o novinkách ze „světa“ dyslexie najdete na www.dys.cz.
8 rozdílů mezi normálním slabikářem a slabikářem pro dyslektiky
1. Klasický slabikář je určen pro žáky prvních tříd základních škol.
2. Slabikář pro dyslektiky můžou používat děti již od 4 let.
3.Normální slabikář je v tištěné formě.
4.Dyslektický slabikář je v elektronické formě a přenosný na flashce.
5. Normálnímu slabikáři děti s dyslexií těžce rozumí.
6.Dyslektický slabikář nedysletikovi neuškodí, dyslektikovi pomůže.
7. Do Slabikáře pro dyslektiky mohou děti samy zasahovat, díky tomu že je multiaktivní.
8. Slabikář pro žáky prvních tříd slouží pouze ke čtení a dítě se na jeho tvorbě nepodílí.
A pokud dítě i nadále po mnoha pokusech zůstalo dyslektikem, nezoufejte, i Albert Einstein a Isaac Newton měli dyslexii a dokázali změnit svět.