Milujeme se stále méně. Sex odmítají více i muži a odborníci prozradili proč! | Pro ženy | Blesk.cz

Milujeme se stále méně. Sex odmítají více i muži a odborníci prozradili proč!

25. srpna 2019 | 06:00

Partnerský i sexuální život v dnešní době extrémně ovlivňují mobilní telefony, internet, sociální sítě a neomezená dostupnost pornografie. Podle nejnovější studie, kterou nedávno publikoval odborný magazín Energy Research and Social Science, se páry milují stále méně. V roce 1990 měli lidé ve věku 16 až 64 let sex průměrně pětkrát za měsíc. O deset let později to bylo už jen čtyřikrát. V roce 2010 dokonce už jen třikrát. Počet styků tedy klesá.

Nejen čeští psychologové a sexuologové zaznamenali v posledních letech neblahý fenomén, kdy muži ztrácejí zájem o sex. Za 45 let své kariéry se manželský poradce PhDr. Petr Šmolka setkal s různými příběhy. „Překvapuje mě, že v poslední době si na absenci sexu stěžují stále častěji mladé a půvabné ženy. Obviňují samy sebe a bojí se, že je muži podvádí. Před deseti či patnácti lety si na nedostatek milování stěžovali muži,“ řekl Blesku pro ženy psycholog.

Jejich partneři jsou zpravidla hodně úspěšní a angažovaní jedinci a nevěra na vině tentokrát není. „Tito muži zjistili, že z hlediska jejich časových i jiných investic je mnohem jednodušší sednout si k počítači či mobilu a najít si nějaké stránky pro dospělé,“ vysvětluje Šmolka a dává na misku vah pět minut před monitorem a půlhodinu s partnerkou nebo manželkou v posteli, se kterou se pojí různá rizika i zklamání.

Muži dávají přednost masturbaci u monitoru

Potvrzuje to i sexuolog Petr Weiss. „Jsou už prokázané následky přístupnosti internetové pornografie. Rapidně klesá počet pohlavních styků. Muži stále častěji dávají přednost masturbaci u pornografie před partnerským milováním,“ řekl Blesku pro ženy známý sexuolog.

Fantazie podpořená fotografiemi může pro muže být lákavější než manželský stereotyp. „V tu chvíli doporučuji udělat se vzácnější. Když žena nebude stále jen součást bytového zařízení, tak si muž povšimne, že tam není, bude mu chybět a často se společně se steskem projeví i touha,“ doplnil Šmolka.

Dalším o něco mladším problémem je podle něj internet v chytrém telefonu a závislost na něm. „Lidé se dnes bojí být offline. Telefon je náhradní činnost a brání kontaktu mezi partnery. Nemohou se jeden druhému věnovat. Ať už rozhovorem nebo fyzickou blízkostí a sexem.“ Mnohdy je displej telefonu to poslední, co partneři v posteli před usnutím vidí, a to první, po čem sáhnou, když se probudí.

Nehrozí nákaza pohlavní nemocí ani otěhotnění

Petr Weiss tak skeptický není. Podle něj telefony nahradily pouze knihy nebo časopisy. Sám vidí největší problém právě v dostupnosti internetové pornografie. „Partnerský vztah má z hlediska sexu nejistý výsledek. U internetové pornografie je vždy pozitivní a spolehlivě dojde k orgasmu. Navíc při masturbaci nemůže dojít k nákaze pohlavně přenosnou chorobou ani k otěhotnění,“ připomíná Weiss další nezanedbatelný argument.

Podle propagátorky digitální hygieny Karolíny Presové mají lidé s telefonem poměrně intimní vztah, spí s ním, jedí s ním, chodí na toaletu, nosí jej v kapse, kontrolují ho i více než stokrát denně a zabavuje je každou volnou chvilku.

Tento jev se neobjevil bez důvodu. Telefony nám ukazují počasí, informace o dopravě nebo to, kolik kroků jsme ušli či co jsme uběhli. Jsou nám dokonce schopny i najít rande a sex, zabavit nás hudbou, videem nebo hrami a spojují nás s rodinou a přáteli. Jsou často únikem, když se cítíme sami nebo nepříjemně,“ vysvětluje Presová.

Láska k telefonu zasahuje do intimity

Upozorňuje ale, že láska k telefonu může zajít i dál. Dokonce tak daleko, že může zasahovat do romantických vztahů a do „staré dobré intimity“, která se tvoří například i upřímným pohledem z očí do očí.

Jedním z klíčů ke zdravému vztahu je totiž být přítomen, a to nám mobilní telefony často kazí. Jsme sice fyzicky spolu, například v ložnici, ale každý se svou obrazovkou ve svém vlastním světě a mnohé páry jako poslední věc před spaním nevidí partnera, ale obrazovku telefonu,“ varuje před stále častějším jevem odbornice na digitální hygienu.

Podle psychologa Ondřeje Pečeného nejde závislost na telefonu srovnávat s gamblerstvím nebo alkoholismem. „Alkohol, cigarety a jiné návykové látky jsou spojené i s fyzickými abstinenčními příznaky. Závislost si ovšem lidé mohou vybudovat prakticky na čemkoliv,“ popsal psychoterapeut.

Rozdílné představy o obsahu na sociálních sítích

Přestože nejde o tělesné abstinenční příznaky jako třas, pocení a bolest hlavy, protože člověku chybí určitá látka v mozku, poznáte poměrně snadno, že jste nezdravě závislí na svém mobilním přístroji. Závislost na telefonu už má svůj název – nomofobie (no mobile phone phobia). Cambridgeský slovník ji dokonce vyhlásil jako slovo roku 2018. Označení definuje strach nebo obavy z fungování bez mobilu a nemožnosti ho používat.

Příznaky nomofobie jsou následující: nervozita, když nemáme mobil při ruce, panika při zapomenutí nabíječky nebo power banky, nervozita nebo podrážděnost v místech bez signálu, časté kontrolování, zda nám nepřišla zpráva nebo notifikace. Nesmíme zapomínat ani na škodlivé modré záření, které narušuje spánek a ohrožuje zrak. Navíc urychluje i stárnutí pokožky a větší výskyt pigmentových skvrn.

Sociální sítě začínají být častým zdrojem hádek mezi partnery. Důvodů je hned několik. „Celý den nám chodí upozornění a člověk často nedokáže určit priority. Partneři se mohou hádat například o tom, že si ten druhý přečetl zprávu a nereagoval hned,“ uvedl Pečený. Dalším důvodem sváru jsou nepotvrzené svazky na sociálních sítích nebo jiné představy o sdíleném obsahu. Vždy je potřeba si zachovat čistou hlavu a uvědomit si, že virtuální svět není tak důležitý jako ten reálný. A neměl by nám do něj tedy zasahovat.

Pár tipů, jak omezit závislost na telefonu

  1. Pokud se na telefon chcete podívat, něco vyřídit, oznamte to tomu druhému a vysvětlete mu to. „Teď se potřebuju podívat na e-mail, čekám důležitou zprávu, zabere to 2 minutky.“
  2. Pokud vám vadí, že je partner na mobilu, snažte se mu to říct jemněji s upozorněním tak, že zdůrazníte pozitiva. Například: „Rád/a si s tebou povídám, ale když máš telefon pořád v ruce, není to nějak ono.“
  3. Telefon mimo ložnici na týden (nechat si ho třeba v kuchyni nebo v předsíni).
  4. Telefon pryč od stolu: když snídáme, sledujeme film nebo večeříme.
  5. Udělat si smartphone free zóny, kde si telefon odepřeme – ložnice, koupelna, jídelna, dětský pokoj. (Zdroj: Karolína Presová)
Autor: Hana Langrová