Proteiny vaše tělo nezachrání. Možná naopak! | Jak zhubnout | Blesk.cz

Proteiny vaše tělo nezachrání. Možná naopak!

6. července  2020 
 06:00

Proteinové tyčinky, palačinky, müsli, čokolády a jiné pochutiny už dnes nabízí kdejaký obchod se zdravou výživou. Co to ale vlastně ten protein je? Možná si pod tímto názvem představíte nějaký chemický koktejl, ale ve skutečnosti se jedná o pouhou bílkovinu. Tu jsme schopni během dne konzumovat v potřebné míře. K čemu tedy jsou proteiny přidané do běžných produktů nebo proteinové doplňky a mohou nám ve velké míře ublížit?

Mezi běžné zdroje bílkovin patří mléčné výrobky, sýry, maso, ryby, vejce, luštěniny, ale i ořechy. Při běžném zdravém stravování tak bez problému splníte svůj denní příjem bílkovin, a to bez potravin uměle obohacených o protein nebo jiné doplňky. V případě, že je vaším cílem nabrat svalovou hmotu, váš příjem bílkovin by měl být o něco vyšší. Stále je však kromě stravy důležité zaměřit se i na cvičení. „Ty ten sval musíš napřed vystresovat tréninkem, aby měl důvod růst... K tomu mu musíš ale dát i najíst, to znamená energii a stavební látky, což je ten protein,“ popisuje v pořadu Rozum v troubě výživový specialista Petr Havlíček. Ten se spolu s šéfem PRAKUL Romanem Vaňkem také snaží vysvětlit, že extrémního objemu svalů nelze docílit přirozenou cestou. „Anabolické steroidy ti pomohou zužitkovat veškerou tu bílkovinu a vystavit to obrovské množství svalové hmoty,“ vysvětluje s patnáctiletou praxí v oblasti kulturistiky Petr Havlíček.

Jak je to ale u běžných rekreačních sportovců? Jsou pro ně proteinové doplňky třeba? Na to se v pořadu ptá Roman Vaněk. „Když cíleně nebudeš budovat svalovou hmotu, tak se akorát předávkováváš zbytečně bílkovinou, protože i to množství bílkovin má svůj strop,“ tvrdí Petr Havlíček. Osobám se sedavým zaměstnáním se doporučuje konzumovat 1,2 gramů bílkovin na kilogram tělesné váhy. U aktivního člověka je hodnota o 0,2 až 0,4 gramy vyšší a při silových sportech, jako je kulturistika nebo silový trojboj, se množství pohybuje okolo dvou gramů bílkovin na kilogram váhy. V případě, že budete přijímat bílkovinu dlouhé roky v nesmyslně vysokém množství, můžete si podle nejnovějších výzkumů zdravotně ublížit!

V těle se všechno přirozeně reguluje. Zatímco něco podporuje růst, něco jiného ho pozastavuje. „Když je mTor inhibitor stimulován, tak roste všechno. Ale bohužel všechno včetně těch věcí, co do těla nepatří, jako jsou nádory,“ poukazuje na problematiku dlouhodobé stimulace bílkovinou Petr Havlíček. Následně vysvětluje, že v přírodě při poklesu příjmu bílkovin, a tedy pozastavení stimulace mTor inhibitoru, dochází u těla zvířete k inhibici, tedy zpomalení procesů v organismu, a naopak dojde k aktivaci ozdravných procesů, jako je apoptóza (řízená smrt buňky) a autofagie (rozklad proteinů v těle). „To znamená, že co do organismu nepatří, to se přirozeným způsobem zlikviduje. Kdežto, když tu dráhu neustále posiluješ, tedy stimuluješ, tak pak roste úplně všechno,“ tvrdí Petr Havlíček. Poskládejte si proto raději nutričně vyvážený jídelníček, a pokud budete chtít zařadit něco z proteinových doplňků, nechte si nejlépe poradit od nutričního poradce.

Jak zhubnout: Je lepší chůze, běh, plavání, nebo sex?

Bílý, nebo hnědý cukr? Nenechte se zmanipulovat!

Autor: Veronika Duží

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji