Za měsíc o 3 kila méně! Jak funguje střídavá dieta?

12. srpna  2018 
 06:00

Tahle dieta je prý ideální pro všechny, kdo nesnášejí diety. Autorka knihy Dieta každý druhý den Krista Varadyová představuje střídavou dietu jako nejlepší hubnoucí způsob. Nejenže funguje, ale navždy i změní způsob vašeho uvažování o dietách. V čem její smysl spočívá?

Střídavá dieta, kdy jeden den si dopřáváte, a druhý den se naopak držíte při zemi, nevyžaduje každodenní strádání ani dodržování složitých pravidel. Přitom je postavená na vědeckém základě. Autorka knihy Krista Varadyová je lékařka, výživová poradkyně a docentka na univerzitě. Zabývá se hubnutím za pomoci částečného střídavého půstu.

Se střídavou dietou nebudete dlouhodobě strádat a odříkat si. Budete dodržovat jen jedno jediné pravidlo: ve dnech, kdy držíte dietu (v knize jsou tyhle dny označované jako „dietní dny“), přijmete jen 500 kilokalorií (zhruba 2100 kJ), během ostatních dnů (označovaných jako „sváteční dny“) budete jíst cokoli a v jakémkoli množství.

Není potřeba, abyste si hlídali sacharidy, tuky nebo bílkoviny. Nemusíte se vyhýbat určitým jídlům – všechno je povolené. Podle nutriční terapeutky Dany Šímové bychom se ale nad výběrem potravin měli trochu zamýšlet.

"U každého je to jiné a hlavně množství by se nemělo přehánět. Přece jen bychom se měli usměrnit a nepřehánět to. Dlouhodobě bych tento režim nedoporučila, a navíc by měl být člověk zdravý a bez zdravotních komplikací," říká Dana Šímová.

 

A co radí autorka na zahnání hladu během dietních dnů, kdy budete přijímat pouhých pět set kilokalorií?

Vypijte sklenici vody (nebo dvě). Prý to nejlépe zabírá, nic jiného chuť na jídlo tak spolehlivě nezažene. Vypijte asi 200 až 400 ml a po několika minutách bude vaše chuť pod kontrolou. „Pití vody potlačuje pocit hladu a zvýrazňuje pocit plnosti,“ říká výživová poradkyně Brenda Davy. Když navíc vypijete více vody, spálíte více kalorií.

 

Vyhýbejte se light nápojům a umělým sladidlům. Výzkumy prokázaly, že lidé, kteří za den vypijí dva nebo více nápojů ochucených umělými sladidly, hůře kontrolují svou chuť k jídlu a mají tendenci se přejídat. Sladká chuť totiž vyvolá silné nutkání sníst další sladkosti.

Šálek kávy nebo čaje za den může zahnat hlad. Nemají žádné kalorie, samozřejmě bez mléka. Během studie uveřejněné v časopise Obesity se zjistilo, že když si dali lidé s nadváhou ke snídani šálek silné kávy bez mléka, v době oběda toho snědli méně. Kofein dodává pocit plnosti a čaj zase snižuje množství tuku v těle.

Žvýkačka bez cukru je dobré řešení. Díky žvýkání má člověk menší hlad a spaluje více kalorií. Zaměstnáte navíc ústa a "oblafnete" tělo, které si pak bude myslet, že jíte. „Pocity, které ve vás žvýkání vyvolává, můžou mozku signalizovat, že už jste plní,“ říká výživová poradkyně Kathleen Melanson.

 

Odborník na výživu vyvrací mýty o pití vody během cvičení a po něm. Podívejte se na VIDEO:

1080p 720p 480p 360p 240p
Pavel Suchánek vyvrací mýty o pití vody během jídla a po jídle • VIDEO: 

 

Autor: aši

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji