Hráškové mléko? Dietnější než kokosové, zdravější než kravské! | Jak zhubnout | Blesk.cz

Hráškové mléko? Dietnější než kokosové, zdravější než kravské!

  • Hráškové mléko vlastně není mléko v pravém slova smyslu. Má ale lepší výživové hodnoty než třeba mandlové.
    Hráškové mléko vlastně není mléko v pravém slova smyslu. Má ale lepší výživové hodnoty než třeba mandlové. (shutterstock.com)
    7. května  2016 
     06:00

    Sója, mandle i kokos se mohou jít zahrabat. Tyto zdravé náhražky kravského mléka mají nyní poměrně silného konkurenta. A to hrách. Přijde vám to divné? Nic si z toho nedělejte, nám také. Ale podle veškerých dostupných studií je hráškové mléko zdravější a pro lidi, co chtějí zhubnout, vhodnější. 

  • Normální progres

    Hráškové mléko může pro mnoho lidí působit skutečně podivně.
    Ještě před deseti lety, kdybyste řekli hráškové mléko, všichni by si asi poklepali na čelo. No, upřímně, říct před patnácti lety v České republice sójové mléko, asi by většina lidí k tomu přistupovala stejně. Jenže jak jde trend zdravé výživy stále kupředu, objevují se i nové super potraviny, které pomůžou buď k věčnému životu, anebo k rychlejšímu hubnutí. Poslední žhavou novinkou je tak hráškové mléko. Nedivte se. Za pár let už vám to přijde určitě zcela normální. 
  • Není to tak šílené

    ...
    Mléko vyrobené z hrachu ale není tak šílené, jak by se mohlo zdát. Ve srovnání s tím kravským mlékem má stejné množství bílkovin (asi 8 gramů na jeden šálek), zato ale menší energetickou hodnotu (314 kJ na šálek, oproti běžným 360). Také má méně sacharidů a více vápníku a omega-3 mastných kyselin. To všechno podporuje trávení a dodá vám pocit sytosti na delší dobu.
  • Výhody oproti mandlovému

    Hráškové mléko může zdatně konkurovat i sójovému.
    Dobře si stojí i ve srovnání s mandlovým mlékem. I když ne tak úplně ve všem... Zatímco hráškové má až osmkrát více bílkovin, mandlové zase vyhrává z hlediska energie. Má totiž o zhruba 150 kJ na šálek méně. Na bílkoviny vyhrává i v souboji se sójovým. Oproti kokosovému má dokonce až osmkrát více bílkovin, o patnáct procent méně cukru, dvakrát více železa a čtyřikrát více kalcia. 
  • Z čeho se skládá?

    Hrášek má tu výhodu, že sám o sobě obsahuje dostatek bílkovin.
    Ovšem zatímco klasické, kravské mléko obsahuje pouze mléko, vodu a tuk v sušině, v hráškovém je toho mnohem více. Konkrétně hrášková bílkovina, slunečnicový olej, přidaný cukr, algalový olej, přidané minerály a vitamíny jako vitamín D, mořskou sůl, guarovou gumu, gellan gumu (oboje jsou ztužovadla na bázi škrobu). Dále obsahuje ještě lecitin a přírodní dochucovadla. V podstatě neobsahuje nic, čeho bychom se museli bát.
  • Jak se vyrábí?

    Mléko nezahleňuje.
    Když se podíváte na způsob výroby, vlastně vás překvapí, že něco takového může vůbec nosit titul "mléko". Zatímco u sóji, mandlí nebo kokosu je z těchto potravin mléko skutečně dostáváno, v tomto případě je to zcela jinak. Zato z hrášků vytáhnete všechny živiny a následně smícháte s výše zmíněnými ingrediencemi. Nicméně hotové mléko pak prý chutná dost podobně jako to mandlové. 
  • V čem je lepší?

    Mléko může působit problémy pouze člověku, který je alergický na mléčnou bílkovinu anebo má intoleranci laktózy.
    Odborníci na výživu jsou hráškovému mléku vesměs pozitivně nakloněni. Kvitují zejména jeho vysoký obsah bílkovin. "Hráškové mléko má také více vápníku a vitamínu D než kravského mléko, což může pomoci ženám více dohlížet na denní příjem vápníku a vitamínu D. To jsou dvě živiny, na které mnoho žen často zapomíná," říká Julie Upton, zakladatelka Appetite for Health. Nicméně v České republice se zatím neprodává. I když je to pouze otázka času, zatím si budeme muset vystačit se sójovými a mandlovými náhražkami. 
  • Jediné mléko je kravské

    Mandlové mléko
    I když mohou znít všechny tyto náhražky mléka jako božská mana, zvláště pro ty, co dbají na životosprávu a mají pocit, že mléko jim nedělá dobře, měli by stále myslet na fakt, že všechny tyto náhražky vlastně nejsou mléko. "Za to jsou považovány pouze produkty mléčných žláz savců," varuje Karolína Hlavatá, odbornice na výživu. Neměli byste tedy tyto nápoje brát jako ekvivalentní náhradu kravského mléka. I když se snaží sebevíc, nemají moc vysokou nutriční hodnotu.

    U těchto náhražek si hlavně hlídejte, z čeho jsou vyrobeny. Na prvním místě by vždy měla být voda, na druhém surovina, kvůli které si to kupujeme (kokosové mléko, mandlové mléko). Často se bohužel stává, že na prvním místě je třeba glukózový sirup. 

/

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji