Hubnutí je těžší než před 30 lety. Co děláme špatně?

  • Zatímco cvičíme stejně jako před lety, jíme čím dál hůře, mají jasno vědci
    Zatímco cvičíme stejně jako před lety, jíme čím dál hůře, mají jasno vědci (Shutterstock)
    19. října  2015 
     06:00

    Diety tu byly vždycky, stejně jako hledání způsobů, jak zhubnout. Ale vědci teď s překvapením zjišťují, že v 80. letech bylo mnohem snazší přebytečná kila shodit. Dá se to říci i jinak: dneska daleko více tloustneme, což má více příčin, jak shrnul magazín Health.com. Co se stalo a co dělat jinak, abychom měli ideální body mass index?

  • Musíme více cvičit a méně jíst, abychom vážili stejně

     

    ...

    Ačkoli stále platí, že kdo chce hubnout, musí spálit více kilojoulů, než kolik jich přijme, je to čím dál těžší. Těmito slovy lze shrnout závěry výzkumu zveřejněného v odborném časopise Obesity Research & Clinical Practice. Vědci porovnali údaje nabrané v rámci velkých zdravotních studií od více než třiceti tisíc Američanů v letech 1971 a 2008 a od jiného patnáctitisícového vzorku z let 1988 a 2006 a zjistili, že dnes se musíme více hýbat a méně jíst, abychom měli stejný body mass index jako lidé v 80. letech. 

  • Deset procent navíc

    ...

    Vyjádřeno přesně: vědci s pomocí matematického modelu spočítali, že pokud budeme jíst stejné množství jídla jako osoba v 80. letech a stejně se hýbat, budeme vážit zhruba o deset procent více. To je docela velký rozdíl – místo 60 kil tak budeme mít 66, místo osmdesáti skoro devadesát. 

  • Mohou za to chemikálie v jídle a umělá sladidla?

    Vepřové maso ve vlastní šťávě v konzervě

     

    Jak je to možné? Výzkumníci mají hned několik vysvětlení – zmiňují mimo jiné čím dál větší podíl průmyslově vyráběných potravin a polotovarů s konzervačními látkami, umělá sladidla a podobně, které podle nich ovlivňují to, jak tělo nakládá s přijatými kilojouly. Roli podle nich hrají i stoupající míra stresu a to, že méně spíme. Naštěstí stále existuje cesta zpátky ke snazšímu hubnutí. 

  • Omezte zbytečnou chemii v jídle

    K jídlu si nezapomeňte přidat zeleninu. Snížíte tím energetickou hodnotu celého jídla.

    Nemusíte věřit tomu, že různé konzervanty a éčka, bez nichž se průmyslová produkce potravin neobejde, způsobují hyperaktivitu nebo vyvolávají rakovinu. Protože tomu tak možná skutečně není.

    Ale čím dál více se zdá zřejmé, že příliš vysoký příjem takových látek ovlivňuje způsob, jakým funguje náš metabolismus. Konkrétně mohou mít dopad na to, jak se chovají různé hormony v našem těle, které mají vliv například na ukládání tuků. Například studie publikovaná v roce 2012 v časopise Journal of American Medical Association potvrdila, že zvýšená hladina bisfenolu přímo souvisí s mírou obezity u dětí a dospívajících.

    Bisfenol přitom nenajdete přímo v potravinách, ale používá se na vnitřku kovových výrobků, jako jsou plechovky, konzervy či víčka od lahví. Funkci žláz s vnitřní sekrecí mohou ovlivnit i pesticidy, zpomalovače hoření a podobně, které se do těla dostávají z okolního prostředí. Má proto smysl kupovat čerstvé potraviny a trávit volný čas v přírodě. 

  • Mohou za to antidepresiva?

    ...

    Pozornost si zřejmě zaslouží i stále stoupající spotřeba léků, zejména těch na psychické potíže, ať už jsou to zejména v USA populární lék Prozac nebo různá antidepresiva. Podle autorů studie dost možná existuje souvislost mezi jejich užíváním a vzestupem hmotnosti. 

  • Málo se staráme o střevní bakterie

    ...

    Ukazuje se rovněž, že mnohem větší vliv, než jsme si mysleli, může mít kondice naší vlastní střevní mikroflóry. Pokud ji nemáme v pořádku, nedokáže dost dobře ovlivňovat naše trávení a spalování a váha může jít nahoru. Zdá se také, že vyrovnaná střevní mikroflóra má dobrý vliv i na hladinu cholesterolu. Svědčí jí probiotika, jogurty, kysaná mléka. Střevním bakteriím naopak moc nesvědčí například stále se zvyšující konzumace masa a cukru. 

  • Umělým sladidlům se raději vyhněte

    ...

     

    Už je téměř jisté, že umělá sladidla, používaná například v nápojích, sice nepřinášejí našemu tělu obávané kilojouly, ale stejně vedou k tomu, že hmotnost jde nahoru. Uměle sladká chuť totiž nedokáže tělo ošálit a člověk pak stejně často sáhne po něčem skutečně sladkém, případně si dá více jídla, protože má falešný pocit, že pro své zdraví a linii něco udělal konzumací nesladkého pití. 

  • Nepodceňujte dostatek spánku

    Mobily nás mohou negativně ovlivňovat.

    Četné studie prokázaly, že nedostatek spánku zvyšuje chuť k jídlu, a to zejména chuť na nezdravé potraviny. Ukazuje se také, že lidé, kteří pracují v noci, spálí méně kalorií než ti, kdo tak činit nemusí. Jejich metabolismus se jakoby zpomaluje. My všichni si často přitom nezdravě prodlužujeme den, když pracujeme nebo se bavíme dlouho do noci. 

    BMI je zkratka pro body mass index a značí index tělesné hmotnosti. Spočítáte ho snadno s naší kalkulačkou BMI>>>

/

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji