Chcete přestat kouřit a přitom nepřibrat? Tohle už nikdy nesmíte jíst | Jak zhubnout | Blesk.cz

Chcete přestat kouřit a přitom nepřibrat? Tohle už nikdy nesmíte jíst

  • Přestáváte kouřit a bojíte se ztloustnutí? Snižte si denní příjem o 800 kJ.
    17. září  2015 
     06:00

    "Nemůžu přestat kouřit, protože pak bych hrozně přibral," obhajuje si mnoho lidí svůj zlozvyk. Je pravda, že pokud s tím seknete, nějaká kila navíc se mohou objevit. Může být ale klidně jen jedno, anebo deset. Jak tomu zabránit? Upravte si jídelníček! Musíte snížit denní příjem energie. 

  • Proč při odvykání přibíráme?

    Mrkev zasytí a nepřiberete po ní.
    Důvodů, proč se místo nikotinu dožadujeme jídla, je více. "Uvolní se receptory, které byly zvyklé na přísun nikotinu. A tak se tělo snaží je zaplnit něčím jiným," vysvětluje Dita Pichlerová z OB Kliniky. A dalším z hříchů, po kterých člověk sáhne, je právě jídlo. Mimo to jsou kuřáci zvyklí stále něco držet v ruce, jinak jsou nervózní. A pokud to není cigareta, sáhnou po jídle. Odvykající kuřáci by se měli naučit jíst třeba mrkev - tu si nakrájet na hranolky a nosit ji v krabičce stále s sebou. A když nebudete mít co do ruky, začněte žvýkat ji - zaměstnáte se na delší dobu a ještě k tomu nejde o žádnou kalorickou bombu.
  • Zpomalí se vám metabolismus

    Trávíte na záchodě hodiny a nic z toho?
    Další příčinou, proč odnaučení kuřáci přibírají, je i to, že lehce pozmění své denní návyky. Mnoho kuřáků je zvyklých na svoji první ranní cigaretu a kávu, která je potom pošle rovnou na toaletu. Mají tak jasný spouštěč peristaltiky, o který při odvykání kouření přijdou. Takže činnost střev a metabolismus se může trochu zpomalit. Proto je dobré, pokud se člověk rozhodne seknout s cigaretami a přitom se nechce strachovat kil navíc, upravit si jídelníček, aby pak nesplakal nad výdělkem.
  • Zvolte správnou dobu

    Ženy kouřením cigaret riskují své zdraví o 25 procent více něž muži.
    Tak jako většina životních rozhodnutí, v tomto případě je dobré přestat kouřit ve chvíli, kdy jste psychicky v pořádku a neřešíte nějaké problémy nebo nejste ve stresové situaci. Když byste nebyli úplně v pohodě, měli byste na cigarety větší chuť právě ze zvyku, že jste byli zvyklí si zapálit třeba ve chvíli, kdy vás někdo naštval. A dost na tom, že teď máte třeba doma krizi s partnerem. Řešit do toho konec s kouřením by vám nejspíše moc neprospělo. Nehledě na to, že byste se mohli stres snažit v něčem utopit či ujíst. 
  • Vypusťte 800 kJ

    Jedno jablko je přesně to, čeho byste se měli vzdát, pokud nechcete přibrat.
    Více než polovině lidí, kteří se rozhodnou přestat kouřit, se zvýší tělesná hmotnost. Ty prázdné receptory v mozku je prostě potřeba něčím zaplnit. Jde tomu ale zabránit, základem je nenahrazovat jídlo za cigarety. Také je dobré snížit energetický příjem o 800 kJ denně. To proto, že s nedostatkem nikotinu se sníží výdej energie o 5 - 10 %. Rozhodně ale ze strachu z přibírání nehladovte! Protože právě tento pocit zvyšuje chutě na kouření. 
  • Zvyšte tělesnou aktivitu

    Chůze je skvělá nejen pro zdraví, ale lze jí i hubnout.
    Ubrání 800 kJ z jídelníčku není žádná tragédie a dá se na to zvyknout. Jestliže ale na svém stravování nechcete nic měnit, a přesto se úporně bráníte tomu, abyste přibrali byť jediné kilo, budete muset zvýšit tělesnou aktivitu. Pořád mějte na paměti oněch 800 kJ, o které se váš metabolismus zpomalil. To znamená třeba půl hodiny joggingu, bruslení nebo tenisu, 45 minut plavání nebo hodinu rychlé chůze.
  • Vyhněte se spouštěčům

    V muži dříme povaha lovce, kterou ne vždy v sobě potlačí.
    Moje známá byla těžká kuřačka, cigaretu měla vždy spojenou s černou kávou a kdysi také klapáním do psacího stroje. Když se rozhodla přestat s kouřením, musela změnit své návyky, které měla s cigaretami spojené. Práci sice neopustila, ale zato se naučila pít kávu s mlékem. A k té jí ta zapálená cigareta nikdy nechyběla. Jestliže tedy chcete přestat, snažte se eliminovat všechny spouštěče chutě na cigaretu, které s tím máte spojené. Jestliže máte za svatou dvojici skleničku a cigaretu, pak se snažte scházet s přáteli, kteří nekouří, nebude vás to tolik lákat.
  • Nechte si poradit

    Přestat kouřit není snadné.
    Přestat kouřit může být mnohem těžší, než se zdá, proto není od věci se o tom s někým poradit. Ať už se svým praktickým doktorem anebo s odborníky. Organizace STOB (STop OBezitě) nyní začala spolupracovat s odborníky zajišťující podporu při odvykání kouření. A tak vzniklo STOBaKO, které se snaží lidem pomoct nejen s odbouráním jednoho zlozvyku, ale zároveň i s přejímáním toho nového, v podobě jídla. Více se dozvíte zde.

/

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji