Mléčné výrobky a hubnutí: Jezte tvaroh, zapomeňte na ochucená mléka

  • Je potvrzeno, že kombinace mléčných bílkovin a vápníku urychluje spalování.
    7. září  2015 
     06:00

    Už od mala nám rodiče vštěpují, jak je důležité pít mléko a jíst mléčné výrobky, abychom měli silné a zdravé kosti. Jestli ale chcete nemít pouze pevnou oporu těla, ale mít i hezké křivky, pak byste se měli donutit třikrát denně si mléčné výrobky dopřát. Pomůže vám to totiž zhubnout. 

  • Urychluje spalování

    Mléčné výrobky je lepší kupovat light, pozor ale na přislazované verze!
    I když na internetu koluje nejedna "mléčná dieta", která slibuje zázračný úbytek na váze pouze pitím mléka, tak jednoduché to není. Sice byste zhubli, ale bez ostatních důležitých složek potravy "byste to měli hodně rychle zpátky". To ale neznamená, že mléko a mléčné výrobky nejsou při dietě žádoucí.

     

    Ba naopak! Jestliže se úpěnlivě snažíte posunout ručičku váhy o něco níže, měli byste je zařadit do jídelníčku alespoň třikrát denně. A to třeba ve formě sklenice mléka, jogurtu nebo 50 gramů sýra. "Existuje řada studií, které poukazují na vztah mezi vyšším příjmem vápníku, bílkovin mléčného původu a redukcí hmotnosti," vysvětluje výživová poradkyně Karolína Hlavatá. 

    360p
    Sýry, které můžete při hubnutí, mají mít nejvýše 10 procent tuků • VIDEO: 
  • Hlídejte si obsah tuku

    Čím hustší jogurt je, tím více tuku má.
    Neznamená to ale, že byste měli sáhnout po prvním mléčném výrobku, na který narazíte. Pořádně studujte obaly a dejte si pozor, abyste nekoupili třeba jogurt s příliš vysokým obsahem tuku. Čím více tuku výrobek obsahuje, tím vyšší je jeho energetická hodnota. A bohužel funguje i nepřímá úměra – čím vyšší obsah tuku je, tím méně mléčné bílkoviny tam je. Takže k hubnutí nepraktické hned ze dvou stran.

     

    Dobré nejsou ani light potraviny. "Tuk je nositelem chuti. A když třeba v jogurtu není, tak se dosladí. Kromě toho u nízkotučných výrobků se mění i konzistence, takže se do nich dodává škrob," vysvětluje Hlavatá. A škroby jsou skryté sacharidy. Ideální je tedy volit zlatou střední cestu, polotučné výrobky. "On zase takový rozdíl mezi jimi a těmi nízkotučnými není," uklidňuje výživová poradkyně.  

  • Raději kravské než ovčí



    Salát s kozím sýrem

    Kozí a ovčí mléko jsou bezesporu zdraví prospěšnější než to kravské, ale na druhou stranu, co se týče redukce váhy, byste na ně měli raději zapomenout. Výrobky z kozího mléka jsou totiž mnohem tučnější. Neměli byste je ale ze svého jídelníčku úplně vyřazovat, jen byste neměli vypít třeba půllitr kozího mléka najednou. "Pokud si k večeři dáte mísu zeleninového salátu, do toho si nakrájíte kozí sýr a zakousnete k tomu žitný chleba, máte ideální večeři, a to i při redukci váhy," doporučuje Hlavatá.

  • Nezapomínejte na tvaroh

    Mléko a mléčné výrobky jsou opředeny mnoha mýty, třeba tím, že jsou pro zdraví nebezpečné. To je ale nesmysl, mléko k životu potřebujeme.
    Často opomíjenou mléčnou potravinou je bílý tvaroh. Přitom je to naprostá bílkovinová bomba. Zatímco sto gramů mléka nebo jogurtu obsahuje zhruba 3 gramy bílkovin, tvaroh jich obsahuje až 20 gramů. Takže vás zasytí na delší dobu. Což se o mléku rozhodně říct nedá. Je důležité si uvědomit, že je to jen a pouze tekutina, která je sice zdravá, ale žaludkem jen proteče, a pocit sytosti tak není příliš velký. Ale na druhou stranu – byť je to tekutina, má určitou energetickou hodnotu, proto byste mléko rozhodně měli započítávat do svého denního příjmu energie. 
  • Pozor na náhražky

    Kokosové mléko
    V dnešní době lidé často trpí na nesnášenlivost určitého jídla, třeba právě mléčné bílkoviny, tedy laktózy. Aby si její nedostatek vynahradili, sahají po rostlinných mlékách, jako jsou třeba mandlové nebo kokosové mléko. Jenže v tomto případě nelze mluvit o mléce. "Za to jsou považovány pouze produkty mléčných žláz savců," vysvětluje Hlavatá. Neměli byste tedy tyto nápoje brát jako ekvivalentní náhradu třeba kravského mléka. Nemají totiž moc vysokou nutriční hodnotu.

     

    Pokud jste ale příznivci těchto přírodních mlék, hlídejte si bedlivě jejich složení. Na prvním místě bude vždy voda, ale na tom druhém by měla být složka, kvůli které to kupujeme. Takže třeba kokosové mléko, mandle nebo něco podobného. Bohužel často se můžete setkat s tím, že na prvním místě je glukózový sirup, na druhém ztužený tuk, pak třeba 16 % pohanky a další přídavné látky. 

/

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji