Chia semínka a hubnutí: Zázrak, s kterým zacházejte opatrně | Jak zhubnout | Blesk.cz

Chia semínka a hubnutí: Zázrak, s kterým zacházejte opatrně

  • Chia semínka jsou velmi populární. Kromě toho, že mohou pomoct zhubnout, když je užíváte správně, mohou také pomoci vašemu zdraví.
    Chia semínka jsou velmi populární. Kromě toho, že mohou pomoct zhubnout, když je užíváte správně, mohou také pomoci vašemu zdraví. (Shutterstock.com)
    19. srpna  2015 
     06:00

    Staří Aztékové a Mayové je konzumovali ve stejné míře jako kukuřici. Pak na dlouhé tisíce let o chia semínkách téměř nikdo neslyšel – až teď. Tyto bobule nyní zažívají svůj comeback a lidé je nazývají superpotravinou a malým zázrakem. Oprávněně. Jsou ale stejně zázračné při hubnutí? 

  • Proč jsou chia semínka tak zázračná?

    Chia semínka jsou plná živin a minerálů, které člověk potřebuje ke zdraví.
    Vláknina, omega-3 mastné kyseliny, bílkoviny, vápník, mangan, fosfor, zinek a železo. To všechno najdete v malých chia semínkách. Protože jsou sama o sobě bez chuti, lze je přidat snad do každého jídla, jaké si jen zamanete. Lidé věří, že jim semínka pomohou k fantastickému hubnutí, že je to snad nějaký zázračný spalovač tuků. Jenže je s nimi potřeba zacházet opatrně. Jinak by jejich konzumace mohla mít přesně opačný účinek. 
  • Zasytí vás na dlouhou dobu

    Chia semínka jsou zásobárnou vody, což se může hodit třeba při sportu.
    Mimo všechny minerály a živiny, které jsme vyjmenovali, mají chia semínka další skvělou výhodu: jsou totiž hydrofilní. To znamená, že na sebe vážou vodu, dohromady pak vytvoří jakýsi gel a voda se poté uvolňuje postupně. I z toho důvodu jsou oblíbená mezi sportovci, kteří při výkonu čerpají zásoby vody z nich.  

    Díky tomu vás také zasytí na delší dobu, čemuž nahrává i fakt, že 30 gramů chia semínek obsahuje 11 gramů vlákniny. To je třetina doporučené denní dávky pro dospělého člověka. Pozor ale, nejezte semínka samotná a nezapíjejte je vodou. Mohla by nabobtnat při cestě vaším trávicím ústrojím, a způsobit vám tak nepříjemnosti.

  • Vaše cévy a srdce vám poděkují

    ...
    Jestli hledáte nějaký vznešenější důvod, proč přidat chia semínka do svého jídelníčku, pak je to určitě zdraví srdce a cév. Nejeden výzkum – například ten, který byl proveden na Cleveland Clinic – ukazuje, že pravidelná konzumace těchto malých semínek zlepšuje krevní tlak u diabetiků, navíc dokáže zvýšit hladinu dobrého cholesterolu a snížit hladinu toho špatného. A omega-3 mastné kyseliny pomůžou lepší paměti.
  • Pro pevné kosti

    Vybírejte si správného zubního lékaře.
    Vysoký obsah vápníku a fosforu zase pomáhá k udržení pevných zubů a kostí, čímž se dobře předchází vzniku osteoporózy. Zinek a železo zase posilují buněčnou stěnu. Je toho ale mnohem více. Právě s nedostatkem železa mají často problém vegetariáni, kteří nejedí maso. Lidé, kteří mají z nějakého důvodu takto omezenou stravu, by se měli naučit chia semínka používat také z toho důvodu, že i na malé množství u nich připadá hodně bílkovin. Jejich nedostatkem kvůli absenci masa v jídelníčku mohou vegetariáni trpět. 
  • Mají nějaké nevýhody?

    O prázdninách jste si dopřávala? Vrhněte se na náš hubnoucí plán!
    Zdá se, že chia semínka jsou skutečně dokonalou superpotravinou. Je tedy nějaké ale, na které bychom si měli dát pozor? Pokud vám jde akorát o co nejzdravější jídlo, pak ne. Jestli ale chia semínka sypete na vše v domnění, že vám pomohou k vysněné postavě, uberte. V případě, kdy jich budete jíst více, než je doporučená denní dávka, tedy přibližně 15 gramů, budete pravděpodobně pozorovat nárůst na váze. 100 gramů chia semínek má kolem 2000 kJ. 
  • Jak semínka používat?

    Denní příjem by měl být maximálně dvě lžičky.
    "Nejjednodušší způsob, jak používat chia semínka, je přidat je do čehokoliv," radí Wayne Coates, který účinek semínek studoval v Argentině. Jsou bez chuti, takže si můžete být jisti, že tím, že je nasypete na cokoliv, nezkazíte chuť jídla. Můžete si je tak nasypat na zeleninový salát, přidat je do smoothie nebo třeba do polévky. Jen si musíte hlídat, abyste nepřekročili onu denní dávku, tedy 2 lžičky chia semínek. Pak budou pracovat pro vás a nebudete se muset bát vedlejšího účinku v podobě přibírání na váze. Chia semínka koupíte v jakémkoliv obchodě se zdravou výživou nebo v síti drogerií DM. Koupíte je za cenu od 100 korun za 100 gramů. 

/

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji