Jaká zmrzlina je při dietě lepší? Ovocná, nebo tvarohová?

  • Při výběru zmrzliny se dívejte hlavně na složení. Ovocné zmrzliny by třeba neměly obsahovat více než 20 gramů cukru na 100 gramů výrobku.
    Při výběru zmrzliny se dívejte hlavně na složení. Ovocné zmrzliny by třeba neměly obsahovat více než 20 gramů cukru na 100 gramů výrobku. (Shutterstock.com)
    15. července  2015 
     06:00

    Léto a teplé počasí nám nedají příliš vydechnout, a tak hledáme každý možný způsob, jak se ochladit. Jedním z těch příjemnějších, když už si nemůžeme lehnout k vodě, je dát si alespoň zmrzlinu. Vypadá neškodně, vždyť jde v podstatě akorát o zmrzlou vodu. Nenechte se ale ošálit! Víme, podle čeho si zmrzlinu vybrat! 

  • Která je ta nej?

    Jakou zmrzlinu si v létě vybrat?
    Když vás honí mlsná a neodoláte této chladivé dobrotě, neměli byste bezmyšlenkovitě sáhnout po první, kterou vidíte, ale raději si ověřte, jaké jsou složení a hlavně energetická hodnota. "Nejlepší jsou tvarohové, jogurtové nebo mléčné, protože ty vám zároveň mohou posloužit i jako svačina," radí Věra Boháčová. Jenže tady může být zrada v podobě přidaného cukru. To samé u ovocných, které se sice tváří jako zmrzlá zdravá výživa, ale skutečnost je trochu jiná. Každá má své mouchy, a když o nich budete vědět, můžete si pochutnat i dietně. 
  • Tvarohové zmrzliny

    Tvarohová zmrzlina
    Skutečně nejlepší volbou, pokud chcete něco zdravého a co nejméně kalorického, jsou tvarohové, jogurtové nebo mléčné zmrzliny. Mají totiž i přidanou hodnotu, a to tu, že obsahují bílkoviny, takže vás mohou i zasytit. Pokud si k nim dáte trochu ovoce, máte ideální dopolední svačinu. Pokud budete pečlivě vybírat, najdete i takové zmrzliny, které obsahují více než 50 % tvarohu.

     

    Nesahejte ale bezmyšlenkovitě po první zmrzlině, která se nazývá "tvarohová", "jogurtová" nebo "mléčná". Podívejte se na složení, zda její hlavní surovinou není smetana a další mléčný výrobek není jen dodán pro ochucení. Když už budete studovat obsah smetany, podívejte se i na to, jestli není v nanuku přidáno příliš cukru. Tím se občas kompenzuje kyselá chuť tvarohu. Tyto zmrzliny mívají kolem 560 kJ na jednu porci. 

     

    Mezi stálice ve světě tvarohových zmrzlin patří míša, jehož energetická hodnota je 529 kJ na jedno balení. Sacharidů má 11,5 gramu, z čehož jsou přidané cukry 9,33 gramu. Míša obsahuje i bílkoviny, konkrétně 3,3 gramu, a 7,7 gramu tuku. 

    Třeba ale zmrzlina Frozen Yogurt je na tom mnohem lépe. Má ještě nižší energetickou hodnotu, tedy 495 kJ. Ve sto gramech je ukryto 6,5 gramu bílkovin, 16,9 gramu sacharidů (vše přidané cukry) a 2,7 gramu tuku. 

  • Ovocné zmrzliny

    Sorbet z čerstvého ovoce
    Jestli nejste přílišným zastáncem mléčných výrobků, a tedy i zmrzlin, s chutí určitě sáhnete po ovocných kouscích. Na rozdíl od těch tvarohových v nich najdete minimum dalších přidaných surovin. Zpravidla by se měly skládat pouze z ovoce, vody a přidaného cukru. Čím větší podíl ovocné složky bude zmrzlina mít, tím lépe.

     

    Když srovnáte ovocnou zmrzlinu s tou tvarohovou, tak sice se bude zdát, že tvarohová má vyšší energetickou hodnotu, ale ovocná bude obsahovat pravděpodobně mnohem více cukru. Její nevýhodou tak je, že vás taková zmrzlina nezasytí příliš na dlouho, pokud si ji dáváte s tím úmyslem. Má středně vysoký glykemický index, takže rychle zvedne hladinu cukru v krvi. Podle odborníků z iniciativy Vím, co jím by ovocná zmrzlina neměla obsahovat více než 20 gramů cukru na 100 gramů výrobku. Sorbety a ovocné zmrzliny mají energetickou hodnotu kolem 330 kJ.

     

    To splňuje třeba zmrzlina Twister Green, která má 330 kJ, necelých 16 gramů sacharidů, necelý jeden gram tuků, ale také téměř nulový obsah bílkovin.

    Mangový sorbet Fruitissimo má 318 kJ, 16 gramů sacharidů a necelý jeden gram tuku.

  • Kopečková zmrzlina

    Zmrzlinová dieta
    Vůbec nejhorší je to s výběrem u kopečkové zmrzliny. Nemáte šanci zkontrolovat si přesné složení zmrzliny. Můžete se na něj sice zeptat obsluhy, ale pravděpodobně na vás bude nechápavě koukat a moc rad vám nedá. Každopádně pokud nechcete šlápnout vedle, tak si poručte kopeček extra ovocné. Ty zpravidla obsahují co nejvyšší podíl ovocné složky, čímž se vyhnete ztuženým tukům, smetaně a dalším zlům, která jsou ve zmrzlinách obsažena. 

     

    Zapomeňte ale na takové pecky, jako je třeba šmoulí zmrzlina. Vy si ji sice pravděpodobně nedáte, ale vaše děti po ní budou lačnit. Přitom ale nejde o nic jiného než o obarvenou vodu s cukrem. Podobně na tom jsou i další "netradiční" příchutě. Kopečkové zmrzliny, ty ovocné, se pohybují kolem 350 kJ, čokoládová pak o zhruba 50 kJ výše.

  • Nanuky

    Největší zlo v podobě zmrzlin, které si můžete dát, je čokoládový nanuk s polevou.
    Snad největším zlem, které si v létě můžete v podobě zmrzliny dát, jsou nejrůznější nanuky a kornouty, které se prodávají v obchodech. Ovocné složky v nich jsou minimálně, nebo dokonce vůbec, zastoupení mléčných výrobků také není přiliš reprezentativní. Většinou je to smetana nebo odtučněné mléko. Poleva bývá vyráběna z kakaového másla, ale hojně obsahuje ztužené tuky, jako jsou rostlinný, palmový nebo kokosový olej. 

     

    Nanuky s polevou mají navíc tak vysokou energetickou hodnotu, že by hravě mohly nahradit oběd. Jenže na to mají zase příliš málo dalších živin, jako jsou třeba bílkoviny. Ty, kvůli nedostatku zastoupení mléčných složek, neobsahují téměř vůbec nebo jen zanedbatelně. Některé nanuky s oříšky a čokoládovou polevou mají i 1200 kJ.

     

    Třeba energetická hodnota mandlového nanuku Pegas je 1050 kJ, sacharidů je v něm 20 gramů, tuků 19 gramů. Najdete zde ale i bílkoviny, byť pouze 3 gramy. Což je ale koneckonců stejně jako u míši. Ovšem tuk představuje čtvrtinu denního příjmu normálního člověka. 

    Ruce pryč byste měli dát třeba od produktu Prima Caramello s karamelem a oříšky. Energetická hodnota je sice 876 kJ, ale 15 gramů tuku v jednom balení představuje téměř čtvrtinu denního příjmu tuků. Sacharidů je zde 17 gramů a bílkovin 1,7 gramu.

    I mezi rostlinnými tuky si vybírejte, řepkový olej je nejlepší. • VIDEO: Vím, co jím

/

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji