Jíte, ale stále máte hlad? Možná vám chybějí bílkoviny nebo příliš hltáte | Jak zhubnout | Blesk.cz

Jíte, ale stále máte hlad? Možná vám chybějí bílkoviny nebo příliš hltáte

  • Také máte prošlapanou cestu k ledničce? Možná málo spíte, nebo vám chybí zdravé tuky!
    Také máte prošlapanou cestu k ledničce? Možná málo spíte, nebo vám chybí zdravé tuky! (Shutterstock.com)
    20. června  2015 
     06:00

    Znáte to – pořád něco uzobáváte, jíte, ale stále nemáte dost a po chvíli vás zase honí mlsná. Jenže hlad je fyziologický proces, skrze který nám naše tělo dává najevo, že něco není v pořádku, že mu něco chybí. Buď voda, sůl, nebo energie skrytá v kilojoulech. Důvodů, proč si toho organismus žádá, je několik, většinou za to ale můžou rozhozené hormony, stres a špatný životní styl. 

  • Hlad je převlečená žízeň

    Pití vody vás omladí
    Kdo by toto rčení neznal. Jako malým nám to povídali rodiče pořád a měli pravdu. "Mírná dehydratace se často opravdu maskuje za hlad. Přitom jen potřebujeme doplnit tekutiny," vysvětluje Alisa Rumsey z Americké akademie výživy a stravování. Tento zmatek se děje v části mozku, která má na starost regulaci chuti a žízně. A ve chvíli, kdy tělo vyšle signál, že má žízeň, v této části mozku se to vše smíchá dohromady, takže vaším jediným přáním je stát se na chvíli Otesánkem. Příště, až budete mít hlad, zkuste si nejprve dát sklenici vody a počkat pak patnáct dvacet minut. Této hladové žízni ale můžete předejít, pokud si dáte sklenici vody každé ráno. 
  • Nespíte? Hlad vás přemůže!

    Při nedostatku spánku se vám může stát, že celý den budete mít vlčí hlad. Z nedostatku energie a hormonů, které se nestačí vyplavit.
    Jestli jste toho v noci příliš nenaspali, tak kromě kruhů pod očima a únavy se budete muset potýkat s hladem. Můžou za to hormony ghrelin a leptin. Zatímco ghrelin stimuluje naši chuť k jídlu a při nedostatečném spánku se jeho hladina zvyšuje, leptin funguje opačně. Dodává pocit sytosti. A když se jej nevyplaví dostatek, nutí nás to stále přemýšlet nad tím, do čeho bychom se zakousli. Ovšem nejen hormony ovlivňují chuť k jídlu a hlad po bezesné noci. Tělo je unavené a potřebuje dodat energii, aby mohlo pořádně fungovat. A nejraději tu energii získává ze sacharidů. 
  • S cukrem na horské dráze

    Čokoláda
    Přemýšlíte, jak je možné, že zatímco si vezmete z balení jednu sušenku, nic to s vámi neudělá, ale jakmile jich sníte více, najednou nemůžete své chutě uspokojit? Přitom, z čistě logického hlediska, by to mělo být přece naopak. Čím více sladkého – tím menší chuť na další. Jenže sladkosti jsou plné rafinovaného cukru a jednoduchých sacharidů, které vám okamžitě zvýší hladinu cukru v krvi, která ale dlouho nahoře nevydrží a brzy se propadne. To znamená, že si tělo řekne o nový příjem energie, kterou už zcela vyčerpalo. A takto to poté jde pořád dokola. Pokud vás honí mlsná, dejte si raději jídlo s dostatkem vlákniny, která vás zasytí, a vy tak nebudete mít potřebu něčeho sladkého. 
  • V hlavní roli stres

    Ve stresu začínají fungovat hormony kortizol a adrenalin, které potřebují energii a proto máme pocit hladu.
    I když máte pocit, že jíte pravidelně a jídlo nešidíte, pokud se dostanete do stresu, kručí vám v břiše ostošest. Při dlouhodobém zápřahu totiž tělo vyplavuje hormony adrenalin a kortizol, které vyžadují více energie, než kolik mají k dispozici. Kortizol navíc umí s touto energií pracovat ve svůj prospěch tak, že si ji schovává na horší časy. Takže kromě toho, že jste pořád hladoví a máte tendenci jíst, tak vše, co sníte, se vám ukládá v podobě tuků, nejčastěji těch břišních. Zkuste třeba jógu, která dokáže zklidnit i ty nejvytíženější jedince.
  • Aperitiv před jídlem

    V opojení alkoholem si najdete spíš milence na jednu noc, než partnera na celý život
    Víte, proč se někdy dává aperitiv před jídlem? Aby měl strávník větší chuť a hlad. Alkohol totiž dokáže navodit pocit hladu, a to už při jedné skleničce. Podle studie, která vyšla v časopise Apetite, po konzumaci alkoholických nápojů lidé tíhnou mnohem častěji ke kaloričtějším pokrmům. Navíc alkohol dehydratuje, takže se opět může projevit to, že je hlad vlastně převlečená žízeň. Hlídejte si tedy, aby vaše jednotlivé skleničky byly prokládány vodou, která vás opět hydratuje a zažene hlad. Alespoň do dalšího nápoje...
  • Chybějí vám bílkoviny

    Bílkoviny by se vám v jídelníčku měli objevit jednou až třikrát.
    Mléčné výrobky, maso, luštěniny – to všechno jsou jídla bohatá na bílkoviny, které vám dost možná v jídelníčku chybějí. "Bílkoviny v žaludku dodají tělu pocit sytosti, a navíc dokážou potlačit další chutě k jídlu," vysvětluje Rumsey. Ideální denní příjem bílkovin je nejméně 46 gramů. 
  • Nemáte dostatek tuků

    Vlašské ořechy
    Stejně jako nedostatek bílkovin se projevuje i nedostatek tuků. Ale jen těch zdravých, konkrétně nenasycených mastných kyselin. Pokud jich v jídelníčku budete mít dostatek, nebudete se muset potýkat s hladem už několik desítek minut poté, co jste dojedli. Kromě toho zdravé tuky jsou prospěšné pro mozek a srdce. Denní příjem tuků by měl být zhruba 20 až 35 % celkového příjmu.
  • Jste bombardováni jídlem

    Sledujete na instragramu vyhlášené šéfkuchaře? Pak se není čemu divit, že máte stále hlad!
    Stačí zapnout Facebook, Pinterest, Instagram a ze všech stránek se na vás vyvalí fotografie jídel, která měli vaši přátelé k obědu, k večeři, ke snídani. V noci běží v televizi reklamy na tu nejlepší italskou pizzu. Není se čemu divit, že při těchto obrázcích prostě své chutě neukrotíte. Spojení mezi tím, co vidíme, a tím, na co máme chuť, bylo dokonce zdokumentováno v časopise Obesity. Už jen samotný pohled na něco dobrého zvyšuje hladinu hormonu ghrelinu, který stimuluje naši chuť k jídlu.

     

    A výsledek všichni dobře známe: začnou se nám sbíhat sliny, žaludek se stáhne a začne v něm kručet a myšlenky v hlavě ne a ne zapudit jídlo. Abychom se tomu všemu vyhnuli, museli bychom žít ve vzduchoprázdnu. Snažte se ale tyto obrázky nebo reklamy co nejrychleji přeskakovat.

  • Příliš hltáte

    Pokud jídlo hltáte, mozek nestihne přijmout fakt, že dostalo jídlo, a tak bude dál hladovět.
    Je to trochu začarovaný kruh – máte vlčí hlad, jakmile se dostanete k jídlu, zhltnete ho raz dva, ale příliš vás to nezasytí a máte hlad dál. Takže se uberete směr další porce. Přitom už jste vlastně docela plní, tak co to, že byste jedli dál? Může za to rychlé tempo. Pokud člověk hltá, tak se sice žaludek zaplní rychle, ale mozek nestihne dostat signál, že už tělo energii dostalo a že další nepotřebuje. Takže hladové oko v mozku svítí dál.

    Měli byste tedy jíst pomalu, aby mozek stíhal všechny informace přijímat. A i když máte poté hlad, nebuďte nedočkaví. Vydržte ještě dvacet minut, aby to všechno mozek dokázal zpracovat. Pokud vám bude kručet v břiše dál, další kousek si určitě zasloužíte.

/

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji