Proč přibíráte? Fast food ničí hodné střevní bakterie

  • Hamburgery a hranolky škodí zažívání a zvyšují riziko, že přiberete
    Hamburgery a hranolky škodí zažívání a zvyšují riziko, že přiberete (Shutterstock.com)
    2. června  2015 
     06:00

    Na tom, že kdo jí fast food a různé tučné polotovary, tloustne, není nic překvapivého. Ale nové výzkumy ukázaly, že to není jen kvůli množství kilojoulů. Tyto pokrmy totiž ničí střevní mikroflóru, čímž škodí nejen naší linii, ale i zdraví jako takovému. Ukázala to nová kniha o dietních mýtech, s níž přišel americký lékař Tim Spector, a potvrzují to i přibývající výzkumy. 

  • Jak souvisí střevní bakterie s hubnutím?

    Hranolky mají vysoký glykemický index, takže se po jejich konzumaci rychle zvedne hladina glykogenu.

    Kdo jí každý den nějaký pokrm z rychlého občerstvení, za týden si vyhubí zhruba třetinu užitečné střevní mikroflóry. To jednak oslabuje imunitu, jednak to přímo zvyšuje riziko, že váha půjde nahoru. Lékař Tim Spector v rámci experimentu přiměl svého syna, jedenadvacetiletého studenta genetiky, aby denně jedl jídla z fast foodu. Měření množství střevních bakterií jen potvrdila výše napsané. Podle Spectora změny ve složení střevní mikroflóry přímo souvisejí s obezitou a s jejími důsledky, jako jsou cukrovka, rakovina a srdeční choroby. 

  • Fast food zkracuje život

    ...

    Výzkumů, které zkoumají celkový vliv fast foodu nebo průmyslově vyráběných potravin na zdraví, zatím není mnoho, ale varujících hlasů přibývá. Patří mezi ně například lékařka Susan Albers z univerzity v americkém Clevelandu. "Nezapomeňte, že obezita je druhou nejčastější příčinou zbytečných úmrtí hned po kouření. Toto je první generace v historii, ve které budou děti kvůli obezitě umírat v nižším věku než jejich rodiče," tvrdí o dnešních vyznavačích polotovarů a fast foodu v mladém a středním věku. 

  • Proč tolik potřebujeme střevní bakterie?

     

     

     

    Mezi hamburgery si můžete vybrat i takové, které tělu příliš neuškodí.

    Každý člověk, tedy i vy, má v trávicím traktu v průměru pět tisíc kmenů bakterií. I když jíte vcelku zdravě, čas od času vám nějaké jídlo nesedne a je vám po něm těžko. Pak si rozhodně odpočiňte, abyste svému trávení ulevili. Bakterie rozhodně potřebujete. "Pomáhají stimulovat imunitní systém, podporují zdravé trávení, snižují plynatost a nadýmání," říká Sherwood Gorbach, MD, profesor veřejného zdraví a medicíny na Tufts University, kterého citoval webový magazín Shape. Připomněl zároveň, že užitečná střevní mikroflóra potlačuje kultury, o které nestojíme –  kvasinky, viry a bakterie. 

  • Máme jíst probiotika?

    dieta, pilulka

    Je řešením užívání probiotik, jak tvrdí všelijaké reklamy? Podle odborníků má zvýšený příjem probiotik smysl, protože tím chráníme svou imunitu, ale přispívá to i ke štíhlé linii. Zvláště tehdy, pokud jíme nezdravě, jsme ve stresu nebo za sebou máme léčbu pomocí antibiotik – například pětidenní užívání těchto léků snižuje počet užitečných bakterií o 30 procent. 

  • Stačí potraviny, nebo potřebujeme pilulky?

    ...
    ...
    Autor: Shutterstock.com

    Pro jaká probiotika se rozhodnout? Na jedné straně můžeme sáhnout po těch v pilulkách z lékárny, na druhou stranu přibývá potravinářských výrobků, zejména mléčných, které obsahují probiotika. Lékaři tvrdí, že záleží na tom, co vlastně jíte, protože dost bakterií bývá ve fermentovaných potravinách, jako jsou jogurt, kefír, zelí, miso a tempeh. Jenže pokud není výrobek čerstvý, počet bakterií v něm prudce klesá. Z dobře vybraných kapslí získá vaše tělo probiotik rozhodně více. 

/

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji