Pět nejzdravějších diet, které vám pomohou zhubnout. Zkuste japonskou!

  • Inspirujte se třeba středomořskou kuchyní! Pokud budete dodržovat její stravovací návyky, kila půjdou dolů.
    Inspirujte se třeba středomořskou kuchyní! Pokud budete dodržovat její stravovací návyky, kila půjdou dolů. (Shutterstock.com)
    23. května  2015 
     06:00

    Máte pocit, že slova jako "zdravá" a "dieta" nejdou dohromady? Ano, pokud jde o radikální hubnoucí programy, při kterých můžete pít pouze vodu a na závěr dne si dát jeden malý hrášek, tak to rozhodně platí. Ale následujících pět způsobů stravování je naprosto v pořádku a kromě toho, že půjdou dolů kila, uděláte dobrou věc pro své zdraví. Zakládají se totiž na tom, že mají vyvážený poměr surovin. Dostatek zeleniny, ovoce, libové bílkoviny, málo tuků a spoustu vlákniny.

  • 1. Japonská dieta

    Japonské jídlo
    Inspirovat se můžete třeba stravováním z Východu. Japonská dieta je proslulá tím, že je zaměřena hlavně na brukvovitou zeleninu. Do té patří hlavně zelí, kapusta, ředkev, kedlubna nebo řeřicha. Jejich hlavní výhodou je nízký obsah tuku a energie. Dalším atributem této východní stravy je preference bílého masa. Na červené maso narazíte zřídka, Japonci se ho naučili nahrazovat sójou, která obsahuje naprosté minimum nasycených tuků. A to vše má pozitivní vliv na zdraví srdce.

     

    Přemýšlíte, co je dietního na čínských nudlích? Na těch, které si běžně koupíte v bistru, nic, ale jinak lze sehnat takové, které jsou vyrobeny z pohankové mouky, a ne z bílé jako u nás, takže mají mnohem nižší glykemický index a méně sacharidů. Od Japonců bychom se toho mohli ve vztahu ke stravě učit mnohem více. Jsou to inteligentní jedlíci, a tak příbor odkládají ve chvíli, kdy jsou z osmdesáti procent plni. Na rozdíl od nás Evropanů, kteří jsme zvyklí se přejídat. O tom svědčí i fakt, že v Japonsku je pouze 1,5 % obyvatelstva obézní.

  • 2. Středomořská dieta

    ss
    V těsném závěsu za japonskou dietou je středomořská. I pro ni je totiž typický dostatek čerstvé zeleniny a ovoce a celozrnných výrobků. Navíc používají kvalitní olivový olej, který nejen zvýrazní chuť celého jídla, ale i dodá tělu zdravé tuky. Obyvatelé středomořských zemí navíc znají smažení jen zřídka, oni si raději dají ten čas se zdlouhavým grilováním, které je však mnohem zdravější a méně tučné. To všechno dohromady, společně ještě s dostatkem mořských plodů a ryb, jim zaručuje dlouhověkost a hlavně zdravé srdce a cévy.
  • 3. Italská dieta

    Červené víno
    Italská strava neznamená jen pizzu, tučné sýry a všudypřítomné těstoviny. Tradiční jídlo, jak jej znají tamější obyvatelé, je bohaté na omega-3 mastné kyseliny, libové maso a dostatek vitaminů z ovoce a sušené zeleniny. Italská kuchyně navíc vyžaduje spousty komplexních sacharidů, jako je například semolinová mouka. Tyto sacharidy jsou mnohem výživnější ve srovnání s rafinovanou bílou moukou. Navíc obsahují více vlákniny.

     

    Italové také mnohem méně solí, zadržování vody v těle je tak pro ně mnohem méně pravděpodobné. A konečně – Italové se nebojí dát si k jídlu sklenku dobrého červeného vína, které obsahuje mimo jiné i antioxidant resveratrol, který chrání před onemocněním srdce a zmírňuje stres. Ale pozor – to platí o jedné skleničce, nikoliv o  celé lahvi!

  • 4. Švédská dieta

    Losos s chřestem je dietní, přesto delikátní záležitostí.
    Pojďme se ale z teplých krajin přesunout na chvíli na sever. Švédská strava, to nejsou jen masové kuličky, které známe. Benefity této kuchyně tkví v tom, že lidé na severu jsou zvyklí stravovat se převážně mléčnými výrobky, bobulovitým ovocem a rybami. Švédové také milují tmavý chléb (ale skutečně ten celozrnný, ne pšeničný jako u nás), který je nejčastěji vyráběn z žitné mouky.

     

    Ovoce, jako jsou borůvky, jahody, ostružiny nebo rybíz, je bohaté na antioxidanty a vitamin C, což prospívá jejich imunitě. Severská strava by ale nebyla úplná bez pořádných ryb, jako jsou losos nebo sledi. Díky omega-3 mastným kyselinám, které obsahují, se brání před onemocněním srdce a cév. Navíc esenciální mastné kyseliny podporují lepší vývoj a funkci mozku.

  • 5. Španělská dieta

    Kuře na chilli
    V neposlední řadě je co do zdravého stravování, které vám pomůže zhubnout, potřeba zmínit španělskou dietu. Jejich kuchyně je totiž plná rajčatových omáček, které jsou plné lykopenu a fytochemikálií, které chrání náš organismus před rakovinotvornými faktory. Kromě toho mají Španělé ve svém jídelníčku dostatek vlákniny, a to v podobě luštěnin a čerstvé zeleniny.

     

    Co by to byli za přímořský národ, kdyby se jim občas na jídelní tabuli neobjevily ryby a jiné mořské plody. Oproti tomu málokdy narazíte na to, že by se Španěl futroval smaženým jídlem nebo tučným masem. Raději dávají přednost libovým kouskům připraveným na grilu nebo pečeným masům.

/

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji