Pozor na kokosový olej. Pomáhá zhubnout v pase, ale škodí srdci | Jak zhubnout | Blesk.cz

Pozor na kokosový olej. Pomáhá zhubnout v pase, ale škodí srdci

  • Kokosový olej skutečně mírně urychluje metabolismus, ale zároveň obsahuje horší složky než sádlo.
    Kokosový olej skutečně mírně urychluje metabolismus, ale zároveň obsahuje horší složky než sádlo. (Shutterstock.com)
    25. března  2015 
     06:00

    Kdo se snaží o hubnutí a zatím nezkusil kokosový olej, jako by nebyl. Alespoň to tak poslední dobou vypadá, protože o kokosovém oleji se v souvislosti s dietou mluví čím dál častěji. I odborné studie přitom ukazují, že skutečně může shazování váhy pomoci. Avšak je tu několik proti: pomáhá snížit objem pasu, ale nezlepšuje body mass index, je kalorický, a navíc obsahuje nasycené mastné kyseliny, které škodí srdci. 

  • Jak kokosový olej pomáhá při hubnutí?

    Popularita kokosového oleje vzrostla, když se ukázalo, že v zemích, kde ho konzumují skutečně hodně, jako jsou Indie nebo Filipíny, lidi moc netrápí nemoci srdce a cév. Po čase na něj začaly přísahat i některé celebrity, jako je například australská modelka Miranda Kerr, která tvrdí, že za svou postavu vděčí právě jemu. Zastánci tvrdí, že je lehce stravitelný a že mimo jiné zabraňuje ukládání tuků v oblasti břicha, protože tuk z kokosového oleje přechází rovnou do jater, kde se rychle mění v energii. Jeho vlivem na hubnutí se zabývali mimo jiné vědci z renomované Mayo kliniky v USA – došli k závěru, že jeho konzumace skutečně může napomoci snížení obvodu pasu, v tom se shodnou s jeho zastánci, ale také k poznatku, že nemá moc vliv na pokles váhy nebo vylepšení BMI. 

  • Nevadí, že je tak kalorický?

    Kokosový olej

    Na druhou stranu kokosový olej je podobně kalorický jako většina ostatních olejů – jediná lžíce má zhruba 500 kilojoulů, a to je zhruba tolik jako jeden rohlík nebo menší banán. Některé dietní předpisy přitom doporučují až dvě polévkové lžíce denně s tím, že zmírňuje například riziko rozvoje cukrovky, což potvrzují i některé odborné studie. 

  • Je pravda, že se skvěle hodí na vaření?

    Kokosový šampon

    Nadšenci, kteří zavedli kokosový olej ve své kuchyni, vychvalují mimo jiné to, že se na něm skvěle vaří, protože snese i vysoké teploty. To je pravda, jenže olej rozpálený na vysokou teplotu potřebujeme například ke smažení, což je způsob přípravy pokrmů, který se s dietou nijak nesnese.  

  • Jaký je vliv kokosového oleje na zdraví?

    Asi nejrozporuplnější otázkou je vliv kokosového oleje na zdraví. Zdá se sice, že skutečně má díky svému složení příznivý vliv na hospodaření našeho organismu s inzulinem. Ale, jak poukazují odborníci, zároveň obsahuje vysoký podíl nasycených mastných kyselin, které zdraví zrovna neprospívají, obsahuje jich dokonce více než sádlo, které kvůli tomu mnoho lidí zavrhlo. Udává se, že kokosový tuk obsahuje až sedm desetin těchto kyselin, a na druhou stranu pouze minimální množství nenasycených kyselin, které naopak patří mezi ty doporučované. Na druhou stranu – nasycené kyseliny škodí především ve ztužené formě.  

  • Zkuste ho spíše v kosmetice než při dietě

    Autor: Shutterstock.com

    I když se z vás nestane fanoušek kokosového oleje coby prostředku k hubnutí, zavrhnout ho nemusíte. Protože vám může prospět i coby kosmetický přípravek, dá se použít jak na pleť, tak na vlasy (i když ani tady se všichni odborníci neshodnou, podle některých jsou díky němu vlasy zdravější, podle jiných kokosový tuk vlasům zabraňuje dýchat). 

/

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji