Jíte syrovou zeleninu? Chyba! Některé druhy musíte uvařit! | Jak zhubnout | Blesk.cz

Jíte syrovou zeleninu? Chyba! Některé druhy musíte uvařit!

Některou zeleninu je lepší uvařit, pokud z ní chcete dostat živiny a minerály. Zářným příkladem jsou třeba rajčata a mrkev.
19. března  2015 
 06:00

Syrová zelenina – v jakémkoliv množství a kdykoliv během dne – je v pořádku! Alespoň to vždy hlásali odborníci na slovo vzatí. Ve skutečnosti je ale lepší některé druhy uvařit. Poté se totiž může znásobit síla jejich pozitivních účinků na naše zdraví. 

Je lepší zelenina vařená, nebo syrová? Zastánci raw stravy a paleodiety vám budou tvrdit, že rozhodně syrová. Odborníci vám ale řeknou, že některé druhy je dobré tepelně upravit, aby se mohly všechny živiny a minerály uvolnit. Někdy jsou totiž skryty ve slupce a dostanou se ven až ve chvíli, kdy změkne. Neplatí to samozřejmě plošně na všechno. Ale třeba taková rajčata nebo špenát je lepší tepelně zpracovat – uvařit nebo orestovat. Mezi dalšími kousky, kterým je lepší trochu zatopit, jsou třeba chřest, houby nebo mrkev. 

 

Na jaký způsob je libo rajčata?

 

Vařená rajčata produkují mnohem více lykopenu, u kterého je prokázáno, že působí preventivně proti rakovině prostaty. Kromě toho je dobrý také jako ochrana před onemocněními srdce a cév. Nejlépe se lykopen uvolňuje dohromady s olejem, proto se nebojte rajčata při vaření lehce zakápnout olivovým olejem.

 

Přesto se ale nedoporučuje jíst je pouze v tepelně upraveném stavu, protože se při tomto způsobu úpravy úplně vypaří vitaminy, konkrétně C. Ten je běžně získáván z rajčat v syrovém stavu. Zatímco u rajských jablíček si můžete hodit korunou, na jaký způsob je budete konzumovat, a vždycky z nich dostanete to nejlepší, u červené papriky to třeba neplatí. Ačkoliv i ona obsahuje lykopen a vitamin C, při tepelném zpracování vám z toho ale skoro nic nezůstane.

 

Mrkev jedině vařenou

 

Oproti tomu mrkev raději prožeňte varem. Jestliže ji totiž poctivě chroupáte a v hlavě se vám honí myšlenky na to, jak své tělo obohacujete o beta karoten, budeme vás muset vyvést z drobného omylu. V syrovém stavu se ho totiž uvolňuje pouze asi čtvrtina. Podobně tomu je u špenátu, který má mnohem zdravější účinky na náš organismus, pokud ho uvaříme.

 

Vláknina se spolu s železem uvolňuje ve chvíli, kdy špenát začnete vařit. V syrovém stavu jim v tom totiž brání kyselina šťavelová, která se při vaření zničí. Ideální je připravovat špenát v páře. Ve chvíli, kdy ho totiž převaříte, z něj budete mít akorát obyčejné listy bez jakýchkoliv vedlejších pozitivních účinků.

 

Přijďte chřestu na chuť!

 

I když v českých kuchyních není chřest ještě tolik oblíbený, měli byste mu pomalu přicházet na chuť. Po jeho uvaření a snědení totiž obohatíte své tělo o polyfenoly, které pročišťují organismus a působí detoxikačně. Chřestu za chvíli začíná jeho sezona, proto nebudete mít problém ho kdekoliv v obchodech sehnat. Navíc podobně jako lykopeny pomáhá chránit srdce a cévy před chorobami. 

Když budete vědět, jak na to, stane se chřest určitě vaší oblíbenou lahůdkou.

Při vaření si ale dejte pozor na to, abyste nepoužili velké množství tuků. Ne, že by snižovaly účinnost minerálů a vitaminů při vaření, ale vaše linie by vám potom příliš nepoděkovala. Zeleninu tedy vždy připravujte raději v páře. Bude mít lepší chuť, než když ji vymácháte v pánvičce plné oleje. 

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji