Za měsíc tři kila dole. Zapomeňte na paleodietu, jezte jako Vikingové! | Jak zhubnout | Blesk.cz

Za měsíc tři kila dole. Zapomeňte na paleodietu, jezte jako Vikingové!

  • Losos, celozrnné pečivo, zelenina. Tak lze stručně popsat jídlo odpovídající zásadám severské diety.
    8. března  2015 
     06:00

    Ačkoli to vždycky vypadá, že na poli diet už se nedá přijít s něčím, co bude převratné, účinné a zároveň zdravé, nakonec se zase něco prosadí. Tentokrát je to dieta nazvaná New Nordic, která pochází ze Skandinávie. Jinými slovy, je to vlastně severská dieta, a proto se jí někdy podle původních obyvatel říká vikinská. Na rozdíl od populární paleodiety je v ní mnohem méně masa a mnohem více zeleniny a obilovin. Podle odborníků je zřejmě ještě zdravější než dieta středomořská. A dobrá zpráva? Potřebné suroviny bez potíží pořídíte i tady! 

  • Kde se severská dieta vzala?

     

     

     

    Vychází z tradiční skandinávské kuchyně. Zrodila se sice v Dánsku, ale jídelníček obyvatel ostatních severských zemí je hodně podobný. Jeho základem jsou ale nejen ryby, jak možná čekáte, ale také spousta zeleniny, včetně té kořenové, a zakázané není ani pečivo, naopak, jídlo z obilovin má v dietě nezastupitelné místo. Dieta je přímo spojována s kultovní kodaňskou restaurací Noma, která je proslulá nejen kuchařskými experimenty, ale také důrazem na lokální původ potravin. Samozřejmě, i v dánské kuchyni se vyskytuje spousta nezdravých jídel, například sladké dánské pečivo zvané danish pastry, ale to v téhle dietě nenajdete.  

     

  • Jak to, že je tak zdravá?

     

    Dlouhé roky se věřilo, že vzorem zdravé kuchyně je ta ze Středomoří, ale teď se pozornost odborníků obrací na sever. Výzkum představený loni na podzim na Evropském kardiologickém kongresu v Barceloně ukázal, že lidé držící se jídelníčku Vikingů jsou ještě zdravější. Kuchaři z restaurantu Noma dali dohromady skoro dvě stovky zdravých receptů, jako jsou třeba pečená treska s celerem nebo štika na grilu se zelím. Meinert Larsen, spoluautor výzkumu a profesor z univerzity v Kodani, tvrdí, že lidé, kteří dodržují zásady severské diety, jsou mnohem méně ohroženi infarktem nebo mrtvicí, protože jim klesá špatný a stoupá příznivý cholesterol, a jsou rovněž štíhlejší.  

     

  • Jaké jsou její hlavní zásady?

     

     

     

    Nebojte, není to nic složitého. Může vás navíc těšit, že jíte nejen dietně, ale i zdravě. Vyhněte se polotovarům a dochucovadlům, pokud to jde, jezte místní, a navíc sezonní suroviny. Tedy například jablka místo banánů. A v zimě zeleninu, která vydrží dlouhé skladování, jako je mrkev, nikoli tedy rajčata ze skleníků. Neodepírejte si pečivo, ale jezte to celozrnné, přidejte oříšky a semínka, bobule. Nezapomeňte na luštěniny. Pokud jde o maso, omezte červené a jezte ryby a drůbež. Mimochodem, maso se nejí denně – alespoň dva dny v týdnu si dejte plně vegetariánské. 

     

  • Co byste si měli nakoupit

    Brusinky jsou krásné, chutné i zdravé.

    Je pravda, že v jednom bodě převzetí severské diety trochu drhne – u nás bohužel nejsou tak snadno dostupné mořské ryby a mořské plody obecně, navíc nejsou pochopitelně lokálními surovinami. Ale tučné ryby, jako je losos, makrela a sleď, jsou bohaté na omega-3 mastné kyseliny, vitaminy a minerály, které svědčí srdci. Klidně si na talíř občas dejte jehněčí místo doporučovaného losího, případně kuřecí, pokud bude bio, tím lépe. Součástí jídelníčku mohou být i divoce rostoucí rostliny – nabízí se například jarní saláty ze sedmikrásek a podobně – a pak spousta letních bobulí, které rostou na severu stejně jako u nás. Máme na mysli třeba borůvky, brusinky nebo černý rybíz. Bez omezení si dopřávejte kořenovou a listovou zeleninu, sezonní ovoce, vhodné jsou i luštěniny, vejce či mléčné výrobky, ale spíše ty nízkotučné. A řepkový olej, který je vhodnější než například slunečnicový. 

     

  • Kterým jídlům se vyhnout?

    Domácí uzeniny a klobásy budou k dostání hned v několika stáncích.
    Tady asi nebudete muset přemýšlet dlouho. Na seznamu doporučených potravin nenajdete žádné uzeniny, ačkoli jinak je například Švédové milují, a tučné maso obecně, doporučit se nedají ani tučné sýry. Platí také, že byste neměli jíst žádná smažená jídla či exotické ovoce. Tabu jsou i výrobky z bílé mouky nebo sladkosti, i když čtvereček kvalitní čokolády tu a tam samozřejmě není smrtelným hříchem. 

     

/

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji