Chcete zhubnout? Hodinu po cvičení nebo procházce nesmíte jíst! | Jak zhubnout | Blesk.cz

Chcete zhubnout? Hodinu po cvičení nebo procházce nesmíte jíst!

Jestli cvičíte kardio, pak vydržte bez jídla hodinu a půl. Jestli posilujete svaly, neměli byste hladovět déle než půl hodiny, maximálně hodinu.
4. března  2015 
 06:00

Jíst, či nejíst po cvičení? Toť otázka! Z různých zdrojů se dozvíte obě dvě odpovědi. A obě jsou správně. Záleží pouze na tom, jestli jste cvičili za účelem posílení svalové hmoty, nebo spalování tuků. V prvním případě byste s jídlem neměli příliš dlouho otálet, v druhém naopak vyčkejte. 

Permanentku do posilovny už máte koupenou, boty na běhání také, stačí tedy už jen začít. Cvičit správně tak, aby člověk místo hubnutí dále nekynul, nemusí být úplně tak jednoduché. Musíte totiž nejen správně cvičit a posilovat svaly, ale mít i správné stravovací návyky. Ty se u jednotlivých druhů pohybu liší. 

Na sacharidy s rozumem
Doplňujte po cvičení sacharidy.

 

Pokud máte v plánu kardio cvičení, pak byste měli vydržet hodinu, možná i hodinu a půl po cvičení, než si něco dáte. Tělo totiž po tu dobu stále ještě spaluje tuky. Byla by tedy škoda proces zastavit tím, že se deset minut po běhání do něčeho zakousnete. Normální jídlo si dejte později – nejlepší je kombinace bílkovin a sacharidů, tedy například kus masa se zeleninou.

 

Na složené cukry rozhodně nezapomínejte. Energii totiž potřebujete nejen na pohyb, ale i následnou rekonvalescenci. Neznamená to ale zapadnout do nejbližší cukrárny a nabrat energii pomocí dortíku či obloženého chlebíčku... Na sacharidy musíte s rozumem!

 

 

Jestli jdete cvičit večer, pak nezapomeňte, že poslední jídlo byste měli sníst tři hodiny před spánkem. Tedy cvičit jdete v šest, v sedm skončíte, večeři si můžete dát v osm. Do postele byste si měli lehnout až v jedenáct. Jestliže jste ale zvyklí sportovat až těsněji před spánkem, doplňte tělu pouze bílkoviny. 

 

Dbejte na pravidlo zlaté hodiny

 

V případě posilování svalů a stavby těla je to ale trochu jinak. Tady platí pravidlo "zlaté hodiny", kdy nemusíte bez jídla vydržet tak dlouho jako u aerobního cvičení. Po půlhodině až hodině se klidně můžete najíst. V tomto případě totiž dochází po době zhruba tři čtvrtě hodiny k vyčerpání zásob glykogenu, který je nutné co nejdříve doplnit. Je totiž důležitý pro správnou stavbu svalů.

Po posilování svalů dodržujte pravidlo zlaté hodiny.

 

Nejpozději do hodiny byste měli tělu dodat chybějící glykogen, jinak se vám svaly místo stavby spíše zbortí. Navíc svaly a tuky jdou ruku v ruce, když posilujete, zároveň spalujete i něco tuků. Čím větší svalová hmota, tím více energie potřebuje, a tím více spaluje. Nejlepší je tedy do půlhodiny doplnit sacharidy, nejlépe formou ovoce nebo zeleniny. 

 

Do dvou hodin si pak dejte ještě jídlo bohaté i na bílkoviny. Vhodné jsou i proteinové nápoje, ty, které se míchají ve vodě, nikoliv v mléku! Pozor ale, bílkovin by mělo být alespoň 60 procent.

 

Plánujte stravu podle aktivit

 

Jídelníček byste měli vaší aktivitě ale přizpůsobit dlouhodobě. Stravu plánujte tak, aby vám plynule navazovala na cvičení. Je logické, že byste před pohybem neměli jíst nic příliš sladkého nebo tučného. Dejte si ale pozor i na pokrmy bohaté na vlákninu. Ta totiž zpomaluje přechod sacharidů do krve, což je při redukčním cvičení kontraproduktivní. 

 

Během aktivity nezapomínejte na stálý příjem vody. Ideálně každých 15 minut byste měli vypít 250 ml neslazeného nápoje, nejlépe vody. Pokud vás bude po cvičení honit mlsná, které prostě nepůjde odolat, zakousněte se do kousku ovoce nebo zeleniny. A zamyslete se nad stavbou vašeho jídelníčku. Tělo tím totiž dává najevo, že vaše strava není vyvážená a něco vám chybí.

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji