Víme čím obelstít chutě: Dopřejte si a hubněte!

12. září 2011 | 06:00

Potraviny, které milujeme, jsou zpravidla největším nepřítelem naší postavy. Jak si pochutnat na dobrotách a při tom nehřešit?

Při různých dietách si osvojíme spoustu základních pravidel: Z pečiva je zdravější to celozrnné, má sice stejné kalorie, jako to bílé, ovšem zasytí na delší dobu a to už se počítá. Sýry a mléčné výrobky vybíráme pokud možno nízkotučné a čerstvé. Cíleně se vyhýbáme cukrům a všemu, kde je tuk. Někdy to ale možná přeháníme. Některé pochoutky, kterých se neradi vzdáváme, se při tom dají snadno chutně a téměř dietně nahradit.

Pravda, alternativu za sladké dorty a buchty budeme hledat jen těžko. Tam je pro hubnutí jediná rada: zapomenout na ně. Pokud máte neodolatelnou chuť na sladké, zkuste ji třeba po vzoru vévodkyně z Cambridge Kate (Middleton) zahnat želatinovými bonbóny. I když jsou s cukrem, vydrží vám v žaludku dlouho a tedy i na dlouho uspokojí. Nesmíte však najednou sníst celé balení!

Ale jsou tu další oblíbení zabijáci postavy. Poradíme vám, co jejich chuť nahradí a nepřiberete:

Milujete: Brambůrky, tyčinky a jiné slané sušenky

Vyměňte za: Zeleninové chipsy

Pokud jste zvyklá mlsat u televize něco jen tak bezmyšlenkovitě a většinou to jsou právě brambůrky nebo tyčinky, zkuste je nahradit obyčejnou mrkví nakrájenou na kolečka. Udělá v tu chvíli stejnou službu.

Možná vás ale obyčejná mrkev neuspokojí. Nedávno se však na našem trhu objevily zeleninové chipsy. Zní to možná trochu podezřele, ale věřte, že když je ochutnáte, zjistíte, že jsou výborné.

Existují v různých variantách a některé druhy připravované i bez tuku, tedy dietně. Skvělé jsou chipsy z červené řepy, petržele, mrkve či celeru. Vyrábějí se ve slané (tedy méně zdravé, ale o to chutnější), ale i neslané variantě. Pokud si vyberete ty bez tuku a neslané, můžete si je v klidu dát i jako plnohodnotnou svačinku. Kalorická hodnota je opravdu minimální.

Milujete: Mléčnou čokoládu

Vyměňte za: Dobrou hořkou čokoládu

Neodolatelná záležitost, s níž se pereme snad všechny. Už jste ochutnala 70%, či 80% kvalitní čokoládu? Na první pocit bude velmi hořká, možná až nepříjemně, na ten druhý ale na jazyku překvapivě zesládne. Naše chuťové buňky se dokáží snadno přizpůsobit. Když si na kvalitní hořkou čokoládu zvyknete, běžná mléčná vám brzy přijde nechutně přeslazená.

Navíc čokoláda s vysokým obsahem kakaa obsahuje antioxidanty a další prospěšné látky, ale také má nižší hodnotu glykemického indexu, tady zažene na dlouho i hlad. A co víc, na uspokojení chuti si vystačíte jen se dvěma čtverečky, místo toho, abyste zbodla na posezení celou tabulku.

Milujete: Uzeniny a masné výrobky

Vyměňte za: Kvalitní maso

Bez masa si nedovedete představit život, ale je vám jasné, že oblíbený bůček, párek a klobása jsou pro postavu peklo. Bílkoviny z masa jsou pro tělo důležité, ovšem jen z toho kvalitního. Tedy si vybírejte vždy dobré libové maso. V uzeninách ho navíc moc nenajdete, proto se zaměřte na šunky s obsahem 90% svaloviny. Zkusila jste už sušené maso, nebo u nás vyráběný „pršut“ jen s 5% tuku? Jsou běžně k sehnání v supermarketech, nezruinují vám peněženku a chuťové buňky potěší možná víc, než právě párek.

A kvalitní kousek vepřového, či hovězího připravený s trochou olivového oleje a bylinkami na grilovací pánvi je vyložená a rychlá lahůdka. Dobré maso totiž žádné větší dochucování nepotřebuje, ani dlouhou přípravu. Také už jistě víte, že i mleté si můžete nechat u řezníka připravit z kvalitního libového kousku a nekupovat hotovou předemletou tučnou masovou směs z "bůhví" čeho.

Milujete: Slané oříšky, či mandle

Vyměňte za: Nesolené plody

Přiměřená náhrada jsou třeba pražená zrna kukuřice (ne popkorn!), která nemá tolik kalorií. Ale většinou je slaná, což přispívá k zadržování vody a tedy i k vyšší váze. Ořechy však všude seženete i v nemastné a neslané, tedy přírodní variantě.

Zkuste nejlépe mandle a lískové ořechy. Ještě zdravější varianta je slunečnicové, či dýňové semínko, která navíc tělu dodají potřebné vitamíny. Ale i tady platí, že přiměřené množství, které vám nezaútočí na postavu, je přibližně jedna hrst za den.

Hlavně pozor na nápoje!


Největší zákeřnost při hubnutí se skrývá v konzumaci kalorických nápojů. Pokud si myslíte, že když zvolíte variantu light, tak hubnete, jste na omylu! Cukr u těchto nápojů je sice nahrazen umělým sladidlem, ale i to je kalorické!

Pokud nechcete hřešit pitím, pamatujte:

* Žádný alkohol! Pokud si však potřebujete udělat radost, hubnutí výrazně nenaruší leda střik z bílého vína. Ale opravdu je jeden.

* Co nejvíc omezte kávu. Zbytečně dehydruje a tělo tak následně zadržuje vodu. Pro povzbudení si dejte raději dobrý zelený čaj.

* Nekupujte ovocné šťávy a džusy. Pokud nejsou opravdu kvalitní, tedy i dost drahé, často bývají přislazované. Nenachytejte se na nálepku „bez přidaného cukru“. To, že nebyl při výrobě nápoje přidaný, neznamená, že žádný nebyl v původním koncentrátu, z něhož je džus vyráběný. Raději investujte do odšťavovače a vyrobte si svou vlastní šťávu.

* Pokud nechcete žít jen na obyčejné vodě, zkuste si připravit různé zelené, bylinkové a ovocné čaje i ve studené podobě. Když si je sama uvaříte a necháte vychladit, budete mít skvělý nápoj na celý den a naprosto pod kontrolou, co pijete.
Autor: bak
Diskuse ke článku
.
1080p 720p 360p
DesktopMobile