Dvě až pět kilo za týden? Zkuste Atkinsovu dietu!

  • Atkinsova dieta je založena na vyloučení téměř všech sacharidů.
    9. srpna  2016 
     06:00

    Jednou z největších propagátorek kdysi byla hollywoodská herečka Jennifer Aniston. Ta všude Atkinsovu dietu, která je založena na vyloučení sacharidů, vychvalovala. Jde o metodu starší než čtyřicet let. Jak ji i v dnešní době oživit s tím, co máte doma? 

  • Co je Atkinsova dieta?

    ...
    Atkinsova dieta je založena na vynechání sacharidů v běžném jídelníčku. Americký kardiolog přišel s tím, že tělo spaluje nejprve sacharidy, pak až tuky. Tedy že když cukry vynecháme, tělo "půjde" rovnou po tucích, takže úbytek na váze se podepíše na naší postavě mnohem rychleji. V její první fázi má člověk povoleno pouze 20 gramů sacharidů denně. A to rozhodně nejsou jen sladkosti, ale také rafinovaná mouka nebo konzervované potraviny. Jenže vyhnout se cukrům stoprocentně prostě nejde. Proto aspoň "to málo". 
  • Jak to funguje?

    Prvních čtrnáct dnů byste tedy rozhodně neměli hranici dvaceti gramů překročit. Po dvou týdnech můžete klidně trochu přidávat. Záleží na tom, jak moc chcete zhubnout. Ideální je ale zvyšovat příjem cukru o pět gramů týdně. Za jeden týden pak lze zhubnout o 2 až 5 kilogramů. Základem jídelníčku tedy zůstávají bílkoviny a tuky. Povolené jsou maso, ryby, máslo, olivový olej, vejce, sýry. Naopak na přílohy zapomeňte. Nicméně v tomto režimu byste neměli fungovat déle než tři až čtyři týdny. 
  • Pozor na skryté sacharidy!

    Ovoce a zeleninu si člověk může dát jen zlehka, právě kvůli obsahu sacharidů. A to je právě hlavní chyba většiny lidí, kteří se snaží stravovat se podle Atkinsovy diety. Často nám totiž nedochází, kde všude se cukry skrývají. Proto do oněch dvaceti gramů denně musíte započítat třeba i to, že si děláte k pití vodu s citronem. Je nutné si pečlivě odměřit přesnou dávku citronové šťávy, abyste věděli, kolik bude mít sacharidů. Stejně tak myslete i na koření a všechna ochucovadla, která budete případně používat. I tam se skrývají cukry. Třeba jedna čajová lžička citronové šťávy obsahuje 0,5 g sacharidů. Za den vypijete 5 takových lžic a už jste rázem na 2,5 g. A to z 20 g není zrovna zanedbatelné.
  • Přidejte zeleninu

    Zatímco ovoci byste se měli spíše vyhýbat, zeleninu si dopřejte. Většina druhů obsahuje vlákninu, která vás zasytí na delší dobu. Zanedbatelné nejsou ani vitaminy, které vám pomohou udržet se v kondici. Denně si můžete dopřát 12 až 15 gramů sacharidů v této formě, což je šest šálků zelené zeleniny – nebo dva šálky té vařené. Optimální množství získáte, pokud si dáte k snídani velkou porci zeleniny a pak si ji dáte vždy jako přílohu k obědu a večeři. Nejlepší jsou brokolice, květák, fazole, chřest nebo špenát.
  • Pijte dostatek vody

    V kanceláři, pokud je klimatizovaná, pijte raději trochu více. Klimatizace vás může dehydratovat, aniž byste si to uvědomovali.
    Vzhledem k tomu, že vaše strava sestává zejména z bílkovin a vlákniny, pak tu hrozí riziko toho, že budete mít problémy se zácpou. Proto je důležité pít vodu, aby vaše trávení fungovalo tak, jak má. Kromě toho vám pomůže odstranit přebytečné škodlivé látky z těla, zasytí vás, sníží riziko vzniku křečí a bolestí hlavy, únavy. Ty bývají bohužel s touto dietou spojeny. A vzhledem k tomu, že celá Atkinsova dieta působí diureticky, nemusíte se bát solit z toho důvodu, že by vaše tělo mohlo zadržovat přebytečnou vodu. Nicméně ani tak to se solí nepřehánějte. 
  • Trocha tuku neuškodí

    Nicméně rozhodně se nebojte do svého jídelníčku zařadit tuky. Ne moc a pouze ty zdravé, nicméně pokud chcete skutečně zhubnout, jinak to nepůjde. Dodají vám – místo sacharidů – energii, a navíc pomohou nastartovat metabolismus k rychlejšímu spalování, o což v této dietě koneckonců jde v první řadě. Zkuste je vždy kombinovat s jinými potravinami. Třeba když si ke svačině dáte řapíkatý celer, zakousněte si k tomu kousek sýra. 
  • Nepřehánějte to s ní

    ...
    Nicméně i když se Atkinsova dieta drží na prvních příčkách oblíbenosti hubnoucích směrů už více než čtyřicet let, příliš na ni nesázejte. I když se vám pravděpodobně podaří zhubnout, budete se cítit po celou dobu unaveni. Ať chcete nebo ne, sacharidy prostě potřebujeme, dodávají tělu energii. Samozřejmě že jich dost často potřebujeme mnohem méně, než kolik jich skutečně za den sníme. U této diety, podobně jako u ostatních "krátkodobých řešení", hrozí riziko jojo efektu. Můžete si takto zařídit třeba měsíc. Poté je třeba pozvolna najet na vyváženou stravu. Tu si můžete představit jako optimálně vyvážený talíř. Na něm je třetina bílkovin, třetina sacharidů, třetina zeleniny a desetina tuků. 

/

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji