7 tučných jídel, po kterých skutečně zhubnete!

  • K hubnutí potřebujete tuky, ale ty zdravé, jako  jsou například omega-3 mastné kyseliny.
    21. června  2016 
     06:00

    Nízkotučná dieta je nesmysl. Tuky k životu potřebujeme, a pokud se naučíme rozlišovat mezi těmi špatnými a dobrými, pak nám dokonce mohou pomoct zhubnout. Tuky obsahují až dvakrát více energie než sacharidy, proto pokud jich má tělo dostatek, naučí se s energií lépe pracovat a spalovat tuky tak, jak je potřeba. Nicméně i tak je nutné k nim přistupovat opatrně. 

  • Ořechy

    I když jsou ořechy poměrně dost kalorické, určitě byste je do svého jídelníčku měli občas zařadit, pokud chcete něco shodit nebo si udržet váhu. I když 18 oříšků má kolem 700 kJ, studie ukazují, že lidé, kteří je pravidelně konzumují, mají nižší BMI než lidé, kteří je v jídelníčku nemají. Přestože vědci nedokážou říct přesně, čím to je, pravidelná konzumace ořechů dokáže zrychlit i bazální metabolismus – tedy budete spalovat rychleji i v klidu, ne jen při sportování. 
  • Kokosový olej

    x
    Na kokosový olej sází nejedna celebrita, dokonce třeba australská modelka Miranda Kerr proklamuje, že za svou krásnou postavu vděčí právě jemu. Jak funguje? Jeho zastánci tvrdí, že v našem těle zabrání ukládání tuků v oblasti břicha. Kokosový olej putuje rovnou do jater, kde se rychle mění na energii. Pomáhá tím ale i redukci nebezpečného viscerálního tuku, který se hromadí uvnitř v oblasti břicha, a ohrožuje tak orgány. Nicméně i v tomto případě je nutné říct, že jedna lžička tohoto oleje má kolem 500 kJ, takže s ním nakládejte opatrně. 
  • Avokádo

    afrodiziaka
    Ačkoliv je avokádo ovoce, asi málokdo by si ho dal ráno do ovesných vloček s jogurtem nebo ho zakusoval jen tak ke svačině. Může ale skvěle posloužit jako náhrada různých másel, dipů a pomazánek, které mohou obsahovat právě ty nezdravé tuky. Nenasycené mastné kyseliny, které jsou v něm obsaženy, se pak neukládají jako ty klasické tuky. Navíc obsahuje draslík a hořčík, což ocení zejména ti, kteří si budují svalovou hmotu. Vitaminy a minerály v avokádu mají pozitivní vliv i na krevní cukr, který uvolňují postupně. Při hubnutí se doporučuje půl avokáda denně – v nejrůznějších variantách. 
  • Losos

    a
    Losos je skvělý nejen svou chutí, ale hlavně i vysokým obsahem omega-3 mastných kyselin, které jsou nejen zdraví prospěšné, ale navíc mohou i pomoct s urychlením metabolismu a spalování. Tyto tuky se totiž neukládají v oblasti břicha, ale rovnoměrně v celém těle, kde působí jako zdroj energie. Kromě toho pomáhají snižovat hladinu špatného cholesterolu a chrání naše srdce před onemocněními s ním spojenými. 
  • Vejce

    Vajíčka
    Důležité ale je, abyste jedli celá vejce. Nejvíce tuku – toho prospěšného – se skrývá právě až ve středu, ve žloutcích. Kromě tuků totiž vejce obsahují bílkoviny, které vás dokážou zasytit na delší dobu, takže vás uchrání před tím, že vás bude příliš honit mlsná. Ideální tedy je, když si dáte ke snídani vajíčko, právě třeba v kombinaci s avokádem. Toto ranní jídlo vám zajistí plný žaludek na celé dopoledne, nepřijmete tedy více kalorií, než je nutné, a ještě uděláte něco dobrého pro zdraví. 
  • Sýry a mléčné výrobky

    ...
    I sýry a některé mléčné výrobky patří mezi ta tučnější jídla, byť volíte třeba ty se sníženým obsahem. A to neplatí jen o nich, ale třeba i o jogurtech nebo tvarohu. Ty tučnější si občas můžete během hubnutí dopřát. Vlastně je to žádoucí. "Existuje řada studií, které poukazují na vztah mezi vyšším příjmem vápníku, bílkovin mléčného původu a redukcí hmotnosti," vysvětluje výživová poradkyně Karolína Hlavatá. Jedna porce mléčných výrobků tak může sestávat ze sklenice mléka, jogurtu nebo právě sýru. Konkrétně jde o 50 gramů. Rozhodně ale zapomeňte na odtučněné varianty. Tuk je totiž nositelem chutě, takže v tomto případě je nutné ho něčím nahradit. Často to bývá třeba škrob, takže ve výsledku má mléčný výrobek mnohem více kilojoulů, než když by obsahoval tuk – notabene ten zdravý.
  • Semínka

    Slunečnicová semínka vám pomohou udržet chutě na sladké na uzdě.
    Kromě ořechů byste při hubnutí měli dát prostor i semínkům. Zejména slunečnicovým. Ta obsahují až z poloviny tuky, ale opět ty zdravé, které potřebujete jako zdroj energie. A také bílkovin. Ty tvoří až čtvrtinu složení semínek. Najdete zde ale i antioxidanty, které pomohou dostat z těla škodlivé látky. Ovšem ani s nimi to příliš nepřehánějte. Nebojte se dát si je třeba do zeleninového salátu, do ovesných vloček nebo si jich pár zobněte u televize místo třeba chipsů. 

/

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji