Půst jako cesta k hubnutí: Jak má vlastně vypadat?

  • Chystáte se na půst? Důležité je vědět, co smíte a co naopak nesmíte dělat
    17. února  2016 
     06:00

    Tahle metoda je čím dál populárnější. Lidé se den, ale taky dva tři či celý týden postí, aby zhubli či byli zdravější, případně obojí. Jenže než se do něčeho podobného pustíte, je dobré uvědomit si, jak má půst vypadat, aby vám neuškodil, a co byste měli jíst ostatní dny. Zkrátka – nastudujte si, jak se postit. 

  • Půst vs. dieta

    ...

    Zkusím den jíst jen ovoce nebo vůbec nic, a mohla bych shodit nějaké kilo! Jestliže se právě s tímhle výkřikem chystáte na věc, nejdříve pozorně čtěte! S hladověním to totiž není tak jednoduché.

    Přinejmenším si musíte uvědomit rozdíl mezi půstem a dietou. Doba půstu je čas, ve kterém nepřijímáte žádnou pevnou potravu a pijete jen vodu, nejlépe destilovanou z lékárny. V okamžiku, kdy v jeho průběhu požíváte minerálky nebo jakékoli šťávy – a je jedno jaké – držíte dietu, nikoli půst! Rozdíl je v tom, že v průběhu půstu dochází ke zpomalení a pak k úplnému zastavení činnosti žaludku. Při dietě ne! Postit se můžete různě dlouho. Obvykle se hladoví jeden až tři dny, při zdravotních potížích třeba až sedm a více dní. A najdou se i extrémní, čtyřicetidenní hladovky. 

  • Kolik zhubnete?

    Mezi superpotraviny patří i jablka. Ačkoliv obsahují cukr, jsou plná antioxidantů, které pomáhají při spalování břišního tuku.

    Po jednodenním půstu nebo ovocném dni vám ručička na váze určitě ukáže menší číslo. „Pokles hmotnosti je ale daný jen ztrátou tekutin a obsahu střev, nikoli tuků, které máte například ve faldech. Pokud si myslíte, že takhle zhubnete, jste na omylu,“ říká výživová poradkyně Aneta Procházková. Ale kúra vás může nastartovat k dalšímu hubnutí. Jen pozor – půst a ovocné dny nejsou pro každého! Někoho celodenní hlad donutí vyjíst večer ledničku. Takže si vyzkoušejte, jak jste na tom s vůlí vy.

  • Ovocný den jen jako dobrý start

    Mějte při pečení po ruce ovoce. Až vás bude honit mlsná, zakousněte se raději do kiwi, než do vanilkového rohlíčku.

    „Pokaždé mi den, kdy jím jen ovoce nebo zeleninu, pomůže,“ říkala Andrea, když jsme se na jednom jógovém víkendu bavily o různých dietách, očistách a půstech. „Mám pocit, že se mi smrskne žaludek, a nemusím pak tolik jíst,“ pokračovala. Ovocný den si prý ordinuje pokaždé, když už má dojem, že její proporce nabývají maxirozměrů. „Je to obvykle po Vánocích, víkendových návštěvách u tchyně, po dovolené, ale i v situaci, když mám nervy. To většinou ,jedu‘ jen na sladkém a nezdravém jídle, takže se pak potřebuju usměrnit. Když stresy odezní, nasadím den plný ovoce a pak už pokračuju ve zdravé a střídmé stravě.“ 

  • Co to znamená pro vaši psychiku

    ...

    „To jsou přesně ty důvody, pro které ovocný den splňuje funkci, kterou má,“ komentuje její rituál výživová poradkyně Aneta Procházková. „Tedy psychicky i fyzicky pomoct tělu ke zklidnění a vyprázdnění,“ doplňuje. „A sama sobě můžete dokázat, že se umíte i velmi striktně omezit v jídle. Při vaší další dietě už nebude problém zvládnout několik malých změn!“ Takový den vás zkrátka může nakopnout k celkově zdravějšímu životnímu stylu. A právě ten vás pak donese k vysněné hmotnosti! S tím souhlasí i další odborník – Martin Škába, který za půsty, ovocné dny i detoxy zvedá palec nahoru: „Sám je ve své praxi klientům doporučuji.“ Podle něj vás také naučí vnímat, co jíte, a vychutnávat si jednotlivé potraviny. No zkuste si být den jen o vodě – to vám pak bude připadat obyčejný suchý chleba jako kaviár!

  • Delší půst jen pod dozorem

     

    ...

    S delším půstem je potřeba zacházet velmi opatrně, jelikož ve vašem těle uvolňuje staré usazeniny koncentrovaných chemikálií. Energii, kterou ušetří tělo na práci žaludku, použije ke zvýšené činnosti ledvin, jater, střev a dalších orgánů, které organismus pročišťují. Rozhodně byste se ale o tom, zda hladovět déle než tři dny, měli poradit se svým praktickým lékařem nebo zkušeným lektorem jógy.

  • Půst jen o vodě

    Chloru v kohoutkové vodě je tak málo, že je to skutečně zanedbatelné.

    Půst na čisté vodě má několik významných dopadů na fungování těla i mysli. Dramaticky se zvyšuje rychlost spalování. Současně dochází k detoxikačním procesům, jejichž průběh se mění v souvislosti s délkou půstu. Tělo se zbavuje všech „zbytečností“ z jednotlivých orgánů i systémů. Půsty také byly vždy prostředkem k práci s myslí. Zvyšují potenciál meditací a programování mysli. Proto je držívali už poustevníci. Tento princip je základním rozdílem mezi půsty a hladovkami, které nejsou konstruktivní, ale destruktivní. Jakmile přestaneme jíst, ušetříme také spoustu času, který můžeme investovat do jiných činností včetně již zmíněné práce s myslí.

/
Autor: Blanka Kubíčková, wall

Diskuse ke článku

.