Protažení po běhání: Proč je tak důležité a jak to souvisí s hubnutím?

Jak správně protáhnout svaly po běhání?

26. srpna  2016 
 06:00

Až budete mít odkroucených svých pár kilometrů běhu, rozhodně se pak ihned nesvalte na gauč. Protože ještě důležitější, než je protažení svalů před sportem, je jejich strečink po tréninku. 

Pokud chcete druhý den ráno vstát z postele ladně jako laňka, nikoliv se z ní skutálet nemotorně jako medvěd, musíte se po tréninku pořádně protáhnout. Zatímco před sportovním výkonem je důležité tělo nejprve rozehřát, nastartovat a rozhýbat klouby, po výkonu je nejdůležitější protáhnout svaly. 

Pokud to neuděláte, budou vás bolet, protože jsou zkrácené. Samozřejmě ne všechny, ale některé k tomu mají větší tendence. Jde zejména o ty, které pomáhají držení těla. Konkrétně jsou to lýtkové svaly, hamstringy, kvadricepsy, bedrokyčelní, zádové a prsní. 

Protahujte to, co dostalo zabrat

Kromě toho, že vás po tréninku nebude druhý den všechno bolet, je strečink důležitý pro správnou regeneraci svalů, které se posléze budou i lépe vyživovat a hlavně vás příště nenechají ve štychu, až se na ně budete potřebovat spolehnout. A budete moci cvičit pravidelně. Jinak to nejspíš brzy vzdáte, nebo si dokonce ublížíte. 

Jestli vás chytají křeče, možná jste se před sportem málo rozehřáli a tělo tak spálilo všechen sodík příliš rychle.

Jestli běháte víceméně sami sobě pro radost a není to úplně maraton, protáhnout svaly můžete, jen co dokončíte trénink. V případě, kdy dobíháte s jazykem na vestě, máte za sebou dlouhou a náročnou trasu, tak s protažením chvíli počkejte, až se svaly lehce zregenerují. Takový trénink je ale dobré zakončit třeba pětiminutovým vyklusáváním. To se ale týká opravdu jen vrcholových aktivních běžců. 

Ať už běháte nebo máte za sebou jiný trénink, myslete na to, že je vždy důležité protáhnout ty svaly, které dostaly nejvíce zabrat. Po posilování rukou je tedy mnohem důležitější protáhnout horní část těla než třeba nohy. 

Diskuse ke článku

.