Středa 20. října 2021
Svátek slaví Vendelín, zítra Brigita
Oblačno 14°C

Velký sladký chaos. Udělejte si konečně jasno v cukrech a sladidlech

  • cukr
    1. října 2021 | 06:00

    Na bábovku moučkový cukr, nebo raději zdravý sirup? Čert aby se v těch sladidlech vyznal, viďte? Ale lehký přehled byste mít měla, to zase ano – kvůli zdraví!

    Věděla jste, že každý z nás za rok sní zhruba 40 kilogramů cukru? To už je nějaká váha, že? Zvlášť když nemoci, jako obezita a cukrovka patří mezi nejčastější u nás. Jenže vyznat se v cukrech a sladidlech není úplně jednoduché. Zkusíme vám proto udělat v tom trochu jasno. Protože o nemoci nestojíme!

  • Co jsou vlastně cukry

    cukr
    Autor: iStock.cz

    Cukry jsou podskupinou sacharidů. Mezi sacharidy pak patří například vláknina, jejíž konzumace je naopak žádoucí, nebo další komplexní (složené) - sacharidy, jako je třeba celozrnný chléb. Cukr naopak k patří mezi sacharidy jednoduché, - do kterých patří i cukry ovocné.

  • Proč není o co stát

    cukr
    Autor: iStock.cz

    Rychlý nástup cukru v krvi vyvolá rychlé vyplavení velkého množství inzulinu. Ten ovšem zapříčiní jeho prudký pokles, což se u člověka projeví velkým hladem nebo chutí na další sladké. A když ho tělu dopřejete, máte najednou cukrů nadbytek, a ty se ukládají do zásob v podobě tukové tkáně. Komplexní sacharidy se rozkládají pomaleji a nevyvolávají tak prudké výkyvy cukru v těle. Zasytí na delší dobu, člověk tedy sní méně kalorií, ale nehladoví. A to je podstatné. Pokud byste tedy měly něco omezovat, nejsou to tedy sacharidy obecně, ale jednoduché sladké cukry. Ani bez těch se ale naše tělo neobejde.

  • Kolik jich tedy jíst, zdravě?

    Pro dospělého člověka ani pro dítě neexistuje žádná doporučená denní dávka cukru (jako je to například u vitaminů). Podle doporučení amerického Úřadu pro kontrolu potravin a léčiv by přidaný cukr měl tvořit nanejvýš 10 % vašeho denního příjmu. Pokud počítáte s osmi tisíci kilojouly za den, pak vám denní dávka cukru vychází na 40–50 gramů, což je přibližně 8–10 malých kostek denně (nebo 4–5 velkých). Pokud jde o cukr ovocný, jeho dávka by neměla přesáhnout 300 gramů denně.

  • Jak to zvládnout v životě

     

    Vynechat deset kostek cukru, které si dáváme do čaje nebo kávy, zní poměrně jednoduše. Myslet na cukry v čokoládových tyčinkách, koláčcích a sladkém pití ještě zvládneme, horší už to bude dál. Přidané cukry totiž najdete v jogurtech, mléčných výrobcích, v cereálních tyčinkách, ve snídaňových kaších a vločkách. Také přírodní sladidla, jako jsou med nebo agávový sirup, jsou pořád cukry, akorát oproti bílému obsahují například i enzymy nebo minerály. Přidaný cukr obsahuje i sušené ovoce a sušené maso. Člověku tedy nezbývá nic jiného, než sledovat hodnoty na potravinách a dívat se, kolik sacharidů a „z toho cukrů“ výrobek obsahuje. A pokud je pro vás počítání a převádění na gramy nebo kostky neuvěřitelně složité, jednoduchý návod vám dá přední americká výživová poradkyně Brigitte Zeitlinová: „Vybírejte si produkty, které mají méně než 10 gramů cukru na 100 gramů výrobku.“

  • Bílý cukr

    Pokud vám jde o to zhubnout a také udržet svůj organismus „v pohodě“ – rozhodně byste si neměly dopřávat klasický bílý cukr, který se vyrábí z cukrové řepy procesem rafinace. Při ní ztratí původně přírodní cukr minerální látky i vitaminy, a našemu tělu dodá jen mnoho prázdných kalorií. Kromě toho má i velmi negativní vliv na naši imunitu a zvyšuje krevní tlak.

  • Tmavý cukr

    Hnědý cukr sice hezky vypadá, ale to je tak všechno. Jeho nutriční hodnota je bohužel podobná jako u bílého cukru, takže pokud si hlídáte kalorie, s touhle „hnědou dobrotou“ se rozlučte.

  • Třtinový cukr

    Má také hnědou barvu, ale ta je obsažena už v surovině, ze které se vyrábí – takže žádné přidané barvivo jako u hnědého cukru. Faktem je, že obsahuje více tělu prospěšných látek, jako jsou vitaminy, enzymy, a také vlákninu. Myslete však na to, že v pěti gramech třtinového cukru najdete 85 kalorií. Takže pro hubnutí žádná výhra.

  • Med

    Chcete si udržet štíhlou linii, a proto si do čaje místo cukru dáváte med? Pozor, kalorie tímto způsobem vůbec neušetříte. Pořád jde v podstatě o cukr, i když v trochu sofistikovanější podobě. V jedné lžičce včelího medu najdete 42 kalorií. Toto sladidlo tedy můžeme doporučit spíše kvůli blahodárným látkám. Med má totiž cenné antioxidanty, posiluje imunitu a má protizánětlivé účinky.

  • Sirupy

    Je jich mnoho, od datlového přes čekankový až po javorový, ale i ty jsou poměrně kalorické. Samozřejmě záleží na druhu sirupu a na tom, z čeho je vyroben. Faktem je, že některé obsahují i zdraví prospěšné látky, takže jsou přece jen zdravější. Například oblíbený javorový sirup v 10 mililitrech obsahuje 109 kalorií, což není zrovna málo. Na druhou stranu ovšem obsahuje přirozenou vlákninu, která posiluje náš imunitní systém. Potlačuje také chronické záněty, které jsou spouštěčem mnoha nemocí, jako jsou třeba rakovina či artritida. Najdeme v něm i řadu antioxidantů a zdraví prospěšné vitaminy a minerály.

  • Umělá sladidla

    Sladí skvěle a neobsahují žádné kalorie – slibují tedy sladkou chuť bez přibírání. Ačkoli je tato představa lákavá, má i své stinné stránky. Známé jsou například aspartam, acesulfam či cyklamáty. Tato sladidla byla původně určena pro diabetiky. Dnes je ale často používají i zdraví lidé. Výzkumy prokázaly, že umělá sladidla neuchrání před přibíráním.

  • Stévie

    O téhle rostlině, kterou si klidně můžete vypěstovat i doma, už jste asi slyšela. Stévie cukrová či sladká, jak je také někdy označována, pochází z Jižní a Střední Ameriky. Obsahuje steviosid, což je látka, která je až třistakrát sladší než sacharóza. Výhodou je, že nemá téměř žádné kalorie. Přitom skvěle osladí například i cukroví, koláče, bábovky. Koupit si ji můžete v podobě extraktu, který je skvělou náhradou cukru.

     

    Další zajímavé články naleznete v novém čísle Blesku pro ženy. Seženete ho na stáncích nebo si ho můžete v tištěné či elektronické podobě objednat v našem iKiosku ZDE >>>

     

     

     

     

     

     

     

     

Autor: bla, redakce Moje zdraví
Diskuse ke článku
.