Máte alergii na oříšky nebo sóju? Víme, čím je nahradíte | Pro ženy | Blesk.cz

Máte alergii na oříšky nebo sóju? Víme, čím je nahradíte

18. března 2020 | 06:00

Alergie na oříšky je velmi běžná. U této alergie se jedná většinou o formu antigen/protilátka, kdy reakce je velmi masivní a rychlá. Často jde o tzv. zkříženou alergii. Jakmile se objeví přecitlivělost na oříšky, ruku v ruce jde i alergie na některá semínka. Odborníci doporučují nechat se otestovat, aby bylo jasné, na které oříšky jste alergičtí.

Čím nahradit oříšky?

Alergie na oříšky je velmi běžná. U této alergie se jedná většinou o formu antigen/protilátka, kdy reakce je velmi masivní a rychlá. Často jde o tzv. zkříženou alergii. Jakmile se objeví přecitlivělost vůči oříškům, ruku v ruce s tím jde i alergie na některá semínka. Odborníci doporučují nechat se otestovat, aby bylo jasné, na které oříšky jste alergičtí.

Mezi ty nejčastější zakázané patří arašídy (pozor, ty jsou ve skutečnosti luštěnina, ne ořechy), lískové a vlašské ořechy. Ze semínek nejvíce alergizují sezamová či lněná semínka.

Pozor: Alergie na oříšky není žádná legrace – někdy stačí sníst tři kousky a dostaví se bouřlivá a život ohrožující reakce v podobě anafylaktického šoku. Alergik by měl ve spolupráci s alergologem vytipovat přesně tu skupinu oříšků (semínek), jež způsobuje problémy. Řešením by bylo vyrábět si pečivo doma, případně vyhledávat tradiční chléb, který je vyráběn z chlebového kvasu. Nežádoucí oříšky lze nahradit třeba loupanými mandlemi nebo loupanými vlašskými ořechy.

Víte, že většinu nemocí ovlivňuje dědičnost? Na co se zeptat svých rodičů? Dozvíte se na webu mojezdravi.cz ZDE!

Čím nahradit sóju?

O alergii na sóju se v Česku začalo víc mluvit v době, kdy se tato luštěnina začala hromadně konzumovat místo masa.

U alergiků na sóju hrozí nejčastěji zkřížené reakce na jiné boby, arašídy a čočku, běžné jsou reakce na další luštěniny, ořechy, sezam, slunečnicový olej, kokos a mandle. Reakce mohou být velmi prudké, proto by se „sójoví“ alergici měli mít před těmito potravinami na pozoru a raději by se jim měli úplně vyhýbat.

Sója je ovšem zrádná ještě v jedné věci – sice obsahuje mnoho hodnotných aminokyselin, má však nízký obsah vápníku a vitaminu B12. Je-li hlavním zdrojem bílkovin ve stravě (vegetariáni, vegani), mohou na nesprávné složení stravy doplácet zejména takto se stravující děti. Sója i přes svůj vysoký obsah bílkovin nenahradí živočišné zdroje. Nesprávná dieta potom může vést i k vážnému poškození zdraví, hlavně u dětí. Nechcete se sóji úplně vzdát? Řešení tu přece jenom je: národy zemí, odkud sója pochází, ji konzumují jen v omezeném množství a fermentovanou. Díky fermentaci se ze sóji většina alergenů vytratí.

Náš tip: V novém čísle Blesku pro ženy se dočtete také o tom, jaký je rozdíl mezi potravinovou alergií a intolerancí. Většina lidí si myslí, že se jedná o jednu a tutéž věc, ale není tomu tak. Udělejte si jasno! Aktuální číslo Blesku pro ženy seženete v novinových stáncích. Nebo si ho můžete objednat v tištěné či elektronické podobě v našem iKiosku ZDE.

O tom, co znamená potravinová alergie a intolerance vůči některým druhům potravin, se dočtete v novém Blesku pro ženy!

Autor: red