Stresu se nevyhnete, ale můžete ho ovládnout. Jak? Poradili nám Radkin Honzák, Martin Jan Stránský i další odborníci | Pro ženy | Blesk.cz
Premium

Stresu se nevyhnete, ale můžete ho ovládnout. Jak? Poradili nám Radkin Honzák, Martin Jan Stránský i další odborníci

26. prosince 2019 | 06:00

V dnešní moderní společnosti už je prakticky nemožné vyhnout se stresu. Stresujeme se kvůli práci, uzávěrkám, termínům, neshodám s kolegy a šéfem, také kvůli dětem, které zlobí nebo špatně prospívají ve škole, partnerům a manželům, kteří moc pracují a nemají na nás čas, i kamarádkám, které nás zanedbávají. Oslovili jsme oblíbené odborníky, aby odpověděli na otázku, co nejvíce stres způsobuje a jak se ho zbavit. Odpověděli nám psychiatr Radkin Honzák, neurolog Martin Jan Stránský, terapeutka Iveta Havlová, hypnoterapeut Martin Jan Šverma i profesor ze spánkové laboratoře Ondřej Ludka.

Lidstvo žije už příliš dlouho v blahobytu a k větší míře stresu přispívá i rozmach nových technologií. Každá další generace je o něco méně šťastná než ta předchozí.

„Lidé se vždy sjednotili, když měli společného nepřítele. Dnes ho nemáme, takže každý bojuje o to své já a troubí tu svou pravdu na sociálních sítích a jinde na internetu. Když se ale dozví, že je kolem něj dalších tisíc a jedna informace a pravda, ztrácí orientaci a uvědomí si, že jen těžko bude respektovat každé to jiné stanovisko kolem. Takže referenční body mizí. Vše se právě zhoršuje tím, že se člověk ponoří do internetového světa a sociálních sítí, kde není žádná skutečná lidská diskuse," upozorňuje neurolog Martin Jan Stránský a dodává, že průzkumy dokládají přímou relaci mezi tím, kolik hodin teenager stráví před jakoukoliv obrazovkou, a jeho duševním stavem.

Stres nás tlačí k hádkám i nemocem

Terapeutka Iveta Havlová vidí stres jako palivo, které nás pohání k činu, to ale platí pouze tehdy, když ho je tak akorát. „Dále nás vede k hádkám, útěkům nebo až do nemoci, když ho je příliš nebo trvá moc dlouho. V současné době svým klientům ukazuji, jak je stres často prostě přednastaven jako životní přesvědčení přímo v hardwaru těla. Prostě něco jako takové rodinné stříbro, pochybné dědictví. Svěšená ramena, nakrčené čelo, namáhavé dýchání, skoro jako když řezník tlačí hmotu na jitrnice do střívka.“

Uznávaný psychiatr Radkin Honzák navíc připomíná: „Dlouhodobý stres ničí mozkové nervové buňky, nastavuje nevýhodně imunitní mechanismy a odčerpává energii. Nejčastější psychosomatické příznaky stresového původu pak mohou být různé tělesné bolesti – hlavy, hrudníku, dolních zad, přichází také únava, pocit nepohody, předrážděnost. Hůř usínáme a máme trávicí obtíže,“ vyjmenoval psychiatr.

Všude si přečtete nebo slyšíte, že je stres všudypřítomný, je ale mnohem těžší s ním pracovat a dostat ho pod kontrolu.

Určete si priority a to, co je důležité

„Je rozumné stanovit si priority. Co ze všeho, co se na nás valí, je důležité, a co naopak počká. A k tomu je třeba uvědomit si, že důležité jsou

Přečtěte si pokračování článku s předplatným Premium
Získejte neomezený přístup již od 1 Kč měsíčně

Chci předplatné Premium
Autor: Hana Langrová