Tři sta gramů cukru, to je maximální denní dávka. A počítá se i ten v ovoci nebo jogurtech! | Pro ženy | Blesk.cz

Tři sta gramů cukru, to je maximální denní dávka. A počítá se i ten v ovoci nebo jogurtech!

25. října 2018 | 05:55

Trendem dnešní doby je takzvaný sugarfree jídelníček, kdy cukry pokud možno vyřadíte. Jiné výzkumy ale potvrzují, že cukr je podstatný pro rozvoj mozku. Jak to tedy je? Jaká je přijatelná denní dávka?

Nejdříve si vyjasněme jednu věc: cukry jsou podskupinou sacharidů. Mezi sacharidy dále patří například vláknina, jejíž konzumace je naopak žádoucí, nebo další komplexní (složené) sacharidy. Cukr naopak patří mezi sacharidy jednoduché, do kterých patří i cukry ovocné. Jednoduché cukry se v těle přemění na glukózu velmi rychle a okamžitě putují do krve.

Rychlý nástup cukru v krvi vyvolá rychlé vyplavení velkého množství inzulinu. Ten ovšem zapříčiní prudký pokles cukru v krvi, což se u člověka projeví velkým hladem nebo chutí na další sladké. A když ho tělu dopřejete, máte najednou cukrů nadbytek. A ty se ukládají do zásob v podobě tukové tkáně. Komplexní sacharidy se rozkládají pomaleji a nevyvolávají tak prudké výkyvy množství cukru v těle. Zasytí na delší dobu, člověk tedy sní méně kalorií, ale nehladoví. A to je podstatné.

Pokud bychom měli něco omezovat, nejsou to tedy sacharidy obecně, ale jednoduché sladké cukry. Ani bez těch se ale naše tělo neobejde. Kolik jich tedy jíst, aby to bylo prospěšné?

Pro dospělého člověka ani pro dítě neexistuje žádná doporučená denní dávka cukru (jako je to například u vitaminů). Podle doporučení amerického Úřadu pro kontrolu potravin a léčiv by přidaný cukr měl tvořit nanejvýš 10 % denního kalorického příjmu. Pokud počítáte s osmi tisíci kilojouly za den, pak vám denní dávka cukru vychází na 4050 gramů, což je přibližně 810 malých kostek denně (nebo 45 velkých). Pokud jde o cukr ovocný, jeho dávka by neměla přesáhnout 300 gramů denně.

Světová zdravotnická organizace a Americká kardiologická asociace (American Heart Association) mají doporučení ještě přísnější: ženy by podle nich neměly sníst více než 5 malých kostek cukru denně (cca 25 gramů).

Co to v praxi znamená?

Vynechat deset kostek cukru, které si dáváme do čaje nebo do kafe, zní poměrně jednoduše. Myslet na cukry v čokoládových tyčinkách, koláčcích a sladkém pití ještě zvládneme, horší už to bude dál. Přidané cukry najdete v jogurtech, mléčných výrobcích, v cereálních tyčinkách, v snídaňových kaších a vločkách. Také přírodní sladidla, jako jsou med nebo agávový sirup, jsou pořád cukry, jen oproti bílému cukru obsahují například i enzymy nebo minerály. Přidaný cukr obsahují i sušené ovoce a sušené maso. Člověku tedy nezbývá nic jiného než sledovat hodnoty na obalech potravin a dívat se, kolik sacharidů a z toho cukrů výrobek obsahuje.

A pokud je pro vás počítání a převádění na gramy nebo kostky složité, jednoduchý návod vám dá přední americká výživová poradkyně Brigitte Zeitlin: "Vybírejte si produkty, které mají méně než 10 gramů cukru na 100 gramů výrobku."

Jak je to s cukrem v ovoci, se dozvíte na webu Mojezdravi.cz

Autor: Pavla Skurovcová