Chcete se vyhnout demenci? Začněte se jí bránit už teď, tohle funguje

  • 20. ledna 2018 | 06:00

    Ještě před dvaceti lety byli lékaři bezmocní. Demenci považovali za přirozený a nevyhnutelný důsledek stáří a pacientům dávali jen mizivou naději. V posledních dvaceti letech bylo publikováno více než 73 000 výzkumů o příčinách a léčbě demence. Co dělat, abychom se demenci vyhnuli?

  • Hýbejte se

    Alzheimerova choroba trápí už přes čtyřicet milionů lidí po celém světě a počet nemocných dál roste. Odhaduje se, že do roku 2050 vzroste v celém světě minimálně na sto patnáct milionů případů. I proto by se měl každý nejpozději kolem padesátky soustředit na to, jak často se hýbe. Chce to minimálně dvacet minut ostré chůze denně nebo svižnější jízdu na kole párkrát do týdne. Dokládají to i aktuální výzkumy: ti, kteří pravidelně cvičí, mají na rozdíl od gaučových typů lepší paměť, postřeh a lépe dovedou řešit problémy. Vědci také zjistili, že čím víc se hýbeme, tím méně mozkových buněk ztrácíme. 

  • Bavte se a učte se

    Aby mozek nezakrněl a zůstal co nejdéle zdravý, je třeba ho používat. Co vám k tomu může pomoct? Malujte a kreslete. V německé studii prováděné u šedesátníků a sedmdesátníků, kteří navštěvovali lekce umění, si jejich mozky během čtrnácti týdnů vytvořily nová spojení v oblastech, kde se měla spojení ztrácet kvůli postupujícímu věku. Můžete také skládat puzzle a hrát stolní hry a nebo zkuste nový jazyk. Vědci zjistili, že u lidí, kteří mluví více než jedním jazykem, stárne a degeneruje mozek pomaleji než u těch, kteří mluví jen jednou řečí. 

  • Dopujte mozek každý den

    Mozek potřebuje každý den kvalitní ovoce a zeleninu. Vědci obzvlášť doporučují špenát, ananas a borůvky a z koření například kurkumu. Mozek se také neobejde bez tuků. Nejzásadnější jsou pro něj vícenenasycené mastné kyseliny omega3. Jejich základními zdroji jsou ryby, oříšky, semena a listová zelenina. Mozek ale také potřebuje palivo: glukózu. Organismus ji pro něj získává ze sacharidů, tedy ze složitějších cukrů a škrobů. Čerpejte je proto z celozrnného pečiva, těstovin, brambor a rýže.

    Nepůjde to ani bez bílkovin. Jsou zdrojem aminokyselin, ze kterých se vytvářejí mimo jiné i regulátory a nervové přenašeče. To jsou látky důležité pro pochody probíhající v mozku. Vhodným zdrojem bílkovin jsou ryby, netučné druhy masa, vajíčka, netučné mléčné výrobky, sója, ořechy a luštěniny. 

  • Kdo spí, skvěle myslí

    Když spíme, náš mozek vyplavuje toxické sloučeniny a zároveň třídí všechno, co se stalo během dne. Když spíme málo nebo nespíme dost hluboce, ztrácíme energii, ale mozek i předčasně stárne. Potřeba spánku je ale u každého jiná a mění se i s věkem. Takže spíš než abyste řešili, kolik hodin denně máte spát, uvažujte, jak se cítíte během dne: unavení, nebo plní energie? Také mějte v ložnici co největší tmu a vyhoďte z ní všechnu elektroniku. 

     

Autor: pro
Diskuse ke článku
.
DesktopMobile