Esemeskový krk a technostres: Jaké další nemoci moderní doby nám hrozí? | Pro ženy | Blesk.cz

Esemeskový krk a technostres: Jaké další nemoci moderní doby nám hrozí?

  • Technostres je způsoben tím, že jsme všichni dostupni neustále online.
    13. března 2017 | 06:00

    Moderní doba s sebou nese moderní choroby. I když vám to bude připadat nesmyslné nebo přemrštěné, ordinace lékařů začínají plnit i bizarní nemoci, které jsme si uhnali kvůli používání nejmodernější technologie. Odborníci tvrdí, že se budou v západním světě objevovat čím dál častěji. Co se na nás řítí?

  • Tabletové rameno

    žena, tablet
    To, že špatné a dlouhodobé sezení u počítače způsobuje bolest zad, není žádná novinka. Ale spolu s technologickými vymoženostmi a novinkami přibývají i nové způsoby, kterými si můžeme záda zničit. Jedním z nich je takzvané iPadové nebo tabletové rameno, které popsal doktor Jack Dennerlein z Harvardovy univerzity. Ten dokázal, že při používání tabletu – ať už pasivně či aktivně – hrbíme automaticky tělo takovým způsobem, který způsobuje bolesti a záněty zad i kloubů na rukou. Při svém výzkumu nechal Dennerlein účastníky provádět na tabletech každodenní úkony, při kterých měřil jejich postoj speciálním infračerveným pohybově-analytickým systémem. Ukázalo se, že tablety ani není možné používat jiným způsobem – například při psaní je shrbená póza prakticky jediná, kterou můžeme zaujmout.

  • Esemeskový krk

    Když Lence přišla SMS od jejího tchána, bylo jí na zvracení.
    Podobně se projevuje i takzvaný syndrom esemeskového krku. Ten je způsobený dlouhodobým nepřetržitým používáním mobilního telefonu, které nutí náš krk zůstávat delší dobu v nepřirozené a namáhavé pozici. Problém je, že v poslední době nám moderní telefony nabízejí daleko víc než jen obyčejné volání nebo posílání esemesek. Kvůli internetu v mobilu, hrám nebo různým aplikacím se choulíme nad světélkujícím mobilem i několik hodin denně. „Lidé pracují s telefony nejen dlouhou dobu bez přestávky, ale i s přestávkami opakovaně během dne vsedě, vestoje a někdy už i při chůzi. Postupně se tak načítá doba strávená ve špatném, nefyziologickém postavení těla, a tím se zvětšují jeho nerovnováha a přetížení,“ varuje primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí Michaela Tomanová a dodává, že nejhůř to nesou lidé se sedavým zaměstnáním, kteří by měli po delší době strávené ve strnulé pozici využívat dynamické změny této pozice a úlevové polohy, při kterých se svaly protáhnou a zrelaxují. Michaela Tomanová doporučuje sem tam vstát, protáhnout záda, ruce i prsty a alespoň občas se projít. „Také se snažte mít hlavu v menším předklonu a nedívat se na telefon dolů, ale co nejvíce před sebe,“ radí primářka.

  • Technostres

    Pozor na technostres!
    Zatímco první dvě nemoci nám ničí tělo, tahle má spadeno na psychiku a je možná ještě nebezpečnější. Říká se jí technostres nebo také migréna jednadvacátého století a poprvé ji popsali profesoři Michelle M. Weil a Larry Rosen, kteří o téhle civilizační nemoci napsali knihu. Vysvětlují v ní, že jde vlastně o specifický druh stresu, který vyvolává neustálá nutkavá potřeba být on-line, a to kdekoliv a kdykoliv. Prakticky neustále jsme tak pod tlakem neuvěřitelného množství informací a očekává se od nás, že budeme po většinu doby na příjmu a v kontaktu. Jenže tahle ztráta soukromí a klidu může způsobovat deprese, únavu, úzkosti a časem se může projevit psychosomaticky nějakou nemocí – od obyčejné chřipky přes infarkt až po rakovinu.

  • Co s tím?

    Po padesátce buďte obezřetná a dejte si pozor na své klouby.
    Nejjednodušší prevencí je omezit užívání chytrých telefonů, tabletů a dalších elektronických přístrojů. Není nic špatného na tom, když využíváte moderní technologie, problém je, že místo abychom se šli projít nebo strávili večer se svými blízkými, nahrazujeme to zíráním do tabletu nebo hraním her na mobilu. „Není vhodné podceňovat ani pravidelný pohyb nezbytný pro vyvážení pohybového aparátu. Na škodu není ani aktivní cvičení zaměřené na protahování a posilování namáhaných tělesných partií. Sedavou práci a menší fyzickou aktivitu má v rámci dne mnohem větší část populace, než tomu bylo kdy dřív. Proto je nutné nenechat tělo ochabnout, ale udržovat svaly i klouby v pohybu a zachovávat pohybový aparát funkční a zdravý,“ radí Michaela Tomanová. Takže teď na chvíli vypněte notebook a běžte se projít ven nebo si alespoň zacvičte doma jógu.
    720p 480p 360p 240p
    Cvičíte jógu, abyste zhubli? Blbost, tvrdí lektorka! • VIDEO: 

Autor: Majka Dvořáková
Diskuse ke článku
.
1080p 720p 360p
DesktopMobile