Bolí vás u počítače záda? Vyzkoušejte cviky na protažení v kanceláři!

  • 1080p720p480p360p240p
    20. dubna 2016 | 06:00

    Jste právě v práci nebo sedíte u počítače doma? Tak schválně – jak? Noha přes nohu, shrbená ramena a brada vystrčená? V tom případě vás dost možná bolí záda, nebo pokud ne, brzy začnou. Vyzkoušejte si cviky, které uleví páteři, a navíc tím posílíte zádové svalstvo. 

  • Máme ochablé svalstvo

    Bolest svalů může v konečném důsledku vést až k selhání ledvin.
    Nezáleží pouze na tom, jak sedíte v práci u počítače nebo doma. Jestliže si nejdete občas zacvičit, abyste posílili zádové svalstvo, pak se bolesti nevyhnete. A to nemluvím o tom, že když má k tomu všemu žena ještě velká prsa, ke špatnému držení těla to přímo svádí, ačkoliv si to kolikrát nemusí uvědomovat. I proto bývá často zaměňována bolest zad ze sezení u počítače za bolest zad způsobenou velkými ňadry. Takže i cviky mohou být podobné.
  • Jak správně sedět?

    Správným sezením u stolu zamezíte případným bolestem zad.
    Důležité je v prvé řadě naučit se správně sedět. Narovnejte se, nohy mírně rozkročte na šíři pánve, špičky by měly směřovat dopředu nebo mírně ven. Břicho stáhněte trochu dovnitř, ramena dozadu dolů, krk vytáhněte nahoru a bradu zastrčte dozadu. "Takto byste si během dne občas měli někde sednout, aby se záda protáhla a aktivovaly se ty správné svaly," vysvětluje fyzioterapeutka Martina Hušková z Lékařského domu Praha 7. Kromě toho byste se také během dne měli párkrát zvednout, narovnat se a projít se. Alespoň po kanceláři.
  • Máte správně klávesnici?

    ...
    Na to, jestli budeme sedět zkroucení jako paragraf s bolavými zády, má vliv i taková na první pohled drobnost, jako je to, jak vysoko máme židli, stůl a na něm počítač s klávesnicí. Optimální výška je taková, abychom měli ruce položené na stole na klávesnici v úhlu devadesáti stupňů. 
  • Dlaně vzhůru

    Poradíme vám, které oblečení není vhodné nosit do práce.
    Při prvním cviku si sedněte rovně tak, jak bylo popsáno. Ruce si položte na kolena a otočte je dlaněmi vzhůru. Lokty mějte pevně u těla a ruce začněte pomalu táhnout dozadu. Stále myslete na to, že lokty musí být co nejblíže u těla, zatahujte je k sobě. Po celou dobu cviky prodýchávejte, rozhodně dech nezadržujte. I když se zdá, že je to pouze drobný pohyb, při správném provedení ucítíte svaly mezi lopatkami a vepředu na hrudníku – jak je protahujete. 
  • Lokty k sobě

    V kanceláři vás v horku snadno přepadne únava. Zatočtš s ní!
    Opět zaujměte správný posed a dejte ruce v týl. S nádechem zatlačte lokty co nejvíce dozadu a s výdechem lokty dávejte co nejvíce dopředu k sobě, jako byste za nimi chtěli schovat obličej. Když máte lokty co nejblíže sobě před obličejem, táhněte hlavu dolů, ale pozor – pouze pomocí krčních svalů, neohýbejte se v zádech. Dole to chvíli prodýchávejte a poté pomalu hlavu zvedejte, obratel po obratli. 
  • Úklon stranou

    Bolesti se můžete zbavit i přírodní cestou.
    Při dalším cviku si protáhnete ztuhlý krk. Ve správném sedu opět položte ruce na kolena, dlaněmi vzhůru. Hlavu nakloňte na jednu stranu k rameni a vyvíjejte tlak na protilehlé rameno, co jen to jde. Po celou dobu cvičení prodýchávejte. Rameno po chvilce uvolněte a to samé je třeba provést i na druhé straně. 
  • Bradu k hrudi

    Jestliže trpíte bolestmi zad déle, jak tři měsíce, měli byste navštívit lékaře. Může jít o zánětlivé onemocnění.
    U tohoto cviku si protáhnete celou páteř. Hlavu skloňte bradou k hrudníku, a to tak moc, jak jen to půjde. Když se dostanete na maximum, ramena zatlačte co nejvíc dozadu a co nejvíc dolů. Měli byste cítit svaly pod lopatkami. I v tomto případě mějte ruce položené na nohou, dlaněmi vzhůru. 

Diskuse ke článku
.
1080p 720p 360p
DesktopMobile